  • 1. Data: 2005-05-20 17:15:37
    Temat: Skrzyzowanie z polna droga - zakaz wyprzedzania?
    Od: "Fieram" <w...@w...pl>

    Ostatnio mialem male "spiecie" z policjantem.

    Otoz na prostej drodze wymiajalem pojazd.
    Nagle zza krzakow wyskoczyl policjant i powiedzial ze wymijalem inny pojaz
    na skrzyzowaniu (!) i za to nalezy sie 300 pln i 5 pkt karnych.
    Uznalem ze to poranny zart i nie przyjalem mandatu z prosba o sprawe w
    sadzie. A teraz do rzeczy.

    To "skrzyzowanie" to wg. niego jest na 100% bo kilkadziesiat metrow
    wczesniej (moze 50-70m?) stal znak - droga z pierwszenswem (ten zolty
    kwadracik). I ten wlasnie znak wskazuje ze jest skrzyzowanie.
    Dowcim polega na tym, ze ta prosta droga po ktorej jechalem "krzyzowala" sie
    z:
    1. po lewej stronie - polna droga (ktos wjezdza nia na pole - ruch na niej
    zerowy - dowodem na to niech bedzie to ze wlasnie tam policjanci postawili
    swoj samochod :-)
    2. po prawej stronie b. rzadko uczeszczana asfaltowa droga (na tej drodze za
    jakies 100m jest ... komisariat i jakas "spokojna" stacja benzynowa).
    Zapewniam ze ta droga jezdza wylacznie policjanci oraz nieliczni
    zainteresowani stacja paliw. Droga prowadzi gdzies w pole.

    A teraz moje pytania:
    - czy jest jakis przepis okreslajacy ze np. 3 m od skrzyzowania nie moga np.
    rosnac drzewa
    pytam bo w tym przypadku wyobrazcie sobie szeroka droge a po obu stron full
    drzew i kompletnie nic nie widac, tym bardziej tego "skrzyzowania"
    - czy sa jakies przepisy okreslajace odleglosc znaku "droga z pierwszenstwem
    przejazdu" od skrzyzowania
    dam slowo ze wyprzedzajac pojazd i widzac ze nie ma zadnej ciaglej linii na
    drodze bylem pewny ze wszystko jest ok i byc moze wtedy wlasie ten
    dostwaczak przyslonil mi znak
    - czy jesli nie ma "ciaglej linii" na drodze to mozna wymijac? na ogol przed
    skrzyzowaniami sa a tu .. nie bylo

    Udokumentowalem to miejsce zdarzenia zdjeciami, pokrecilem sie troche po
    innych miejscach (robilem zdjecia) i widze szanse na wygranie z Policja.
    Wszedzie indziej sa znaki (poziome, pionowe), przy skrzyzowaniach nie ma
    drzew etc.

    A jakie jest Wasze zdanie?

  • 2. Data: 2005-05-20 17:26:27
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Fieram wrote:

    > To "skrzyzowanie" to wg. niego jest na 100% bo kilkadziesiat metrow
    > wczesniej (moze 50-70m?) stal znak - droga z pierwszenswem (ten zolty
    > kwadracik).
    No zwykle stoją przy skrzyżowaniach, ale znalazłbym z kilkanaście
    miejsc, gdzie stoją nie wiadomo dlaczego.

    > I ten wlasnie znak wskazuje ze jest skrzyzowanie.
    No wskazuje.

> [...]
    > zerowy - dowodem na to niech bedzie to ze wlasnie tam policjanci postawili
    Polna droga nie jest skrzyżowaniem.

> [...]
    > Zapewniam ze ta droga jezdza wylacznie policjanci oraz nieliczni
    > zainteresowani stacja paliw. Droga prowadzi gdzies w pole.

    To, że nikt nie jeździ nie ma znaczenia.
    Skrzyżowanie jest i zakaz wyprzedzania obowiązuje.

