  • 1. Data: 2008-09-23 20:51:10
    Temat: czy mozna wykonac usl. przez podwykonawcow, nie majac wpisu, zezw. itp?
    Od: Michał Trych <gg2200099@tel_501-533-390.pl>

    Witam,
    tak mnie ostatnio z ciekawosci naszlo - czy firma moze swiadczyc usluge,
    ktorej nie ma wpisanej w ewidencji, ale wykona ja w calosci podwykonawca,
    ktory moze itp, wystawi f-re? Ew, cos co wymaga zezwolenia, np jakies
    uslugi detektywistyczne czy cos takiego - ktos zleca firmie ktora nie ma na
    to koncesji, czy zezwolenia, co tam jest potrzebne, ale ta ma podwykonawce
    ktory wszystkie papiery ma, mozna tak?

    --
    Pozdrawiam,
    Michał Trych

  • 2. Data: 2008-09-25 12:59:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2008, Michał Trych wrote:

> [...]
    > ktorej nie ma wpisanej w ewidencji, ale wykona ja w calosci podwykonawca,

    Problem "czy firma programistyczna może sprzedać pietruszkę", czyli
    czy wolno wykonać usługę nie mieszczącą się "we wpisie" pojawia(ł)
    się z rzadka na .prawo.podatki, IMO dopóki nie ma odrębnych przepisów
    (obowiązek zgloszenia, uzyskania zezwolenia itp) to trudno się czepiać.

> [...]
    > koncesji, czy zezwolenia, co tam jest potrzebne, ale ta ma podwykonawce ktory

    IMO nie można "świadczyć we własnym imieniu". POŚREDNICZYĆ IMHO można,
    bo dlaczego by nie (pośrednictwo to ODRĘBNA usługa), o ile owo pośrednictwo
    samo w sobie nie jest objęte ograniczeniami (tak jak np. pośrednictwo
    w sprzedaży nieruchomości).

    Jest jeszcze rzadki przypadek "odstąpienia części" świadczenia, które
    zostało nabyte lub zużyte na cele wspólne różnych podmiotów, czyli
    podmiot A nabył od (posiadającego uprawnienia) podmiotu U coś, co
    zużył razem z podmiotem B i musi jakoś "formalnie odsprzedać" już pobrane
    świadczenie - ale wtedy wymogiem jest zakaz zarabiania, obowiazek
    dokonania rozliczenia za pomocą pomiaru a całość do znalezienia
    pod hasłem "refaktura". Regulacja jest w całości oparta na interpretacji
    (nie ma odrębnych przepisów) utrwalonej wyrokami sądowymi (w tym SN).

    pzdr, Gotfryd