  • 1. Data: 2010-03-02 10:44:22
    Temat: "Spisanie" przez Policje - podstawy?
    Od: WRonX <w...@-...wronx.net>

    Witam.

    Gdzies czytalem, ze Policjant nie moze "na wszelki wypadek" spisac
    (czyt. podejsc ot tak i poprosic o dowod) dowolnej osoby, ale musi miec
    do tego jakis powod, ktory powinien podac. Czy jest to prawda? Czy moze
    jest to typowe, legalne dzialanie prewencyjne, na wszelki wypadek, zeby
    w razie popelnionego w poblizuy przestepstwa, miec kogo przesluchiwac?

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= W...@-...NET =] [= http://WRonX.NET =]
    [= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

  • 2. Data: 2010-03-02 10:53:32
    Temat: Re: "Spisanie" przez Policje - podstawy?
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Gdzies czytalem, ze Policjant nie moze "na wszelki wypadek" spisac (czyt.
    > podejsc ot tak i poprosic o dowod) dowolnej osoby, ale musi miec do tego
    > jakis powod, ktory powinien podac.

    Ustawa o Policji. Art. 15. Legitymowanie. Ustawa nie wymaga żadnego powodu.
    Policjant jednak powinien podać przyczynę (Rozporządzenie w sprawie...
    trybu wykonywania uprawnień przez policjantów), ale to może być cokolwiek,
    odpowiedź również na dobrą sprawę może być lakoniczna. Tak, więc czynność ta
    nie jest obwarowana, żadnymi przesłankami.

  • 3. Data: 2010-03-02 11:32:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 02 Mar 2010 11:53:32 +0100, Piotr [trzykoty] napisał(a):

> [...]
    > sprawie... trybu wykonywania uprawnień przez policjantów), ale to może
    > być cokolwiek, odpowiedź również na dobrą sprawę może być lakoniczna.

    Ciekawy pogląd, zwłaszcza, że "Policjanci wykonując czynności, o których
    mowa w *art. 14*, mają prawo do: legitymowania osób w celu ustalenia ich
    tożsamości". A w art. 14 masz rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie
    przestępstw i wykroczeń.

    Jeśli uważasz, że legitymowanie jest poza tą regulacją, to powinieneś
    także postawić tezę, iż poza nią jest także np. pobieranie wymazu ze
    śluzówki policzków.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 4. Data: 2010-03-02 11:38:29
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    WRonX wrote:

> [...]
    > Czy moze jest to typowe, legalne dzialanie prewencyjne, na wszelki
    > wypadek, zeby w razie popelnionego w poblizuy przestepstwa, miec kogo

    hehe, mnie kiedyś spisali bo wyszedłem ze sklepu, oni stali kawałek
    dalej, przypomniałem sobie że nie kupiłem czegoś tam, i od razu
    zawróciłem.

    Jak wyszedłem ze sklepu po raz drugi, to stali już pod drzwiami i od
    razu zawołali o dowód ;-) Nie dziwię sie im, mogło to wyglądać jakbym
    się ich przestraszył.

    I dobrze, niech spisują. Przy okazji może spiszą kogoś kto rzeczywiście
    komuś przyłożył czy ukradł.

    Znajomy kiedyś został wezwany na okazanie po takim spisaniu w wukadce,
    kogoś tam okradli, mieli gostka mocno podejrzanego, i chodziło o
    "zrobienie tłumu", żeby poszkodowany/a go wyłowił.
    Konsternacja bo poszkodowany/a wskazał właśnie tego mojego znajomka ;-)

    --
    Pozdro
    Massai

  • 5. Data: 2010-03-02 11:43:31
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Olgierd wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli uważasz, że legitymowanie jest poza tą regulacją, to powinieneś
    > także postawić tezę, iż poza nią jest także np. pobieranie wymazu ze

    hm, nie bardzo rozumiem.
    Takie prewencyjne legitymowanie osób np. zachowujących sie podejrzanie
    nie jest zapobieganiem?

