  • 1. Data: 2008-09-23 22:12:46
    Temat: Spadek - jak podzielic zeby bylo dobrze
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    osoby dramatu:
    zona, s.p. maz, syn, corka1, corka2

    Fakty:
    Zona ze s.p. mezem posiadali jako czesc majatku wspolnego dzialke
    budowlana oraz dom.

    ~2 lata temu maz zmarl.
    Do tej pory nikt nie wszczynal postepowania spadkowego.

    Pozadany cel:

    dzialka staje sie wlasnoscia syna
    1/2 domu pozostaje wlasnoscia matki (alternatywnie 3/4)
    1/2 domu staje sie wlasnoscia corki1 (alternatywnie 1/4)
    corka2 nic nie dostaje (z wlasnej nieprzymuszonej woli)

    Jak to zalatwic tanio i dobrze, alternatywnie szybko i dobrze? Czy
    wystarczy zlozyc wniosek do sadu o dzial spadku i zlozyc oswiadczenia o
    zgodnym podziale jak wyzej?

    I przy okazji - jak kwestia podatkowa bedzie wygladac (smierc przed
    2007, dzial spadku teraz) ?

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 2. Data: 2008-09-25 13:35:32
    Temat: Re: Spadek - jak podzielic zeby bylo dobrze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Sep 2008, Wwieslaw wrote:

> [...]
    > 1/2 domu staje sie wlasnoscia corki1 (alternatywnie 1/4)
    > corka2 nic nie dostaje (z wlasnej nieprzymuszonej woli)

    Skoro cisza zapadła, to zamieszam.
    1. Leży konstrukcja ze zrzeczeniem się spadku przez córkę2, za późno.
    2. Postępowanie dotyczące spadku ma dwie fazy, odrębnie podlegające
    opodatkowaniu. Wiesz bo wymieniłeś, ale dla porządku...

    Jak na mój gust, stan mamy taki, że wymienione osoby spadek JUŻ
    przyjęły. Nie mieszam się do tego, czy jest z tym związany jakiś
    podatek, kolejny raz mi wyparowało od czego zależy moment powstania
    obowiązku podatkowego: jak jest to trudno.
    Wydaje mi się, że wchodzi sławne "jeśli spadek jest stwierdzony
    pismem" czy jakoś tak.

    Dalej idąc regulację mamy prostą: dopóki strony *nie* żądają
    od siebie spłat lub dopłat, nie powinno być podatku.
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    Art. 1
    1. Podatkowi podlegajš:

    1) następujšce czynnoœci cywilnoprawne:
    [...]
    f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasnoœci
    - w częœci dotyczšcej spłat lub dopłat,
    [...]

    Coś przemawia przeciw?
    Oczywiście pozostaną koszty notarialne...

    pzdr, Gotfryd