    From: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozwiązanie umowy o prac
    Date: Tue, 17 Jul 2007 09:18:33 +0200

    Użytkownik "andrew" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:f7gpnv$547$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam
    > Mam pytanie dot. rozwiązania umowy o pracę trwającej ponad 10 lat.
    > Mianowicie, zostało złożone wypowiedzenie 3 miesięczne, którego trzeci
    > miesiąc kończy się w lipcu.
    > Teraz pracodawca twierdzi, że nieakceptuje wypowiedzenia i że nie puści
    > pracownik w trakcie sezonu (na początki sierpnia) (pracownik fizyczny). I
    > twierdzi, że ma do tego prawo. Czy jest tak w rzeczywistkości, że
    > wypowiedzenie w pewnych okolicznościach można przesunąć / odrzucić?
    > W końcu pracodawca miał aż 3 miesiące na znalezienie pracownika.

> [...]

    Witam serdecznie!

    po pierwsze - wypowiedzenie jest jednostronną czynnością prawną pracownika
    albo pracodawcy i zgoda na wypowiedzenie nie jest potrzebna; jeżeli zatem to
    ty wypowiedziałeś umowę z 3 miesięcznym wyprzedzeniem, zgodnie z kodeksem
    pracy, a jednocześnie pracodawca otrzymał stosowne w tym zakresie twoje
    pismo, to nie ma takiego przepisu, który uzależnia skuteczność wypowiedzenia
    od zgody pracodawcy - art.30kp i art.32kp; jeżeli teraz chce, abyś powrócił
    do pracy, to musisz na to wyrazić zgodę na piśmie, niezależnie czy to ty
    wypowiedziałeś umowę, czy też zrobił to pracodawca;
    po drugie - skoro teraz pracodawca nie akceptuje wypowiedzenia, to znaczy że
    wypowiedzenie zostało mu prawidłowo doręczone, niezależnie od tego czy
    zapoznał się z jego treścią, czy też nie - art.60kc i art.61kc w zw. z
    art.300kp; jeżeli było inaczej, lub też kwestionuje zasadność wypowiedzenia,
    mógł to zaskarżyć do sądu;
    po trzecie - kwestia urlopu - art.167(1) kp - w okresie wypowiedzenia
    pracodawca może udzielić pracownikowi urlopu, który mu przysługuje, jak i
    zaległych urlopów z poprzednich lat, chyba że co do tych ostatnich upłynął
    już okres 1 kwartału roku następnego, do którego taki zaległy urlop musi być
    udzielony; wówczas wypłaca ekwiwalent (art.171kp); skoro zaś twój okres
    wypowiedzenia wynosi 3 miesiące, to pracodawca w każdej chwili może cię
    posłać na urlop, i pracownik ma obowiązek na taki urlop iść; jeżeli do końca
    tego okresu także ten urlop nie zostanie wykorzystany, przysługuje
    roszczenie o ekwiwalent; roszczenie to przedawnia się z upływem 3 lat,
    licząc w twoim przypadku od dnia następnego po dniu, z upływem którego
    nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę - art.291kp.

    myślę, że rozjaśniłem nie co sytuację :)

    pzdr
    Krzysiek