  • 1. Data: 2007-06-21 19:48:55
    Temat: Sklep lekceważy przepisy
    Od: argothiel <a...@i...niechce.spamu.pl>

    Witam!

    Ostatnio wybudowali koło mojego domu supermarket. Ceny ogromnie
    zawyżone, ale rozumiem, że za komfort bliskości sklepu trzeba płacić. I
    chętnie bym tam kupował, tylko że sklep kompletnie lekceważy klientów i
    przepisy. Za każdym razem, kiedy tam idę, zdarza się coś
    nieprzewidzianego, problem z ceną, nieistniejące promocje, brak cen na
    półkach przy produktach itp. Już kilka razy dałem sobie spokój, a im
    szansę na poprawę, ale w końcu się wkurzyłem i zacząłem zastanawiać nad
    prawnymi możliwościami rozwiązania tego problemu.

    Chciałem się upewnić, czy dobrze rozumiem:
    1. Sklep (wielkości supermarketu) ma obowiązek umieszczać przy każdym
    produkcie jego cenę.
    2. Sprzedawca nie może powiedzieć, że cena promocyjna jakiegoś produktu
    nie chce się wbić, więc znaczy, że promocja się skończyła i muszę
    zapłacić pełną cenę.
    3. Mam prawo kupić po cenie takiej, jaka jest podana na półce przy
    produkcie.
    Mam rację? Pamięta ktoś, jak się nazywało to całe rozporządzenie na
    powyższe tematy?

    Chciałem też zapytać, gdzie zgłosić sklep, który notorycznie wyczynia
    takie rzeczy. O ile na problem z ceną kontrola może nie trafić, o tyle
    brak cen na półkach jest dosyć łatwo sprawdzić.

    Pozdrawiam, argothiel

  • 2. Data: 2007-06-21 19:51:45
    Temat: Re: Sklep lekceważy przepisy
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    argothiel pisze:

    > 1. Sklep (wielkości supermarketu) ma obowiązek umieszczać przy każdym
    > produkcie jego cenę.

    Zgadza sie. Sklep ma takze obowiazek miec na wyposazeniu czytniki cen.

    > 2. Sprzedawca nie może powiedzieć, że cena promocyjna jakiegoś produktu
    > nie chce się wbić, więc znaczy, że promocja się skończyła i muszę
    > zapłacić pełną cenę.

    Nie moze. Cena z polki nie moze sie zmienic po dojsciu do kasy - czyli
    obowiazuje ta ktora widniala przy produkcie. Warto nosic ze soba aparat
    i robic fotki takich kwiatkow. Przydaje sie bo czasem chca cie orznac na
    wcale nie male sumy (np 20 zl)

    > 3. Mam prawo kupić po cenie takiej, jaka jest podana na półce przy
    > produkcie.

    Tak

    Jacek

  • 3. Data: 2007-06-21 19:53:05
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "argothiel" <a...@i...niechce.spamu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zapłacić pełną cenę.
    > 3. Mam prawo kupić po cenie takiej, jaka jest podana na półce przy

    Masz rację. :)

    > Pamięta ktoś, jak się nazywało to całe rozporządzenie na
    > powyższe tematy?

    Poszukaj na isip.sejm.pl ustawy o cenach i aktów wykonawczych
    do niej (to chyba tam było). Albo na stronach Federacji
    Konsumentów w dziale "Zasoby prawne":
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/topics.php?t
    op=3

    O, tutaj powinno być:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/stories.php?
    topic=55

    > Chciałem też zapytać, gdzie zgłosić sklep, który notorycznie wyczynia
    > takie rzeczy. O ile na problem z ceną kontrola może nie trafić, o tyle
    > brak cen na półkach jest dosyć łatwo sprawdzić.

    Inspekcja Handlowa: http://www.giih.gov.pl (są tam linki do inspektoratów
    wojewódzkich).

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 4. Data: 2007-06-21 19:53:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...wp.pl> napisał w wiadomości

    Dodam, że naruszenia takich przepisów ściga Inspekcja Handlowa.

  • 5. Data: 2007-06-21 19:56:31
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

> [...]
    > obowiazuje ta ktora widniala przy produkcie. Warto nosic ze soba aparat
    > i robic fotki takich kwiatkow. Przydaje sie bo czasem chca cie orznac na

    O, właśnie - a jak jest w przypadku sklepów całodobowych?

    Z powyższego by wynikało, że ceny w takich sklepach
    nigdy nie mogą się zmieniać, co oczywiście jest absurdem.
    Jak to jest naprawdę?

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 6. Data: 2007-06-21 20:40:57
    Od: argothiel <a...@i...niechce.spamu.pl>

    PiotRek napisał:
    > http://www.federacja-konsumentow.org.pl/stories.php?
    topic=55
    Dziękuję za szybką odpowiedź. Mam drobne problemy z interpretacją.
    Czy to oznacza, że każdy (nawet niesamoobsługowy i mały) sklep ma
    obowiązek umieszczać wywieszki z cenami przy wszystkich produktach? I
    naklejać ceny na każdym produkcie albo zamontować czytniki kodów?

    > Pozdrawiam
    >
    > Piotr
    Pozdrawiam, argothiel

  • 7. Data: 2007-06-21 20:58:12
    Od: argothiel <a...@i...niechce.spamu.pl>

    PiotRek napisał:
> [...]
    obowiązek umieszczać wywieszki z cenami przy wszystkich produktach? I
    naklejać ceny na każdym produkcie albo zamontować czytniki kodów?

    Pozdrawiam, argothiel

  • 8. Data: 2007-06-21 21:23:10
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    PiotRek pisze:

    > Z powyższego by wynikało, że ceny w takich sklepach
    > nigdy nie mogą się zmieniać, co oczywiście jest absurdem.

    Co znaczy ze nie moga sie zmienic? Wazne jest to po jakiej cenie
    kupujesz oferowany towar i tyle. Jesli na polce widnieje cena 20 zl, to
    w kasie nie ma prawa sie okazac ze towar kosztuje 23 zl.

    I co tu ma do rzeczy sklep nocny? Sklepikarz cene przy towarze moze
    zmieniac sobie ile dusza zapragnie ale tu mowa o innym przypadku chyba.

    Jacek

  • 9. Data: 2007-06-21 21:23:33
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:467ad6d1$1@news.home.net.pl castrol
    <j...@w...wp.pl> pisze:

    > Zgadza sie. Sklep ma takze obowiazek miec na wyposazeniu czytniki cen.
    Z jakiego aktu prawnego wynika ten obowiązek?

    > Nie moze. Cena z polki nie moze sie zmienic po dojsciu do kasy - czyli
    > obowiazuje ta ktora widniala przy produkcie.
    PRZY produkcie, czy NA produkcie?

    > Tak
    Ponownie: PRZY produkcie, czy NA produkcie?
    I - oczywiście - jaka jest podstawa prawna?

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2007-06-21 21:25:14
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    argothiel pisze:

    > Czy to oznacza, że każdy (nawet niesamoobsługowy i mały) sklep ma
    > obowiązek umieszczać wywieszki z cenami przy wszystkich produktach?

    Tak, kazdy towar musi miec widoczna cene.

    > I naklejać ceny na każdym produkcie albo zamontować czytniki kodów?

    Czytniki kodow musza posiadac tylko i wylacznie sklepy
    wielkopowierzchniowe - nie pamietam teraz powyzej ilu metrow musi miec
    taki sklep - poszukaj.

    Jacek