    From: "Dorota D." <potforrrek@USUŃTO.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Seks a prawo - ?
    Date: Tue, 17 Feb 2004 16:53:57 +0100

    Użytkownik "Alan" <n...@c...arbfgenqn.cy> napisał w wiadomości
    news:c0tbh3$q0l$1@korweta.task.gda.pl...
    > Witam!
    > Moj znajomy, osoba dorosla, tzn. pelnoletnia :) zapoznal jaksi czas temu
    > dziewczyne ktora ma 17 lat :) (...)

    Odpowiem tyle, ile wiem... bo jak na razie nikt się nie odezwał.
    Jako osoba małoletnia uznawane są osoby poniżej 15-tego roku życia. Jeśli
    dziewczyna ma 17 lat i jeśli chce rozpocząć współżycie to chyba żadne
    sankcje prawne jej od tego nie odwiodą. I nie jest to karalne, tak jak w
    przypadku osób poniżej 15-tu lat, kiedy nawet uprawianie seksu za zgodą
    małoletniej jest niedopuszczalne. No chyba, że Ty też masz 15 lat i jesteś
    jej chłopakiem, a tak w ogóle to planujecie ślub... ;) Czyli z
    siedemnastolatką można (za jej zgodą oczywiście, jeśli potrafi sama o sobie
    decydować i jest pewna, że chce), a z dziewczyną, która nie ma jeszcze 15-tu
    lat stanowczo nie można.
    Gdzie można znaleźć takie regulacje nie wiem, ale gdzieś kiedyś czytałam i
    pamiętam, że tak jest.
    Minimalny wiek to zawarcia związku małżeńskiego... Hmmmm... Oczywiście
    najlepiej, żeby kobieta miała min. 18 lat, a mężczyzna 21. W innym wypadku -
    jeśli się nie mylę - można się starać o sądowe pozwolenie na zawarcie
    związku np. kiedy facet ma 18, a dziewczyna 17, ale spodziewają się
    dzidziusia... :) Minimalny wiek "legalnego" macierzyństwa chyba nie
    istnieje. Są matki, które mają nawet 11 lat (niestety!) i jeśli chcą tego
    dziecka, jeśli wykażą, że są zdolne emocjonalnie do jego wychowywania, jeśli
    mają je za co utrzymać (bo na przykład rodzice, czyli dziadkowie maleństwa
    deklarują pomoc), to... dziecko zostaje z mamusią.

    D.