  • 1. Data: 2004-02-17 15:21:09
    Temat: Seks a prawo - ?
    Od: "Alan" <n...@c...arbfgenqn.cy>

    Witam!
    Moj znajomy, osoba dorosla, tzn. pelnoletnia :) zapoznal jaksi czas temu
    dziewczyne ktora ma 17 lat :)
    W zasadzie dziewcze jest abrdzo dojarzale i fizycznie i psychicznie ale w
    podczas wspolnej dyskusji wywiazala sie polemika czy prawo reguluje jakos
    konkretnie wiek w ktorym mozna wspolzyc seksulanie? Dokladnie mam na mysli
    czy groza jakeis konsekwencje prawne (procz tego ze mozna stac sie ojcem) ze
    akurat seksi sie z 17 latka albo 15 latka i czy przypadkiem czy nie mozna
    zostac uznany za pedofila? :/
    Warto w sumie wiedziec gdzie mozna znalezc takei regulacje?
    Przy okazji zapytam jeszcze o miimalny wiek wymagany do zawarcia zwiazku
    malzenskiego oraz czy istnieje jakies minimum kiedy mozna "legalnie" zostac
    matka?

    --
    alan [at] poczta [dot] neostrada [dot] pl
    GG: 3265146 | ICQ: 53767178 | GSM: +48 501800741

  • 2. Data: 2004-02-17 15:42:14
    Temat: Re: Seks a prawo - ?
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "Alan" <n...@c...arbfgenqn.cy> wrote in message
    > Witam!
    > Moj znajomy, osoba dorosla, tzn. pelnoletnia :) zapoznal jaksi czas temu
    > dziewczyne ktora ma 17 lat :)

    Aha, czyli świeżo wykluty 18-latek.

    > W zasadzie dziewcze jest abrdzo dojarzale i fizycznie i psychicznie
    wg. twojego zdania. Ja bym jeszcze na waszym miejscu jakieś szkoły
    pokończył, bo potem w w wieku 18 lat z dzieckiem i bez wykształcenia to
    raczej ciężko będzie.
    W każdym razie wszystkiego najlepszego na nowej drodze życia. Uwaga, bo
    czasami strasznie kamienista.

> [...]
    > zostac uznany za pedofila? :/
    > Warto w sumie wiedziec gdzie mozna znalezc takei regulacje?

    Jak uprowadzisz dziewczę poniżej 15 lat to cię będą szukać z urzędu, powyżej
    nie.

    > Przy okazji zapytam jeszcze o miimalny wiek wymagany do zawarcia zwiazku
    > malzenskiego
    tego to dawno nie sprawdzałem, ale chyba jest tak:
    Bez zgody rodziców dziewczyna 18, chłopak 21.
    Poniżej trzeba mieć zgodę.

    oraz czy istnieje jakies minimum kiedy mozna "legalnie" zostac
    > matka?
    Minimum wymagane, to miesiączki u dziewczyny, no i facet musi być też tego
    ten. Wcześniej nie da rady.
    Nielgalnie to może zostać, jak komuś pod sklepem zwinie wózek z dzieckiem.

  • 3. Data: 2004-02-17 15:53:06
    Od: "tdb" <p...@t...pl>

    czy prawo reguluje jakos
    > konkretnie wiek w ktorym mozna wspolzyc seksulanie? Dokladnie mam na mysli
    > czy groza jakeis konsekwencje prawne Warto w sumie wiedziec gdzie mozna
    znalezc takei regulacje?

    Wiedzieć zawsze warto, wszak Ingorantia iuris nocet! Zjawisko współżycia z
    małoletnim jest uregulowane w kodeksie karnym: art. 200 kk (cyferka
    okrągła - będzie łatwo zapamiętać ;-)

    Art. 200. § 1. Kto doprowadza małoletniego poniżej lat 15 do obcowania
    płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania
    takiej czynności, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto utrwala treści pornograficzne z udziałem
    takiej osoby.

    Oczywiście temat możnaby rozwijać, np. w kierunku cywilnoprawnej
    odpowiedzialności sprawcy (patrz w szczególności art. 445.2 kc)

    REasumując... ciupcianie dziewuszki poniżej 15- ego roku życia jest karalne.

    > Przy okazji zapytam jeszcze o miimalny wiek wymagany do zawarcia zwiazku
    > malzenskiego

    Co do zasady wymagane jest osiągnięcie pełnoletniości (18 lat). Wyjątek od
    zasady statuuje zdanie drugie paragrafu 1 art. 10 kro:

    Art. 10. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba nie mająca ukończonych lat
    osiemnastu. Jednakże z ważnych powodów sąd opiekuńczy może zezwolić na
    zawarcie małżeństwa kobiecie, która ukończyła lat szesnaście, a z
    okoliczności wynika, że zawarcie małżeństwa będzie zgodne z dobrem założonej
    rodziny.

    oraz czy istnieje jakies minimum kiedy mozna "legalnie" zostac matka?

    A co to niby znaczy "legalnie zostać matką"???

  • 4. Data: 2004-02-17 15:53:57
    Od: "Dorota D." <potforrrek@USUŃTO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Alan" <n...@c...arbfgenqn.cy> napisał w wiadomości
    > Witam!
    > Moj znajomy, osoba dorosla, tzn. pelnoletnia :) zapoznal jaksi czas temu
    > dziewczyne ktora ma 17 lat :) (...)

