  • 1. Data: 2004-04-22 23:28:29
    Temat: Rodzaj umowy, było: Zwrot opakowań kaucjonowanych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...crosspost z .podatki...]
    Nie chcąć Tomkowi sugerować że to odpowiedź :] spytam
    z innym tematem: czy ktoś wie jak klasyfikowane jest
    "wydanie opakowań kaucjonowanych", czyli butelki kiedy
    ktoś kupuje wodę w butelce ?

    - najem nie bardzo (brak czynszu)
    - zastaw nie bardzo (nie właściciel "egzekwuje")
    - użyczenie ? nie jest samoistne i nie ma bezpłatności...
    - prawo odkupu nie, bo to kupujący a nie sprzedawca "decyduje"
    - inna umowa, jaka ?
    - kombinacja użyczenia i zastawu bądź użyczenia i depozytu ?
    (ale co wtedy z podatkami :))
    - inna umowa nienazwana w myśl swobody umów ?

    Wg. ogólnych zasad sprzedaży z art. 547 K.C. inne koszty
    dzieli się "na pół". Ale butelka i kaucja za nią to są
    koszty oderwane od sprzedaży...

    A poszło o to kto (przy braku regulacji w umowie) płaci za
    transport zwrotny opakowań (j.w. - kaucjonowanych) jeśli przy
    dostawie ustalono że za dostawę płaci sprzedawca.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2004-04-24 20:39:22
    Od: "Maksik" <s...@p...pl>

    Kaucja?

  • 3. Data: 2004-04-24 22:11:03
    Od: "Tomek" <w...@w...pl>

    Dokładnie o to poszło.Firma która która mi wodę przywiozła zmusza mnie
    bym dostarczył jej puste opakowania na własny koszt.
    Dzięki za uwagi. Wszelkie sugestie bardzo potrzebne gdyz firma ta
    skierowała sprawę do sądu. Na moje telefoniczne prośby o zabranie opakowań
    nie reagowała.

    wiadomości
    n.zabrze.pl...

  • 4. Data: 2004-04-25 09:53:52
    Od: "Mich" <p...@w...pl>

> [...]
    > - kombinacja użyczenia i zastawu bądź użyczenia i depozytu ?
    > (ale co wtedy z podatkami :))
    > - inna umowa nienazwana w myśl swobody umów ?

    Myślę, że w relacji producent <=> sklep można by zastosować każdą z
    powyższych umów, pod warunkiem świadomosci skutków, w tym podatkowych.

    Jednak w praktyce w relacji producent napojów <=> sklep <=> konsument
    odnośnie tzw. kaucjonowanych butelek mamy do czynienia z niczym innym jak ze
    sprzedażą tychże, a późnie z ewentualna odsprzedażą.
    Kluczowym zagadnieniem jest odpowiedz na pytanie : Czyją własnościa jest
    butelka zwrotna ?. Zapłaciłem kaucję w markecie za butelkę, opróżniłem ją
    za pomocą własnego otworu gębowego i pozostała mi w ręcę własność :
    browaru, hurtowni, marketu, czy moja ?
    Moim zdaniem kupując w sklepie wodę w butelce zwrotnej nabywam cały produkt
    : t.j. wodę + butelkę. Butelka jest moja - mogę nia dysponować dowolnie, ale
    mam też prawo oddać (czyli sprzedać) ją w sklepie za ustalona wcześniej
    kwotę = kaucji.
    Jeżeli by nie była moja , to sprzedając ją np. w punkcie skupu , byłbym
    paserem. Sklep powinien fakturować (paragonować :-)) ) wydanie butelek
    zwrotnych na normalnych zasadach i wliczać to sobie w przychód, ale
    wcześniej "pobranie" butelek w koszty.

    z pozdrowieniami

  • 5. Data: 2004-04-26 07:37:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Apr 2004, Maksik wrote:

    >+ Kaucja?

    A który to artykuł K.C. ? ;)

    Od prawidłowości odpowiedzi zależy jakie są zasady "domyślne" (jeśli
    w umowie nie zapisano inaczej). Jako iż wiele argumentów wskazuje
    na prawidłowość tego co napisał Micha (sprzedaż i odsprzedaż
    z powrotem - z tym że ja bym zastrzegł że to nie "odsprzedaż",
    a "odstąpienie od umowy sprzedaży na które druga strona z góry
    wyraziła zgodę" :) co jest istotne ze względu na podatek VAT, która
    to kwestia wałkowana była przy okazji *zwrotu* kaucji), to trzeba
    by przyjąć iż zwrot opakowań jest "na głowie Tomka".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)