    > A teraz moje pytania:
    > - czy jest jakis przepis okreslajacy ze np. 3 m od skrzyzowania nie moga np.
    > rosnac drzewa
    hmm, nie wiem, może gdzieś jest, ale raczej nie.
    Od tego jest raczej znak,

    > pytam bo w tym przypadku wyobrazcie sobie szeroka droge a po obu stron full
    > drzew i kompletnie nic nie widac, tym bardziej tego "skrzyzowania"
    Ale znak pewnie stoi i jest dobrze widoczny :)

    > - czy sa jakies przepisy okreslajace odleglosc znaku "droga z pierwszenstwem
    > przejazdu" od skrzyzowania
    tak, w zależności do tego czy teren zabudowany, czy nie.
    Poszukaj w kodeksie. 75 m, czy jakoś tak.

    > dam slowo ze wyprzedzajac pojazd i widzac ze nie ma zadnej ciaglej linii na
    > drodze bylem pewny ze wszystko jest ok i byc moze wtedy wlasie ten
    > dostwaczak przyslonil mi znak
    możliwe.
    Miałeś pecha po prostu.

    > - czy jesli nie ma "ciaglej linii" na drodze to mozna wymijac? na ogol przed
    > skrzyzowaniami sa a tu .. nie bylo
    linia ciągła oznacza zakaz wyprzedzania, brak linii ciągłej nic nie oznacza.
    jak nie ma ciągłej linii, to zalezy od innych znaków i przepisów
    m. in, takich, że na skrzyżowaniu obowiązuje zakaz wyprzedzania.

> [...]
    > innych miejscach (robilem zdjecia) i widze szanse na wygranie z Policja.
    > Wszedzie indziej sa znaki (poziome, pionowe), przy skrzyzowaniach nie ma

    że masz marne szanse na wygraną.
    Ale wersja ze znakiem zasłoniętym przez wyprzedzany samochód, przy braku
    ciąglej linii na jezdni ma sens. Na pewno logiczne tłumaczenie wpłynie
    na ilośc zer.

  • 3. Data: 2005-05-20 17:27:08
    Od: "Lincoln" <l...@p...pl>

    > Otoz na prostej drodze wymiajalem pojazd.

    Wymijac mozna zawsze.

    --
    Pozdrowionka & szerokosci Lincoln
    CH#19 Lincoln - Jelenia Góra | gg#1135336

  • 4. Data: 2005-05-20 17:33:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Fieram wrote:

    > Otoz na prostej drodze wymiajalem pojazd.

    Czyli co w końcu robiłeś z tym pojazdem?

    Na drogach można inny obiekt: wyprzedzać (jedziecie w tym samym
    kierunku), omijać (ten drugi stoi) lub wymijać (jedziecie w przeciwnych
    kierunkach)..

> [...]
    > na skrzyzowaniu (!) i za to nalezy sie 300 pln i 5 pkt karnych.
    > Uznalem ze to poranny zart i nie przyjalem mandatu z prosba o sprawe w

    Jeśli faktycznie chodzi o wymijanie i tak napisał, to sędzia 'zabije go
    śmiechem'.

    > To "skrzyzowanie" to wg. niego jest na 100% bo kilkadziesiat metrow
    > wczesniej (moze 50-70m?) stal znak - droga z pierwszenswem (ten zolty
    > kwadracik). I ten wlasnie znak wskazuje ze jest skrzyzowanie.

    Formalnie znak nie oznacza skrzyżowania i może stać choćby i w szczerym
    polu, jednak chyba jeszcze się nie spotkałem z takim znakiem stojącym
    gdzie indziej niż w bezpośredniej okolicy skrzyżowania.

> [...]
    > zerowy - dowodem na to niech bedzie to ze wlasnie tam policjanci postawili

    Droga gruntowa. Nie liczy się jako skrzyżowanie.

    > 2. po prawej stronie b. rzadko uczeszczana asfaltowa droga (na tej drodze za
    > jakies 100m jest ... komisariat i jakas "spokojna" stacja benzynowa).

    Wystarczy 20m asfaltu, żeby była to droga twarda - czyli i przy okazji
    skrzyżowanie.

    > Zapewniam ze ta droga jezdza wylacznie policjanci oraz nieliczni
    > zainteresowani stacja paliw. Droga prowadzi gdzies w pole.

    Nie jest to istotne. Może być nawet zupełnie nie używana i prowadzić do
    przepaści. Ale jest.

    > A teraz moje pytania:
    > - czy jest jakis przepis okreslajacy ze np. 3 m od skrzyzowania nie moga np.
    > rosnac drzewa

    Nie.

