  • 1. Data: 2013-05-08 18:44:16
    Temat: Spadek, dział i mieszkanie
    Od: Waz <w...@o...pl>

    Mam poświadczenie dziedziczenia, jest 3 spadkobierców, w skład spadku
    wchodzi m.innymi udział w mieszkaniu, robimy dział spadku umowny czyli
    rzeczami dzielimy się w formie darowizn natomiast mieszkanie musimy
    przeprowadzić notarialnie.

    Jeżeli robimy umowny dział spadku w formie aktu notarialnego to rozumiem
    że ma to dotyczyć tylko mieszkania i np muszę dostarczyć zaświadczenie o
    uregulowaniu podatku od spadku całości czy tylko mieszkania?

    Bo skoro resztę rzeczy podzieliliśmy zgodnie za pomocą darowizn to nie
    wymieniamy już tego przy podziale mieszkania?

  • 2. Data: 2013-05-08 21:23:30
    Temat: Re: Spadek, dział i mieszkanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, Waz wrote:

    > Mam poświadczenie dziedziczenia, jest 3 spadkobierców, w skład spadku wchodzi
    > m.innymi udział w mieszkaniu,

    Przyjęto.
    Ja w sprawie formalnej:

    > robimy dział spadku umowny czyli rzeczami
    > dzielimy się w formie darowizn

    Nie da się.
    Albo robicie dział spadku, albo robicie darowizny, albo robicie
    częściowo dział spadku a częściowo darowizny, choć z góry mówię
    że IMO te darowizny wyglądają mało sensownie i kwalifikują
    się pod "czynności pozorne".
    Dział spadku to jest odrębna czynność prawna - nie darowizna.

    > natomiast mieszkanie musimy przeprowadzić notarialnie.

    Skądinąd.
    Dlatego poświadczenie również :)

    > Jeżeli robimy umowny dział spadku w formie aktu notarialnego to rozumiem że
    > ma to dotyczyć tylko mieszkania i np muszę dostarczyć zaświadczenie
    > o uregulowaniu podatku od spadku całości czy tylko mieszkania?

    A ten podatek skąd, czy na spadek z mocy testamentu załapały się jakieś
    osoby, ktore nie korzystają ze zwolnienia z art.4a ustawy o podatku
    od spadków i darowizn, czy nie powiadomoliście US w terminie?

    > Bo skoro resztę rzeczy podzieliliśmy zgodnie za pomocą darowizn to nie
    > wymieniamy już tego przy podziale mieszkania?

    IMO nie zajrzeliście do kodeksu ... czy te "darowizny" są już gdzieś
    na piśmie? Bo może jednak nikt czegoś takiego nie robił, a pisałeś
    "pod wpływem" i to co pisałeś jest nieważne prawnie ;) i pora jeszcze
    na wyprostowanie sytuacji?
    Dla jasności - JEST możliwe wzięcie spadku "w częściach" i późniejsze
    manipulowanie np. poprzez znoszenie współwłasności, ale pytanie
    po co... (podatki od tego niższe się nie zrobią, co najwyżej
    można wtopić złym ruchem w drugą stronę).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-05-09 17:55:36
    Od: Waz <w...@o...pl>

    > A ten podatek skąd, czy na spadek z mocy testamentu załapały się jakieś
    > osoby, ktore nie korzystają ze zwolnienia z art.4a ustawy o podatku
    > od spadków i darowizn, czy nie powiadomoliście US w terminie?

    nie, wszystkie 3 osoby są zwolnione i złożyły odpowiedni SDZ2

> [...]
    > na piśmie? Bo może jednak nikt czegoś takiego nie robił, a pisałeś
    > "pod wpływem" i to co pisałeś jest nieważne prawnie ;) i pora jeszcze

    darowizny samochodów zrobiliśmy sobie już wcześniej (na piśmie), jako że
    mieszkanie trzeba notarialnie, dlatego pytam co i jak z mieszkaniem
    które dotychczas było zarządzanie przez 3 osoby a teraz chcemy uregulować

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2013-05-10 23:19:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 May 2013, Waz wrote:

    > nie, wszystkie 3 osoby są zwolnione i złożyły odpowiedni SDZ2

    Ergo, nie może być zaświadczenia o zapłaceniu podatku :),
    dlatego pytałem.

