    From: "lablador" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spolka prawa handlowego bez zarzadu
    Date: Sat, 13 Sep 2003 01:34:49 +0200

    > 1. Czy panowie A. i B. opierając się na art. 202§5 ksh w związku z art.
    > 746§2 kc, biorąc pod uwagę, iż brak było ważnych powodów złożenia
    rezygnacji
    > odpowiadają wobec spółki za powstałe straty?

    Bez watpienia tak. Pojawia sie tylko problem w postaci wymogu formalnego do
    wniesienia pozwu. Wymaga on uchwały ZW (art 228 pkt 2 ksh) Pan C skoro nie
    jest zainteresowany spolkA nie bedzie pewnie zainteresowany podjeciem
    stosownej uchwaly.

    Jeśli tak, to czy ta
    > odpowiedzialność ogranicza się do odpowiedzialności cywilnej, czy też
    > możliwe jest pociągnięcie ich do odpowiedzialności karnej za działanie na
    > szkodę spółki z art. 585§1 ksh. - w wyniku powyższego firma de facto
    > przestała istnieć, nie można ustalić miejsca przechowywania dokumentów o
    > majątku nie wspominajac

    IMHO mozna ich pociagnac rowniez do odpowiedzialnosci karnej.Przestepstwo z
    585 ksh jest przestepstwem abstrakcyjnego narazenia na szkode, sama szkoda
    nie jest wymagana. Mamy zdaje sie tutaj przypadek umyslnego zaniechania w
    zamiarze ewntualnym podjecia czynnosci w celu unikniecia wyrzadzenia spolce
    szkody.

    > 2. Kto i na jakiej podstawie odpowiada za niedopełnienie przez Spółkę
    > obowiązków wynikających z ksh, ale również obowiązków wynikających z
    kodeksu
    > karno-skarbowego? - bo spółka oczywiście od dwóch lat nie składa żadnych
    > deklaracji, najprawdopodobniej nie prowadzi ksiąg.

    Co do kks nie wiem niestety. Nie widze mozliwosci pociagniecia w tych
    okolicznosciach kogokolwi za niewypelnianie obowiazkow po rezygnacji
    zarzadu.

    > 3. Na jakiej podstawie można pociągnąć p. C. do odpowiedzialności za
    > istniejący stan rzeczy, głównie za niepowołanie przez dwa lata zarządu
    > spółki? Czy wobec braku zarządu należy go traktować na równi z
    założycielem?
    > Na jakiej podstawie?

    Nie sadze. Spolka juz istnieje. A nawet jsli to odpowiedzialnosc z 292 ksh
    jest odpowiedzialnoscia wobec spolki a nie wierzycieli. Wobec tego znowu
    pojawia sie problem uchwaly ZW wymaganej do wytoczenia powodztwa. Pan C z
    oczywistych wzgledow jej nie podejmie.

    Co do odpowiedzialnosci za ewent. zobowiazania podatkowe sprawa jest
    prosta - ordynacja podatkowa przewiduje odpowiedzialnosc Pana C.

    Dan