    Odpowiem tyle, ile wiem... bo jak na razie nikt się nie odezwał.
    Jako osoba małoletnia uznawane są osoby poniżej 15-tego roku życia. Jeśli
    dziewczyna ma 17 lat i jeśli chce rozpocząć współżycie to chyba żadne
    sankcje prawne jej od tego nie odwiodą. I nie jest to karalne, tak jak w
    przypadku osób poniżej 15-tu lat, kiedy nawet uprawianie seksu za zgodą
    małoletniej jest niedopuszczalne. No chyba, że Ty też masz 15 lat i jesteś
    jej chłopakiem, a tak w ogóle to planujecie ślub... ;) Czyli z
    siedemnastolatką można (za jej zgodą oczywiście, jeśli potrafi sama o sobie
    decydować i jest pewna, że chce), a z dziewczyną, która nie ma jeszcze 15-tu
    lat stanowczo nie można.
    Gdzie można znaleźć takie regulacje nie wiem, ale gdzieś kiedyś czytałam i
    pamiętam, że tak jest.
    Minimalny wiek to zawarcia związku małżeńskiego... Hmmmm... Oczywiście
    najlepiej, żeby kobieta miała min. 18 lat, a mężczyzna 21. W innym wypadku -
    jeśli się nie mylę - można się starać o sądowe pozwolenie na zawarcie
    związku np. kiedy facet ma 18, a dziewczyna 17, ale spodziewają się
    dzidziusia... :) Minimalny wiek "legalnego" macierzyństwa chyba nie
    istnieje. Są matki, które mają nawet 11 lat (niestety!) i jeśli chcą tego
    dziecka, jeśli wykażą, że są zdolne emocjonalnie do jego wychowywania, jeśli
    mają je za co utrzymać (bo na przykład rodzice, czyli dziadkowie maleństwa
    deklarują pomoc), to... dziecko zostaje z mamusią.

    D.

  • 5. Data: 2004-02-17 16:00:12
    Od: "Jacek Placek" <j...@W...gazeta.pl>

    Alan <n...@c...arbfgenqn.cy> napisał(a):
    > Przy okazji zapytam jeszcze o miimalny wiek wymagany do zawarcia zwiazku
    > malzenskiego

    Art. 10 § 1 kro:
[...]

    Od jakiegoś już czasu mężczyzna nie musi mieć ukończonych 21 lat.

    JP

  • 6. Data: 2004-02-17 16:25:25
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "poilkj" <l...@d...invalid> napisał:

    >Bez zgody rodziców dziewczyna 18, chłopak 21.
    >Poniżej trzeba mieć zgodę.
    Oczywiście sądu, a NIE rodziców (mam na myśli prawo)

    >Minimum wymagane, to miesiączki u dziewczyny
    Ooo ;-/ A mnie uczono, że jajeczkowanie, a NIE miesiączka.

    Artur Golański

  • 7. Data: 2004-02-17 19:44:15
    Od: d...@w...pl (Lukasz Malinowski)

    Ślub mogą wziąć zarówno chłopak jak i dziewczyna bez zgody rodziców, jeśli
    mają skończone 18 lat ( 21 lat dla mężczyzn zostało zmienione ).

  • 8. Data: 2004-02-17 21:38:06
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "Dorota D." <potforrrek@USUŃTO.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Jako osoba małoletnia uznawane są osoby poniżej 15-tego roku życia.

    Raczej 18 - dlatego w art. 200 kk dopisano tę 15.

  • 9. Data: 2004-02-17 22:06:05
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Dorota D. w wiadomości <news:c0tdeo$4oe$1@topaz.icpnet.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Minimalny wiek to zawarcia związku małżeńskiego... Hmmmm... Oczywiście
    > najlepiej, żeby kobieta miała min. 18 lat, a mężczyzna 21.

    Może i tak jest najlepiej, ale krio (art. 10) już jakiś czas temu
    wprowadził równość płci i obecnie wystarczy mieć lat 18 niezależnie od
    tejże ;-)))

    --
    Olgierd
    "Gdy słowa stracą swoje znaczenie, ludzie stracą swoją wolność",

  • 10. Data: 2004-02-17 23:51:41
    Od: "Alan" <n...@c...arbfgenqn.cy>

    Użytkownik "poilkj" <l...@d...invalid> napisał w wiadomości

    > Aha, czyli świeżo wykluty 18-latek.

    Moj kolega akurat pare latek starszy odemnie a ja mam 21...

> [...]
    > raczej ciężko będzie.
    > W każdym razie wszystkiego najlepszego na nowej drodze życia. Uwaga, bo

    Mi to nie grozi, jestem akurat od jakiegos czasu samotny :)
    BTW szkoly niczego nie gwarantuja :>

    > Jak uprowadzisz dziewczę poniżej 15 lat to cię będą szukać z urzędu,
    > powyżej nie.

    Nie mam zamiaru... :)

    > tego to dawno nie sprawdzałem, ale chyba jest tak:
    > Bez zgody rodziców dziewczyna 18, chłopak 21.
    > Poniżej trzeba mieć zgodę.

    Ponizej mi kolezanki i koedzy bardzo ladnie wytlumaczyli :), tobie rowniez
    dziekuje :D

    > Minimum wymagane, to miesiączki u dziewczyny, no i facet musi być też tego
    > ten. Wcześniej nie da rady.
    > Nielgalnie to może zostać, jak komuś pod sklepem zwinie wózek z dzieckiem.

    Tu chyba nie tylko o miesiaczke chodzi LOL

    Pozdro!