    > darowizny samochodów zrobiliśmy sobie już wcześniej (na piśmie),

    Jak pisałem wcześniej, IMO formalnie sprawa "nie gra".
    Podszedłbym do tego w wersji optymistycznej - z mocy art.65 KC
    to nie były darowizny, lecz dział spadku, tyle że źle zatytułowany.
    Zajrzałeś do KC?
    Weź jakąś stronę, np. tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    ...i czytasz od art.1035. Dział spadku.

    > jako że mieszkanie trzeba notarialnie, dlatego pytam co i jak z mieszkaniem
    > które dotychczas było zarządzanie przez 3 osoby a teraz chcemy uregulować

    IMVHO:
    - spróbuj pogodzić się z faktem, iż wyraźnie sugeruję iż dokonaliście
    pozornej czynności prawnej, to *nie były* darowizny, nie mam nic przeciw
    krytyce :), ale mam przeciw niezauważeniu tego faktu: IMO "efekt
    końcowy" wskazuje, że darowizn nie było
    - skoro bez notariusza i tak się nie obejdzie, wydaje się wysoce
    prawdopodobne iż on ujmie całość prawidłowo.

    Niemniej zapoznaj się z pojęciem "dział spadku".
    Podlega pod PCC, ale tylko w przypadku dokonywania "spłat lub dopłat",
    więc podział samego spadku go nie implikuje.
    A idzie o to, że dzielenie się spadkiem "zasadniczo" jest dwufazowe,
    przy czym w 1 fazie następuje "wzięcie spadku" ale *CAŁEGO* spadku
    a nie "w częściach" (dajmy na to, 1/3 spadku składająca się z domu,
    mieszkania i samochodu, ale NIE 1/3 domu, 1/3 mieszkania i 1/3
    samochodu), a potem dzieleniu się składnikami tego spadku na
    zasadzie "tobie mieszkanie mi samochód".
    Podział "tobie 1/3 domu i 1/3 samochodu i mi też tyle a potem się
    zamienimy obdarowując się wzajemnie 1/3 domu i samochodu" wydaje
    się również poprawna, ale IMVHO właśnie tylko "wydaje się" - bo
    celem czynności był właśnie dział spadku, nazwana czynność
    cywilnoprawna. Darowizna była pozorna, nieważna prawnie.

    Pasuje?

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-05-13 22:08:10
    Od: Dezeusz <l...@g...pl>

    W dniu 2013-05-08 18:44, Waz pisze:
> [...]
    > że ma to dotyczyć tylko mieszkania i np muszę dostarczyć zaświadczenie o
    > uregulowaniu podatku od spadku całości czy tylko mieszkania?

    Zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o spadkach i darowiznach notariusz
    zażąda od was zaświadczenia dotyczącego wywiązania się z rozliczenia z
    podatku od spadków w zakresie mieszkania będącego przedmiotem działu
    spadku czy też umowy darowizny.
    Notariusz zażąda również szeregu innych dokumentów (długa lista :P).

    > wymieniamy już tego przy podziale mieszkania?

    Co do darowizn innych niż nieruchomości, co do zasady dla oświadczenia
    darczyńcy wymagana jest forma aktu notarialnego, ale przepis czyni
    wyjątek dla darowizn już wykonanych, np. darowałem synowi pieniądze
    (przelałem na jego konto) lub samochód - syn jest już w posiadaniu
    samochodu, kompletu kluczyków i dokumentów.
    Uczulam, że nie da się w ten sposób darować rzeczy zmaterializowanych
    np. udziałów w spółce z o.o. (do darowizny stosujemy przepisy kc a nie
    ksh, czyli obowiązuje forma aktu notarialnego, a nie poświadczenie podpisu).

    Nie zgadzam się, że darowizna w tym wypadku jest czynnością pozorną. Co
    więcej, darowizna rodzi zupełnie inne skutki po stronie darczyńcy niż
    dział spadku = np. darowiznę z przyczyn wskazanych w kc darczyńca może
    odwołać :)

    Nie zgadzam się również z koncepcją zniesienia współwłasności, gdyż w
    przypadku gdy wszyscy dziedziczą spadek, może być mowa tylko o dziale
    spadku; w przypadku gdy jednym ze spadkobierców jest współmałżonek,
    któremu przypadł udział w lokalu wskutek ustania wspólności ustawowej,
    mielibyśmy do czynienia z częściowym działem spadku wraz z podziałem
    majątku dorobkowego.

    pozdr
    DEzeusz