  • 1. Data: 2013-05-07 11:17:37
    Temat: Zachowek/opieka nad matką
    Od: ddddddd <l...@b...wytnijbezspamu.net.pl>

    Witam,
    sytuacja jest taka: matka ma siedmioro dzieci, jednemu z nich przepisała
    dom razem z polem - z myślą że zaopiekuje się nią na starość (ale nie
    wiem czy ma to na piśmie), na pewno ma wpisane dożywocie w tym domu.
    Teraz ten syn stwierdził, że sprzeda pole (czyli tą bardziej wartościową
    część darowizny), przeprowadzi się, a dom przepisze na innego z synów
    (który weźmie to bardzo chętnie, bo pije i nie pracuje).
    Jakie są możliwości wybicia tego z głowy sprzedającemu? Czy matka może
    jeszcze dochodzić jakiś praw (opieki), jeśli jest to już prawnie tego
    syna, ew. dzieci mogą tylko wystąpić o zachowek do tego syna (1/14 pola
    czy też 1/14 wartości całości - pole+dom - każde dziecko)?
    do kogo ewentualnie zgłasza się z takimi pytaniami - radcy
    prawnego/prawnika? (nie znam się na tym kompletnie)

    Lukasz

  • 2. Data: 2013-05-07 17:08:05
    Temat: Re: Zachowek/opieka nad matką
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    ddddddd wrote:
    > z myślą że zaopiekuje się nią na starość (ale nie wiem czy ma
    > to na piśmie)
    Skoro nie jest to UMOWA dożywocia tylko darowizna
    to matka może co najwyżej próbować cofnąć darowiznę z powodu
    rażącej niewdzięczności syna ale ja osobiście nie widzę podstaw
    do tego bo syn przekaże dom wnukowi więc matka ma gdzie
    mieszkać a poza tym i wnuk jest zabezpieczony (same plusy).
    Zresztą, przeczytaj artykuły od 897 do 902 kodeksu cywilnego.

    > na pewno ma wpisane dożywocie w tym domu
    Czyli ma prawo tam mieszkać aż do śmierci i to nawet gdyby syn
    sprzedał też dom komuś obcemu to matka ma prawo w nim pozostać.

    > Jakie są możliwości wybicia tego z głowy sprzedającemu?
    Prawnie to tylko odwołanie darowizny (z ważnych przyczyn).

    > Czy matka może jeszcze dochodzić jakiś praw (opieki)
    Matka zawsze może wystapić o alimenty od któregokolwiek ze swoich
    dzieci.

    > ew. dzieci mogą tylko wystąpić o zachowek do tego syna
    Dopiero po śmierci matki rodzeństwo może wystapić po zachowek
    od tych którzy zostali bardziej obdarowani (ale nie dawniej niż
    10 lat przed śmiercią matki - starszych darowizn nie dolicza się
    do zachowku)

    > 1/14 wartości całości - pole+dom - każde dziecko)?
    teoretycznie tak, ale są to rozprawy z udziałem wszystkich stron
    więc jeśli obdarowany syn zezna na rozprawie że utrzymywał matkę
    przez wiele lat a rodzeństwo niewspółmiernie mało to sędzia może
    nieprzychylić się do roszczenia o zachowek.

    > do kogo ewentualnie zgłasza się z takimi pytaniami - radcy
    > prawnego/prawnika? (nie znam się na tym kompletnie)
    Do kancelarii adwokackiej jeśli cię stać.

  • 3. Data: 2013-05-07 21:54:49
    Od: ddddddd <l...@b...wytnijbezspamu.net.pl>

    W dniu 2013-05-07 17:08, poszukiwacz pisze:
    > Skoro nie jest to UMOWA dożywocia tylko darowizna

    jest to 'umowa darowizny zawarta w trybie ustawy o ubezpieczeniu
    społecznym rolników' - darowizna od ojca i matki, matka dostała chyba
    dzięki temu emeryturę (to chyba może wykluczyć cofnięcie darowizny?)
    jest tam jeszcze par.7: Darczyńcy obciążają obdarowanego obowiązkiem
    dożywotniego i nieodpłatnego sprawowania nad nimi opieki i pielęgnacji w
    okresie ich choroby i późnej starości (więc jeśli by sprzedał matkę z
    domem, to chyba należy jej się jakieś zadośćuczynienie ze względu na
    brak opieki?)

> [...]
    > do tego bo syn przekaże dom wnukowi więc matka ma gdzie
    > mieszkać a poza tym i wnuk jest zabezpieczony (same plusy).

    ale chyba da się jakoś dowieść że syn dzień w dzień pije (świadkowie
    mogą to potwierdzić, pewnie duża część wioski, bo wieś mała i każdy się
    zna) i nie zaopiekuje się dostatecznie matką

    Lukasz

  • 4. Data: 2013-05-08 08:38:43
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    ddddddd wrote:
    > jest to 'umowa darowizny zawarta w trybie ustawy o
    > ubezpieczeniu społecznym rolników' - darowizna od ojca i
    > matki, matka dostała chyba dzięki temu emeryturę (to chyba
    > może wykluczyć cofnięcie darowizny?)

    Jeśli matka osiągnęła już wiek emerytalny to może darowiznę
    odwołać, świadczenie emerytalne i tak będzie otrzymywać.

> [...]
    > (więc jeśli by sprzedał matkę z domem, to chyba należy jej się
    > jakieś zadośćuczynienie ze względu na brak opieki?)
    O alimenty może zawsze wystąpić podając jako powód także powyższe.

    > ale chyba da się jakoś dowieść że syn dzień w dzień pije
    > (świadkowie mogą to potwierdzić, pewnie duża część wioski, bo
    > wieś mała i każdy się zna) i nie zaopiekuje się dostatecznie
    > matką
    To jednak trochę za mało, liczy się tylko to co syn już zrobił
    krzywdzącego wobec matki (np. okaleczenie, bicie) a nie co by
    było gdyby...

  • 5. Data: 2013-05-08 08:56:10
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Art. 901. § 2. kodeksu cywilnego
    Rozwiązania umowy darowizny nie można żądać po upływie dwóch lat
    od jej wykonania.

  • 6. Data: 2013-05-08 09:32:24
    Od: ddddddd <l...@b...wytnijbezspamu.net.pl>

    W dniu 2013-05-08 08:56, poszukiwacz pisze:
    > Art. 901. § 2. kodeksu cywilnego
    > Rozwiązania umowy darowizny nie można żądać po upływie dwóch lat
    > od jej wykonania.

    ale to chyba dotyczy darowizny osób ubezwłasnowolnionych?

    Lukasz