    From: Dezeusz <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek, dział i mieszkanie
    Date: Mon, 13 May 2013 22:08:10 +0200

    W dniu 2013-05-08 18:44, Waz pisze:
    > Mam poświadczenie dziedziczenia, jest 3 spadkobierców, w skład spadku
    > wchodzi m.innymi udział w mieszkaniu, robimy dział spadku umowny czyli
    > rzeczami dzielimy się w formie darowizn natomiast mieszkanie musimy
    > przeprowadzić notarialnie.
    >

    > Jeżeli robimy umowny dział spadku w formie aktu notarialnego to rozumiem
    > że ma to dotyczyć tylko mieszkania i np muszę dostarczyć zaświadczenie o
    > uregulowaniu podatku od spadku całości czy tylko mieszkania?

    Zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o spadkach i darowiznach notariusz
    zażąda od was zaświadczenia dotyczącego wywiązania się z rozliczenia z
    podatku od spadków w zakresie mieszkania będącego przedmiotem działu
    spadku czy też umowy darowizny.
    Notariusz zażąda również szeregu innych dokumentów (długa lista :P).

    > wymieniamy już tego przy podziale mieszkania?

    Co do darowizn innych niż nieruchomości, co do zasady dla oświadczenia
    darczyńcy wymagana jest forma aktu notarialnego, ale przepis czyni
    wyjątek dla darowizn już wykonanych, np. darowałem synowi pieniądze
    (przelałem na jego konto) lub samochód - syn jest już w posiadaniu
    samochodu, kompletu kluczyków i dokumentów.
    Uczulam, że nie da się w ten sposób darować rzeczy zmaterializowanych
    np. udziałów w spółce z o.o. (do darowizny stosujemy przepisy kc a nie
    ksh, czyli obowiązuje forma aktu notarialnego, a nie poświadczenie podpisu).

    Nie zgadzam się, że darowizna w tym wypadku jest czynnością pozorną. Co
    więcej, darowizna rodzi zupełnie inne skutki po stronie darczyńcy niż
    dział spadku = np. darowiznę z przyczyn wskazanych w kc darczyńca może
    odwołać :)

    Nie zgadzam się również z koncepcją zniesienia współwłasności, gdyż w
    przypadku gdy wszyscy dziedziczą spadek, może być mowa tylko o dziale
    spadku; w przypadku gdy jednym ze spadkobierców jest współmałżonek,
    któremu przypadł udział w lokalu wskutek ustania wspólności ustawowej,
    mielibyśmy do czynienia z częściowym działem spadku wraz z podziałem
    majątku dorobkowego.

    pozdr
    DEzeusz