  • 1. Data: 2007-04-14 19:59:36
    Temat: Słup na działce - Służebność gruntowa na rzecz przedsiębiorstwa?
    Od: "Michał Krzykacz" <k...@N...gazeta.pl>

    Witam, po pierwsze, nie wiem czy przypadkiem nie jest to NTG, ale może
    pomożecie ,pls.
    Chodzi o zakup działki budowlanej niedawno utworzonej poprzez podział gruntów
    (kiedyś pole) zgodnie z nowym planem zagospodarowania przestrzennego.
    Działka oczywiście jest atrakcyjna cenowo, dlatego się nad nią zastanawiam.

    Do rzeczy: na działce jest słup średniego napięcia i przewody biegną nad
    działką w taki sposób, że pewnie w warunkach zabudowy byłyby tak drastyczne
    ograniczenia, że może nie byłoby sensu czegokolwiek tam postawić (minimalna
    odległość od linii średniego napięcia to 8 metrów). Sam słup to nie problem,
    ale linia tak. Czy przy założeniu, że słup stoi tam mniej niż 20 lat jest
    szansa na to, że zakład energetyczny usunie tą całą instalację i "wstawi" ją w
    nowo wydzieloną drogę przy działce w ziemi?
    Dodam, że w pewnym momencie przebiegu linii, już daleko za omawianą działką,
    przewodów nie ma i ponoć ktoś wywalczył w sądzie przeniesienie instalacji
    (włożyli kable w ziemię), nie wiem na ile jest to prawda.

    W tym artykule znalazłem niepokojące informacje, że może jednak nie warto się
    w to ładować: http://tiny.pl/d7xs

    Dzięki za wszelkie sugestie, pozdrawiam, mk.

  • 2. Data: 2007-04-14 20:54:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Michał Krzykacz napisał(a):

> [...]
    > odległość od linii średniego napięcia to 8 metrów). Sam słup to nie problem,

    W poziomie czy w pionie? (swoją szosą sugeruję zajrzeć na
    pl.misc.budowanie - tam pewnie wiedzą, jakie sa limity odległości od
    takich kabelków)

    > ale linia tak. Czy przy założeniu, że słup stoi tam mniej niż 20 lat jest
    > szansa na to, że zakład energetyczny usunie tą całą instalację i "wstawi" ją w
    > nowo wydzieloną drogę przy działce w ziemi?

    Jak sfinansujesz całą operację - to pewnie tak ;)

    A jak nie - to dlaczego mieliby się fatygować?

  • 3. Data: 2007-04-14 21:11:06
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sat, 14 Apr 2007 19:59:36 +0000, Michał Krzykacz
    napisał(a):

> [...]
    > jest szansa na to, że zakład energetyczny usunie tą całą instalację i
    > "wstawi" ją w nowo wydzieloną drogę przy działce w ziemi?

    Skoro nieruchomość jest obciążona służebnością i linia orzecznictwa
    raczej przemawia za interesem ZE - ja bym się pewnie sześć razy
    zastanowił.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2007-04-15 18:58:01
    Temat: Re: Słup na działce - Służebność gruntowa na rzecz przedsiębiors
    Od: "Michał Krzykacz" <k...@N...gazeta.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    > W poziomie czy w pionie?
    Już to się wyjaśniło, 8 metrów pasa ochronnego czyli po 4 metry na boki.

    > Jak sfinansujesz całą operację - to pewnie tak ;)

    Hehe, zaoszczędzone pieniądze przy zakupie działki utopie z kablami w błocie ;]

    > A jak nie - to dlaczego mieliby się fatygować?

    Ano właśnie dlatego, że żadnego papieru na użytkowanie części gruntu z obecnym
    właścicielem nie mają. Cytując pracownika agencji nieruchomości "słupy są
    nielegalne".
    Mniej więcej rozumiem zasadę służebności gruntu i zgodziłbym się na
    przeprowadzenie linii w ziemi i do tego tak, żeby to było na froncie bądź
    bokiem działki - tak, żeby nie blokowali mi możliwości budowy domu.
    pzdr

  • 5. Data: 2007-04-15 19:02:18
    Od: "Michał Krzykacz" <k...@N...gazeta.pl>

    Olgierd <n...@o...com> napisał(a):

    > Skoro nieruchomość jest obciążona służebnością i linia orzecznictwa
    > raczej przemawia za interesem ZE - ja bym się pewnie sześć razy
    > zastanowił.

    Właśnie się zastanawiam radząc się ekspertów ;]

    Czy obciążenie służebnością jest automatycznie ustanawiane w momencie jak stoi
    słup? Z linku, który podałem zrozumiałem, że jeżeli słupy stoją krócej niż 20
    lat jest szansa, że służebności z automatu nie ma nadawanej i jest szansa na
    wywalczenie przeniesienia linii.
    dzięki, pzdr