> [...]
    > drzew i kompletnie nic nie widac, tym bardziej tego "skrzyzowania"

    > - czy sa jakies przepisy okreslajace odleglosc znaku "droga z pierwszenstwem

    Nie musi być na skrzyżowaniu. Niemniej jednak praktycznie zawsze jest i
    można się spodziewać, że w parę metrów za nim jest skrzyżowanie. Przy
    czym D-1 podpada pod znaki informacyjne (nie ostrzegawcze) więc nie ma
    limitu, jak daleko od np. skrzyżowania ma stać.

    > dam slowo ze wyprzedzajac pojazd i widzac ze nie ma zadnej ciaglej linii na
    > drodze bylem pewny ze wszystko jest ok i byc moze wtedy wlasie ten
    > dostwaczak przyslonil mi znak

    Ciągła linia nie jest konieczna. Zakaz wyprzedzania na skrzyżowaniach
    jest ogólny.

    > - czy jesli nie ma "ciaglej linii" na drodze to mozna wymijac? na ogol przed
    > skrzyzowaniami sa a tu .. nie bylo

    Ustal wreszcie zeznania - wymijasz czy wyprzedzasz?

> [...]
    > innych miejscach (robilem zdjecia) i widze szanse na wygranie z Policja.
    > Wszedzie indziej sa znaki (poziome, pionowe), przy skrzyzowaniach nie ma

    Zakładam, że chodzi ci jednak o wyprzedzanie...

    Jeśli faktycznie nie wiedziałeś o tym skrzyżowaniu (czyli nie wiedziałeś
    o tej asfaltowej drodze do komisariatu) i jest ono niewidoczne, to
    faktycznie masz szanse w sądzie się wybronić.

    Jeśli jednak droga była widoczna (albo o niej wiedziałeś) to sąd doliczy
    ci jeszcze koszta postępowania.

  • 5. Data: 2005-05-20 19:36:39
    Od: "Fieram" <w...@w...pl>

> [...]
    > faktycznie masz szanse w sądzie się wybronić.
    >
    > Jeśli jednak droga była widoczna (albo o niej wiedziałeś) to sąd doliczy

    To byl manewr wyprzedzania innego pojazdu.
    Naprawde nie bylo widac tego "skrzyzowania".
    Oto dowody w sprawie. Strona ze zdjeciami
    http://www.republika.pl/benone/index.htm

  • 6. Data: 2005-05-20 20:08:43
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    w wiadomości <news:d6l723$7sg$1@opal.futuro.pl> wstukał:

    > Formalnie znak nie oznacza skrzyżowania i może stać choćby i w szczerym
    > polu, jednak chyba jeszcze się nie spotkałem z takim znakiem stojącym
    > gdzie indziej niż w bezpośredniej okolicy skrzyżowania.

    Ja widywałem wielokrotnie -- tuż za znakiem D-43 "koniec obszaru
    zabudowanego", bez skrzyżowania przez najbliższy kilometr lub dwa

    > Wystarczy 20m asfaltu, żeby była to droga twarda - czyli i przy okazji
    > skrzyżowanie.

    To nie mogę sobie wylać 210 metrowego dojazdu do garażu/stacji
    benzynowej/posterunku/daczy prima sort asfaltem ot tak, tylko musze
    "zaprojektować" skrzyżowanie? ;P

    > Nie jest to istotne. Może być nawet zupełnie nie używana i prowadzić do
    > przepaści. Ale jest.

    Dojazd do obiektu przy drodze nie "tworzy" skrzyżowania i nie ma
    ograniczenia na długość tego dojazdu.

> [...]
    > czym D-1 podpada pod znaki informacyjne (nie ostrzegawcze) więc nie ma
    > limitu, jak daleko od np. skrzyżowania ma stać.

    A wyrok w sprawie znaku "informacyjnego" D-44 "strefa parkowania" jest
    powszechnie znany ;)

    Hmm...

