  • 1. Data: 2022-01-24 21:08:38
    Temat: Reprezentacja spolki Ltd w Polsce
    Od: Dominik <d...@g...com>

    Jakie dokumenty są potrzebne aby prezes spółki Ltd zarejestrowanej w UK mógł wystąpić
    przed polskimi organami ścigania (sąd, prokuratura) celem założenia sprawy polskiej
    spółce z o.o. która dokonała oszustwa gospodarczego.
    Mianowicie nie zapłaciła spółce UK faktur króre miały być opłacone w ciągu 30 dni.
    Minął już rok a kwota z tych faktur która powinna być opłacona jest ogromna.

    Czy złożyć doniesienie do prokuratury, jako osoba cywilna. Że moja spółka została
    oszukana czy dodatkowo złożyć pozew do sądu ale tam trzeba wnieść 3% od wartości
    pozwu -dość sporo tego będzie.
    Natomiast w prokuraturze nie będzie praktycznie żadnych kosztów.
    Dziękuję

  • 2. Data: 2022-01-24 22:37:55
    Temat: Re: Reprezentacja spolki Ltd w Polsce
    Od: Jureq <j...@n...no>

    W dniu Mon, 24 Jan 2022 12:08:38 -0800 (PST), użytkownik Dominik napisał:

> [...]
    > trzeba wnieść 3% od wartości pozwu -dość sporo tego będzie.
    > Natomiast w prokuraturze nie będzie praktycznie żadnych kosztów.

    Według polskiego prawa brak zapłaty, to nie jest oszustwo. Więc żeby
    prokuratura się tym zajęła musisz mieć coś więcej wskazującego na
    oszustwo.

  • 3. Data: 2022-01-24 22:59:32
    Od: Jureq <j...@n...no>

    Jeszcze uzupełnię

    > Według polskiego prawa brak zapłaty, to nie jest oszustwo. Więc żeby
    > prokuratura się tym zajęła musisz mieć coś więcej wskazującego na
    > oszustwo.

    Oszustwem byłoby na przykład gdyby przedstawił ci fałszywe gwarancje
    bankowe albo inne dokumenty potwierdzające nieprawdę.
    Można mówić także o oszustwie, jeśli kontrahent już w momencie zawierania
    transakcji nie miał zamiaru płacić. Ale udowodnienie czegoś takiego jest w
    praktyce skrajnie trudne.
    Pamiętaj też, że oszustwo trzeba udowodnić konkretnej osobie. Dopiero
    potem jeśli jest to osoba zarządzająca firmą można mówić o
    odpowiedzialności karnej firmy.
    I na koniec: nawet doprowadzenie takiej sprawy karnej do końca nie
    oznacza, że twoja spółka dostanie jakiekolwiek pieniądze. Jedno z drugim
    nie ma żadnego związku. Powiem nawet więcej: jeśli firma znajduje się w
    trudnej sytuacji finansowej i na skutek wyroku musi płacić spore grzywny,
    to prawdopodobieństwo spłaty innych zobowiązań znacznie maleje.

  • 4. Data: 2022-01-25 03:20:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.01.2022 o 22:59, Jureq pisze:
> [...]
    > znajduje się w trudnej sytuacji finansowej i na skutek wyroku musi
    > płacić spore grzywny, to prawdopodobieństwo spłaty innych zobowiązań

    Przechodzą w sądach karnych takie sprawy, gdy daje się wykazać, że
    sprawca w chwili zaciągania zobowiązania musiał sobie zdawać sprawę z
    tego, że wywiązać z umowy się nie zdoła. Tylko nie zapominajmy, że tu
    sprawcą ne będzie spółka, a jakiś konkretny jej reprezentant.

    W wypadku spółek prawa handlowego o wiele łatwiej wykazać, że członkowie
    zarządu nie zgłosili wniosku o upadłość, pomimo zaistnienia formalnych
    przesłanek, bo to samo w sobie jest przestępstwem. A jak spółka nie
    realizuje swoich płatności, to jest to jedna z takich przesłanek.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2022-01-25 11:00:05
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 24 stycznia 2022 o 21:08:39 UTC+1 Dominik napisał(a):
> [...]
    Minął już rok a kwota z tych faktur która powinna być opłacona jest ogromna.

