  • 1. Data: 2007-07-16 21:59:12
    Temat: Rozwiązanie umowy o prac
    Od: "andrew" <c...@g...pl>

    Witam
    Mam pytanie dot. rozwiązania umowy o pracę trwającej ponad 10 lat.
    Mianowicie, zostało złożone wypowiedzenie 3 miesięczne, którego trzeci
    miesiąc kończy się w lipcu.
    Teraz pracodawca twierdzi, że nieakceptuje wypowiedzenia i że nie puści
    pracownik w trakcie sezonu (na początki sierpnia) (pracownik fizyczny). I
    twierdzi, że ma do tego prawo. Czy jest tak w rzeczywistkości, że
    wypowiedzenie w pewnych okolicznościach można przesunąć / odrzucić?
    W końcu pracodawca miał aż 3 miesiące na znalezienie pracownika.

    Także chciałem się spytać, czy pracodawca może odmówić wykorzystania
    urlopu, który przysługuje od początku tego roku, przed odejściem pracownika
    z pracy. Albo wymusić zamianę urlopu na pieniądze (jeżeli pracownik tego nie
    chce).

    Byłbym wdzięczny za podanie odpowiednich paragrafów.

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2007-07-16 22:06:47
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy o prac
    Od: "andrew" <c...@g...pl>

    [Inne kodowania polskich liter]

  • 3. Data: 2007-07-17 06:35:30
    Temat: Re: Rozwišzanie umowy o prac
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 16 Jul 2007 23:59:12 +0200, andrew napisał(a):

    > Mam pytanie dot. rozwišzania umowy o pracę trwajšcej ponad 10 lat.
    > Mianowicie, zostało złożone wypowiedzenie 3 miesięczne, którego trzeci
    > miesišc kończy się w lipcu.

    Mamy rozumieć, że było złożone nie później niż 30 kwietnia? No to
    pracujesz do 31 lipca.

    > Teraz pracodawca twierdzi, że nieakceptuje wypowiedzenia i że nie puœci
    > pracownik w trakcie sezonu (na poczštki sierpnia) (pracownik fizyczny).
    > I twierdzi, że ma do tego prawo. Czy jest tak w rzeczywistkoœci, że
    > wypowiedzenie w pewnych okolicznoœciach można przesunšć / odrzucić? W
    > końcu pracodawca miał aż 3 miesišce na znalezienie pracownika.

    Nie ma takiego prawa. Ale pytanie pomocnicze: jakie masz dowody, że to
    wypowiedzenie złożyłeś?

    > Także chciałem się spytać, czy pracodawca może odmówić wykorzystania
    > urlopu, który przysługuje od poczštku tego roku, przed odejœciem
    > pracownika z pracy. Albo wymusić zamianę urlopu na pienišdze (jeżeli
    > pracownik tego nie chce).

    Tak. Mówiąc w uproszczeniu o terminie udzielenia urlopu decyduje w
    pierwszej kolejności ogłoszony w firmie plan urlopów, a w drugiej
    pracodawca. W wypadku rozwiązania umowy może zamiast urlopu w naturze
    wyypłacić ekwiwalent. Pracownik ma tu niewiele do powiedzenia - z wyjątkiem
    4 dni urlopu "na żądanie", które pracownik może wziąć w wybranym przez
    siebie terminie.

    > Byłbym wdzięczny za podanie odpowiednich paragrafów.

    Nie chce mi się :) Sam poszukaj w kodeksie pracy.

  • 4. Data: 2007-07-17 07:18:33
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "andrew" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pracownik tego nie chce).
    >
    > Byłbym wdzięczny za podanie odpowiednich paragrafów.

    Witam serdecznie!

    po pierwsze - wypowiedzenie jest jednostronną czynnością prawną pracownika
    albo pracodawcy i zgoda na wypowiedzenie nie jest potrzebna; jeżeli zatem to
    ty wypowiedziałeś umowę z 3 miesięcznym wyprzedzeniem, zgodnie z kodeksem
    pracy, a jednocześnie pracodawca otrzymał stosowne w tym zakresie twoje
    pismo, to nie ma takiego przepisu, który uzależnia skuteczność wypowiedzenia
    od zgody pracodawcy - art.30kp i art.32kp; jeżeli teraz chce, abyś powrócił
    do pracy, to musisz na to wyrazić zgodę na piśmie, niezależnie czy to ty
    wypowiedziałeś umowę, czy też zrobił to pracodawca;
    po drugie - skoro teraz pracodawca nie akceptuje wypowiedzenia, to znaczy że
    wypowiedzenie zostało mu prawidłowo doręczone, niezależnie od tego czy
    zapoznał się z jego treścią, czy też nie - art.60kc i art.61kc w zw. z
    art.300kp; jeżeli było inaczej, lub też kwestionuje zasadność wypowiedzenia,
    mógł to zaskarżyć do sądu;
    po trzecie - kwestia urlopu - art.167(1) kp - w okresie wypowiedzenia
    pracodawca może udzielić pracownikowi urlopu, który mu przysługuje, jak i
    zaległych urlopów z poprzednich lat, chyba że co do tych ostatnich upłynął
    już okres 1 kwartału roku następnego, do którego taki zaległy urlop musi być
    udzielony; wówczas wypłaca ekwiwalent (art.171kp); skoro zaś twój okres
    wypowiedzenia wynosi 3 miesiące, to pracodawca w każdej chwili może cię
    posłać na urlop, i pracownik ma obowiązek na taki urlop iść; jeżeli do końca
    tego okresu także ten urlop nie zostanie wykorzystany, przysługuje
    roszczenie o ekwiwalent; roszczenie to przedawnia się z upływem 3 lat,
    licząc w twoim przypadku od dnia następnego po dniu, z upływem którego
    nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę - art.291kp.

    myślę, że rozjaśniłem nie co sytuację :)

    pzdr
    Krzysiek

  • 5. Data: 2007-07-17 07:29:45
    Od: "andrew" <c...@g...pl>

    "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote in message

    > Nie ma takiego prawa. Ale pytanie pomocnicze: jakie masz dowody, że to
    > wypowiedzenie złożyłeś?