    --
    Samemu to mozesz pomylic te przewody. To może byc fatalne w skutkach.
    Odkręcajac FDD od obudowy to wkrętak może się osunąc i zepsujesz dysk

  • 7. Data: 2005-05-20 20:38:54
    Od: JanuszHr <h...@p...com>

    Fri, 20 May 2005 21:36:39 +0200, na pl.soc.prawo, Fieram napisał(a):

    > To byl manewr wyprzedzania innego pojazdu.
    > Naprawde nie bylo widac tego "skrzyzowania".
    > Oto dowody w sprawie. Strona ze zdjeciami
    > http://www.republika.pl/benone/index.htm

    jak chcesz pokazać zdjęcia zmień sobie serwer bo na tym dziadostwie co
    chwila jest przekroczony transer- że takie serwery jeszcze działają ?
    powinni je dawno pozamykac
    JanuszHr

  • 8. Data: 2005-05-21 15:53:37
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Fieram wrote:

    [ciach cytat-gigant]

    > To byl manewr wyprzedzania innego pojazdu.
    > Naprawde nie bylo widac tego "skrzyzowania".
    > Oto dowody w sprawie. Strona ze zdjeciami
    > http://www.republika.pl/benone/index.htm

    Hmmm... Można by polemizować. Przepis złamałeś - tego się nie da ukryć -
    ale przy tak zakamuflowanym skrzyżowaniu IMHO nie powinieneś zostać
    ukarany. Teraz wszystko zależy od tego, czy policajom będzie się chciało
    robić sprawę, a jeśli tak - to jak nastawiony będzie sędzia.

    W tzw. międzyczasie może wystosuj do lokalnego zażądu dróg pismo z
    wnioskiem o oznakowanie zamaskowanego skrzyżowania?

  • 9. Data: 2005-05-21 15:57:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    'Tom N' wrote:

    > Ja widywałem wielokrotnie -- tuż za znakiem D-43 "koniec obszaru
    > zabudowanego", bez skrzyżowania przez najbliższy kilometr lub dwa

    Może - ostatnio mało miałem okazji po Polsce jeździć...

    [ciach]

    > To nie mogę sobie wylać 210 metrowego dojazdu do garażu/stacji
    > benzynowej/posterunku/daczy prima sort asfaltem ot tak, tylko musze
    > "zaprojektować" skrzyżowanie? ;P

    Przepis jest przepis. Można polemizować, czy nie jest to tylko 'wyjazd z
    posesji', ale IMHO przegrałbyś tę polemikę ;)

    > Dojazd do obiektu przy drodze nie "tworzy" skrzyżowania i nie ma
    > ograniczenia na długość tego dojazdu.

    Tylko to nie jest dojazd do obiektu tylko obiekt*ów*

    [ciach]

    > A wyrok w sprawie znaku "informacyjnego" D-44 "strefa parkowania" jest
    > powszechnie znany ;)

    Nie. Jak brzmi?

    > Hmm...

    Tak, tak. Poczytaj sobie ustawę.

    Ciągła linia to tylko wirtualny mur - jak się zmieścisz (i nic innego
    nie zabrania) to wyprzedzać można.

  • 10. Data: 2005-05-21 16:39:16
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    w wiadomości <news:d6nloe$5km$1@opal.futuro.pl> wstukał:

    > Może - ostatnio mało miałem okazji po Polsce jeździć...

    Ano co kraj, tfu , region to obyczaj, następnym razem będę filmy nagrywał ;)

    > Przepis jest przepis. Można polemizować, czy nie jest to tylko 'wyjazd z
    > posesji', ale IMHO przegrałbyś tę polemikę ;)

    Jak będziesz miał chwilę to zajrzyj:
    http://42.pl/gg/b56ni0l89l5j5gnsu2o201a41dikji558m@4
    ax.com

    > Nie. Jak brzmi?

    <http://www.gazeta.policja.pl/archiwum/4404/s13a1.ht
    ml>

    > Tak, tak. Poczytaj sobie ustawę.
    >
    > Ciągła linia to tylko wirtualny mur - jak się zmieścisz (i nic innego
    > nie zabrania) to wyprzedzać można.

    Nie, nie o to mi chodziło, PoRD w obecnym kształcie jest bardzo niekonkretny
    i zostawia dużą dowolność interpretacji, i czasami silnie faworyzuje
    *faktycznych* sprawców zdarzenia ;o

    --
    Nie słuchaj się tych rad , które mówią zebys to zrobił samemu. Jak zapłacisz
    to informatyk napewno zrobi to dobrze i dostroi stacje dyskietek.