    Jeśli ta "ogromna" suma jest większa niż kapitał zakładowy tej spółki z o.o. to
    możesz złożyć wniosek o jej upadłość.
    Kasy pewnie nie odzyskasz, zwrotu pewnie też nie będzie, choć zależy jeszcze za co są
    ta faktury - ale skarb państwa zawsze jest pierwszy przed innymi wierzycielami, a
    syndyk nierychliwy.
    Więc najwyżej zrobisz im na złość.
    W sumie łobuzów należy gromić - przy upadłości dostaną w d4 właściciele tej spółki,
    do tego jeszcze można zarządowi zrobić coś karnego.
    Ale kasy racze nie odzyskasz.

  • 6. Data: 2022-01-25 11:25:18
    Od: n...@o...pl

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> napisał(-a):

    > Jeśli ta "ogromna" suma jest większa niż kapitał zakładowy tej spółki z o.o. to
    możesz złożyć wniosek o jej upadłość.
    [...]
    > Ale kasy racze nie odzyskasz.

    Jeżeli celem spółki są oszustwa, a chce działać tak nadal, to wniosek o
    upadłość może przyspieszyć zapłatę.
    Ale jeżeli kwota jest ogromna, to nie liczyłbym na to.

  • 7. Data: 2022-01-25 12:18:32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 25 stycznia 2022 o 11:26:10 UTC+1 nie_ma... napisał(a):
> [...]
    > upadłość może przyspieszyć zapłatę.
    > Ale jeżeli kwota jest ogromna, to nie liczyłbym na to.

    Ale w sumie ile da się oszukiwać na jedną spółkę?
    Teraz sp. z o.o. znów kosztuje tylko 5k.
    Zaś "ogromności" są dla jednych mniejsze, dla innych większe. Dojdziesz od anona w
    usenecie czegoś sensownego?

  • 8. Data: 2022-01-25 14:38:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To pikuś przy kosztach pełnomocnika (adwokata lub radcy).
    Swoją drogą dlaczego dochodzić zapłaty przed sądem w Polsce, a nie w UK?
    Prezesa tej angielskiej Ltd bym postawił przed angielską prokuraturą za brak due
    dilligence przed udzieleniem kredytu kupieckiego.
    I pewnie właściciele (udziałowcy) Ltd już o tym myślą ;-).
    Co do postępowania karnego spore ryzyko w PRL-bis dojścia do przedawnienia (przy
    sprawności naszych organów i umiejętności
    niezabezpieczania / gubienia / niszczenia przez organa dowodów).

    -----

  • 9. Data: 2022-01-25 18:23:21
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-01-24 o 21:08, Dominik pisze:
> [...]
    Minął już rok a kwota z tych faktur która powinna być opłacona jest ogromna.

    A jakie kroki windykacyjne zostały podjęte?
    Kto ściągał tę należność i dlaczego nieskutecznie?
    Czy przez rok się przyglądano sprawie?

  • 10. Data: 2022-01-26 16:48:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.01.2022 o 11:00, Dawid Rutkowski pisze:
    > W sumie łobuzów należy gromić - przy upadłości dostaną w d4
    > właściciele tej spółki, do tego jeszcze można zarządowi zrobić coś
    > karnego. Ale kasy racze nie odzyskasz.

    Właściciele, to co najwyżej stracą zainwestowane środki. Natomiast
    Zarząd ma o wiele więcej do stracenia. Po pierwsze, w razie braku
    możliwości egzekucji zarząd odpowiada swoim majątkiem. Po drugie, jeśli
    by zostali skazani za przestępstwo (przykładowo niezłożenie wniosku o
    upadłość), to sad najczęściej zasądza obowiązek naprawienia szkody oraz
    kary w zawieszeniu. Jeśli by egzekucja się nie powiodła, to można
    "postraszyć" skazanego wnioskiem o zarządzenie wykonania warunkowo
    zawieszonej kary z powodu niewywiązania się z obowiązku naprawienia
    szkody - wielu już znalazło pozornie nieposiadane przez siebie pieniądze.

    --
    Robert Tomasik