  • 1. Data: 2010-03-02 17:01:21
    Temat: Rozdzielność majątkowa + testament- czy wystarczy?
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    Sytuacja jest (mam nadzieję, szczególnie dla głów prawniczych) dość prosta:

    Warunki:

    - Małżeństwo zawarte około 3 lata temu
    - Każde z małżonków posiada po jednym dziecku (dorosłym) nie z tego związku

    - Mąż posiada wraz z własnym synem (75:25): Mieszkanie, Działkę, Dom w
    fazie wykończenia. W księgach wieczystych widnieją mąż oraz syn.
    - Żona posiada: Mieszkanie, widnieje w księdze wieczystej

    - W chwili obecnej nie jest podpisana rozdzielność majątkowa (nazywana
    też "intercyzą"- o ile się nie mylę)

    Żądany cel: Skuteczne prawne usankcjonowanie tego iż:
    - Syn męża dziedziczy w całości mieszkanie oraz dom z działką
    - Syn żony dziedziczy drugie mieszkanie
    * (warunek dodatkowy) - W razie śmierci jednego z małżonków, drugie ma
    prawo do mieszkania w domu dożywotnio- tutaj pomysł może polegać na
    wpisaniu żony do księgi wieczystej w ramach tzw. "dożywotniego
    użytkowania"(?)

    Czy odpowiednio napisane testamenty notarialne + zawarcie rozdzielności
    majątkowej w chwili obecnej (rzecz jasna oboje małżonków mają ten sam
    pogląd i oboje mogą podpisać odpowiednie dokumenty) jest możliwe i czy
    skutecznie załatwi sprawę?

    Dziękuję za podpowiedzi

    Michał

  • 2. Data: 2010-03-02 17:07:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal_Ko wrote:
> [...]
    > majątkowej w chwili obecnej (rzecz jasna oboje małżonków mają ten sam
    > pogląd i oboje mogą podpisać odpowiednie dokumenty) jest możliwe i czy

    testamenty wystarcza.
    Wez ten email do notariusza, to mu wystarczy, zrobi co trzeba.
    intercyza co do istniejacego majatku niewiele zmieni, bo i tak jest
    majatkiem oddzielnym kazdego z was.
    Jedynie co do majatku ktorego dorabiacie sie po slubie zmieni proporcje
    co jest czyje w razie dziedziczenia. np. oszczednosci na koncie.
    Nie widze potrzeby.

  • 3. Data: 2010-03-02 17:14:11
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    witek pisze:

> [...]
    > Jedynie co do majatku ktorego dorabiacie sie po slubie zmieni proporcje
    > co jest czyje w razie dziedziczenia. np. oszczednosci na koncie.

    Dzięki za poradę... Zastanawia mnie tylko jedno- hipotetyczna sytuacja:
    * Jedno z małżonków odchodzi z tego świata, rozpoczyna się proces
    spadkowy... Czy drugie z małżonków nie będzie miało prawa do jakiejś
    części spadku, pomimo spisanego testamentu?
    * Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że obydwa mieszkania zostały wpisane
    do ksiąg wieczystych dopiero po ślubie

    Czy w takim razie same testamenty wystarczą?

    Michał

  • 4. Data: 2010-03-02 17:29:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal_Ko wrote:

> [...]
    > spadkowy... Czy drugie z małżonków nie będzie miało prawa do jakiejś
    > części spadku, pomimo spisanego testamentu?

    do czesci spadku nie, ale nie pozbawia go to prawa do zachowku, czyli
    rekompensaty finansowej tego co by dostal ale nie dostal.

    bez testamentu calosc twojego majatku zostalaby podzielona pomiedzy
    dziecki i zone.
    Z testamentem majatek dostanie dziecko, a zona bedzie miala prawo
    upomniec sie u dziecka o zachowek (polowa wartosci tego czego nie
    dostala, w gotowce).

    > * Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że obydwa mieszkania zostały wpisane
    > do ksiąg wieczystych dopiero po ślubie

    ale nabyte przed slubem.

    > Czy w takim razie same testamenty wystarczą?

    moim zdaniem tak, z tym, ze o szczegolach to mozna rozmawiac wtedy jak
    sie zna szczegoly.
    Za stowe wiekszosc prawnikow po obejrzeniu dokumentow na takie pytanie
    ci odpowie. Notariusz tez bedzie wiedzial o co chodzi.
    Mozesz jak najbardziej od notariusza wziac zaproponowana przez niego
    tresc testamentow i zaniesc je do prawnika zeby sobie obejrzal.