    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skrzyzowanie z polna droga - zakaz wyprzedzania?
    Date: Fri, 20 May 2005 19:33:58 +0200

    Fieram wrote:

    > Otoz na prostej drodze wymiajalem pojazd.

    Czyli co w końcu robiłeś z tym pojazdem?

    Na drogach można inny obiekt: wyprzedzać (jedziecie w tym samym
    kierunku), omijać (ten drugi stoi) lub wymijać (jedziecie w przeciwnych
    kierunkach)..

    > Nagle zza krzakow wyskoczyl policjant i powiedzial ze wymijalem inny pojaz
    > na skrzyzowaniu (!) i za to nalezy sie 300 pln i 5 pkt karnych.
    > Uznalem ze to poranny zart i nie przyjalem mandatu z prosba o sprawe w
    > sadzie. A teraz do rzeczy.

    Jeśli faktycznie chodzi o wymijanie i tak napisał, to sędzia 'zabije go
    śmiechem'.

    > To "skrzyzowanie" to wg. niego jest na 100% bo kilkadziesiat metrow
    > wczesniej (moze 50-70m?) stal znak - droga z pierwszenswem (ten zolty
    > kwadracik). I ten wlasnie znak wskazuje ze jest skrzyzowanie.

    Formalnie znak nie oznacza skrzyżowania i może stać choćby i w szczerym
    polu, jednak chyba jeszcze się nie spotkałem z takim znakiem stojącym
    gdzie indziej niż w bezpośredniej okolicy skrzyżowania.

    > Dowcim polega na tym, ze ta prosta droga po ktorej jechalem "krzyzowala" sie
    > z:
    > 1. po lewej stronie - polna droga (ktos wjezdza nia na pole - ruch na niej
    > zerowy - dowodem na to niech bedzie to ze wlasnie tam policjanci postawili
    > swoj samochod :-)

    Droga gruntowa. Nie liczy się jako skrzyżowanie.

    > 2. po prawej stronie b. rzadko uczeszczana asfaltowa droga (na tej drodze za
    > jakies 100m jest ... komisariat i jakas "spokojna" stacja benzynowa).

    Wystarczy 20m asfaltu, żeby była to droga twarda - czyli i przy okazji
    skrzyżowanie.

    > Zapewniam ze ta droga jezdza wylacznie policjanci oraz nieliczni
    > zainteresowani stacja paliw. Droga prowadzi gdzies w pole.

    Nie jest to istotne. Może być nawet zupełnie nie używana i prowadzić do
    przepaści. Ale jest.

    > A teraz moje pytania:
    > - czy jest jakis przepis okreslajacy ze np. 3 m od skrzyzowania nie moga np.
    > rosnac drzewa

    Nie.

    > pytam bo w tym przypadku wyobrazcie sobie szeroka droge a po obu stron full
    > drzew i kompletnie nic nie widac, tym bardziej tego "skrzyzowania"

    > - czy sa jakies przepisy okreslajace odleglosc znaku "droga z pierwszenstwem
    > przejazdu" od skrzyzowania

    Nie musi być na skrzyżowaniu. Niemniej jednak praktycznie zawsze jest i
    można się spodziewać, że w parę metrów za nim jest skrzyżowanie. Przy
    czym D-1 podpada pod znaki informacyjne (nie ostrzegawcze) więc nie ma
    limitu, jak daleko od np. skrzyżowania ma stać.

    > dam slowo ze wyprzedzajac pojazd i widzac ze nie ma zadnej ciaglej linii na
    > drodze bylem pewny ze wszystko jest ok i byc moze wtedy wlasie ten
    > dostwaczak przyslonil mi znak

    Ciągła linia nie jest konieczna. Zakaz wyprzedzania na skrzyżowaniach
    jest ogólny.

    > - czy jesli nie ma "ciaglej linii" na drodze to mozna wymijac? na ogol przed
    > skrzyzowaniami sa a tu .. nie bylo

    Ustal wreszcie zeznania - wymijasz czy wyprzedzasz?

    > Udokumentowalem to miejsce zdarzenia zdjeciami, pokrecilem sie troche po
    > innych miejscach (robilem zdjecia) i widze szanse na wygranie z Policja.
    > Wszedzie indziej sa znaki (poziome, pionowe), przy skrzyzowaniach nie ma
    > drzew etc.

    Zakładam, że chodzi ci jednak o wyprzedzanie...

    Jeśli faktycznie nie wiedziałeś o tym skrzyżowaniu (czyli nie wiedziałeś
    o tej asfaltowej drodze do komisariatu) i jest ono niewidoczne, to
    faktycznie masz szanse w sądzie się wybronić.

    Jeśli jednak droga była widoczna (albo o niej wiedziałeś) to sąd doliczy
    ci jeszcze koszta postępowania.