    Pracodawca od 3 miesięcy "podpisywał" ale nie podpisał ostatecznie odbioru.

    Andrzej

  • 6. Data: 2007-07-17 07:33:07
    Od: "andrew" <c...@g...pl>

    "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę - art.291kp.
    >
    > myślę, że rozjaśniłem nie co sytuację :)

    Dzięki :)

    Andrzej

  • 7. Data: 2007-07-17 10:30:36
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f7gq4l$6u3$1@inews.gazeta.pl andrew <c...@g...pl>
    pisze:

    > Mam pytanie dot. rozwiązania umowy o pracę trwającej ponad 10 lat.
    Umowa na czas nieokreślony, rozumiem?

    > Mianowicie, zostało złożone wypowiedzenie 3 miesięczne, którego trzeci
    > miesiąc kończy się w lipcu.
    31.07, jak rozumiem?

> [...]
    > twierdzi, że ma do tego prawo. Czy jest tak w rzeczywistkości, że
    > wypowiedzenie w pewnych okolicznościach można przesunąć / odrzucić?
    Wypowiedzenie jest jednostronnym oświadczeniem woli. Nie można go nie
    przyjąć. (zakładam, że zostało złożone zgodnie z przepisami).

> [...]
    > urlopu, który przysługuje od początku tego roku, przed odejściem
    > pracownika z pracy. Albo wymusić zamianę urlopu na pieniądze (jeżeli
    Może. Art. 171 §1 KP. Wyjątkiem są 4 dni urlopu wykorzystywanego ws trybie
    art. 167^2 KP.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2007-07-17 10:55:13
    Od: "andrew" <c...@g...pl>

    "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> wrote in message
    >W wiadomości news:f7gq4l$6u3$1@inews.gazeta.pl andrew <c...@g...pl>
    > pisze:
    > Umowa na czas nieokreślony, rozumiem?

    Tak

    > 31.07, jak rozumiem?
    tak

    > Wypowiedzenie jest jednostronnym oświadczeniem woli. Nie można go nie
    > przyjąć. (zakładam, że zostało złożone zgodnie z przepisami).

    Hmm, wydrukowane w 2 kopiach, obie podpisane tylko przez pracownika, z datą.
    Jedną kopię ma pracownik, drugą dostał pracodawca, ale twierdzi (chyba), że
    wyrzucił.
    No właśnie, jeżeli pracodawca bezprawnie nieakceptuje wypowiedzenia a
    pracownik przestanie przychodzić do pracy (po okresie wypowiedzenia, jak
    należy), to czy pracodawca może coś mu zrobić? W sensie np nie wystawienie
    zaświadczenia o pracy, albo coś takiego?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 9. Data: 2007-07-17 11:12:35
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > należy), to czy pracodawca może coś mu zrobić? W sensie np nie wystawienie
    > zaświadczenia o pracy, albo coś takiego?

    już pisałem wcześniej, że pracodawca nie ma prawa nie zaakceptować
    wypowiedzenia, jeżeli złożyłeś je na piśmie i doręczyłeś mu, np. w
    sekretariacie, czyli w jego siedzibie; jeżeli nie akceptuje to jego
    problem - z tym się musi udac do sądu, jeżeli jeszcze nie przegapił terminu;
    natomiast jego aluzje, wątpliwości, to czy dostał w dwóch czy więcej
    kopiach - to nie ma znaczenia; na 100% - opieram się wyłącznie na kp,
    orzecznictwie, doktrynie i swojej długoletniej wiedzy prawniczej;
    powtarzam - wypowiedzenie jest jednostronną czynnościa prawną i do jego
    skuteczności nie ma znaczenia zgoda czy brak zgody pracodawcy

    pzdr
    krzysiek

  • 10. Data: 2007-07-17 11:15:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f7i75f$7at$1@inews.gazeta.pl andrew <c...@g...pl>
    pisze:

    > Hmm, wydrukowane w 2 kopiach, obie podpisane tylko przez pracownika, z
    > datą. Jedną kopię ma pracownik, drugą dostał pracodawca, ale twierdzi
    > (chyba), że wyrzucił.
    Składając dokument należy zabezpieczyć sobie dowód jego złożenia (np.
    poświadczenie na kopii, polecony za potwierdzeniem odbioru).

    > No właśnie, jeżeli pracodawca bezprawnie nieakceptuje wypowiedzenia
    To jest niemożliwe. Jak napisałem wyżej - pracownik musi móc udowodnić, że
    przekazał oświadczenie woli (tu: wypowiedzenie) w sposób taki, że adresat
    mógł sie z nim zapoznać.

    > a pracownik przestanie przychodzić do pracy (po okresie wypowiedzenia, jak
    > należy), to czy pracodawca może coś mu zrobić?
    Tak, np. zwolnić dyscyplinarnie (art. 52 §1 pkt 1 KP).

    > W sensie np nie wystawienie zaświadczenia o pracy
    Świadectwo pracy wystawić i wydać musi, bez względu na sposób rozwiązania
    stosunku pracy.

    --
    Jotte