    Mam taki przykład z życia, niedawno teścia mojego napadło dwóch
    bandziorów. Obserwowali go wsześniej w banku, zachowując się cokolwiek
    dziwnie. Stali dłuższy czas na sali gapiąc się na ludzi wypłacających
    kasę. Jakby na sali był strażnik i by wezwał policję a ta by ich
    wylegitymowała - z całą pewnością nikogo by nie napadli pewnie przez
    następny tydzień... A i później - byłaby informacja kogo sprawdzić i
    ew. okazać poszkodowanemu.

    Zapobieganie i wykrywanie jak byk.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 6. Data: 2010-03-02 11:46:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 02 Mar 2010 11:43:31 +0000, Massai napisał(a):

    > hm, nie bardzo rozumiem.
    > Takie prewencyjne legitymowanie osób np. zachowujących sie podejrzanie
    > nie jest zapobieganiem?

    Pytanie było "dowolnej" osoby. Ot, na przykład "za fotografowanie na
    dworcu kolejowym".

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 7. Data: 2010-03-02 11:50:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 02 Mar 2010 11:38:29 +0000, Massai napisał(a):

    > I dobrze, niech spisują. Przy okazji może spiszą kogoś kto rzeczywiście
    > komuś przyłożył czy ukradł.

    No widzisz, dla Ciebie "przy okazji", a dla mnie dość zasadnicza sprawa.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 8. Data: 2010-03-02 12:04:29
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...problem> napisał
    > Pytanie było "dowolnej" osoby.

    Wszystko co robi policjant musi być zgodne z wykonywanymi obowiązkami i
    zadaniami. Tylko żeby oskarżyć policjanta o bezpodstawne legitymowanie,
    trzeba by udowodnić, że robi to dla zabawy, "od czapy", żeby komuś dokuczyć
    itp.

    Ale nie czarujmy się, ustawa nie zawiera żadnych warunków, od których by
    uzależniała taką podstawową czynność jak legitymowanie i nie wymaga jej
    uzasadniania. Każdy rozgarnięty policjant może wylegitymować każdego,
    przyczyną może być "podejrzane unikanie kontaktu", podobieństwo do osoby
    poszukiwanej, czy przebywanie w miejscu częstych kradzieży kieszonkowych bez
    widocznego wyraźnego celu. Ponieważ ustawa nie wymaga żadnych warunków, ani
    uzasadnień, nikt nie będzie wnikał, na ile osoba faktycznie był podobna itp.
    Podanie przyczyny ma charakter wyłącznie informacyjny, jeśli owa przyczyna
    będzie zgodna z ogólnymi zadaniami art.14.

    >Ot, na przykład "za fotografowanie na
    > dworcu kolejowym".

    Nie za fotografowanie, ale całkiem możliwe, że taka osoba wyda mu się warta
    uwagi z innych powodów. Powtarzam, rozgarnięty policjant taki powód odnotuje
    i nawet poda. Nie ma oczywiście prawa zabranić nikomu fotografowania. W
    dzisiejszych czasach jednak policjant reagujący alergicznie na kogoś
    robiącego fotki będzie raczej dziwolągiem.

  • 9. Data: 2010-03-02 12:29:08
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 02 Mar 2010 13:04:29 +0100, Piotr [trzykoty] napisał(a):

    > Nie za fotografowanie, ale całkiem możliwe, że taka osoba wyda mu się
    > warta uwagi z innych powodów.

    Były takie przypadki, były ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 10. Data: 2010-03-02 12:35:21
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Olgierd wrote:

    > No widzisz, dla Ciebie "przy okazji", a dla mnie dość zasadnicza
    > sprawa.

    Ja nie widzę problemu w byciu spisanym - niech sobie nawet odciski i
    DNA pobierają, jeśli to byłaby jakąś ogólna akcja.

    Rozumiem, ochrona dóbr osobistych itp, ale nie przesadzajmy. Zwykłemu
    uczciwemu obywatelowi nie ubędzie.

    Brytyjczycy zdaje się zrobili taką akcję "baza DNA", tylko tam afera
    była że rasizm, bo się skupili na obywatelach ciemniejszej karnacji.

    --
    Pozdro
    Massai