  • 1. Data: 2011-05-01 14:05:36
    Temat: Reportaże i zakryte tablice na samochodach
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Oglądam sobie jakis program w TV i widzę coś co mnie dziwi, choć to
    jest od dłuższego czasu stosowane.
    Dlaczego pokazując na w takim programie jak "Uwaga" lub "Prosto z
    Polski" zakrywane są nr rejestracyjne samochodów lub etykiety z na
    napojach które są nakręcane gdzieś w tle?
    Jaka jest podstawa prawna dla takich działań?

    Ktoś tu kiedys napisał że można nagrywać to co się widzi, a tak
    przecież jest w takich materiałach.

  • 2. Data: 2011-05-01 14:14:42
    Temat: Re: Reportaże i zakryte tablice na samochodach
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    > Ktoś tu kiedys napisał że można nagrywać to co się widzi, a tak
    > przecież jest w takich materiałach.

    To z ostrożności. Żaden przepis tego nie nakazuje bo nie ma czegoś takiego,
    jak ochrona wizerunku pojazdu, ale gdyby pozostawiono te dane, to w
    niektórych wypadkach ktoś mógłby autorów zacząć włóczyć po sądach. Czy by
    wygrał, czy nie, to już inna sprawa, ale celem dziennikarzy jest nakręcanie
    programów, a nie włóczenie się po salach sądowych. Poza tym w wielu
    wypadkach - jak wynika z mojego doświadczenia - dziennikarze przekręcają
    fakty i strasznie kombinują, by podnieść atrakcyjność materiałów. Wcale bym
    się nie zdziwił, gdyby montowano w materiale przypadkowe cokolwiek sceny.

  • 3. Data: 2011-05-01 17:42:33
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-05-01 16:05:36 +0200, slawek7 <s...@w...pl> said:

    > Oglądam sobie jakis program w TV i widzę coś co mnie dziwi, choć to
    > jest od dłuższego czasu stosowane.
    > Dlaczego pokazując na w takim programie jak "Uwaga" lub "Prosto z
    > Polski" zakrywane są nr rejestracyjne samochodów

    Działanie dyżurnego prawnika.

    > lub etykiety z na
    > napojach

    Działanie prawnika działu reklamy.

    > Jaka jest podstawa prawna dla takich działań?

    Pytasz dlaczego jakaś firma zasłania jakieś obrazki?
    Bo mają taki wewnętrzny regulamin.

    > Ktoś tu kiedys napisał że można nagrywać to co się widzi, a tak
    > przecież jest w takich materiałach.

    A tu mylisz pojęcia.
    Bo zacząłeś od emitowania nagranych programów, a teraz piszesz o nagrywaniu.
    To są różne sytuacje.

    --
    Bydlę

  • 4. Data: 2011-05-02 09:20:27
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl>

[...]

    Nagrywać można, ale pokazywać niekoniecznie

  • 5. Data: 2011-05-02 09:25:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-05-02 11:20, niusy.pl pisze:

> [...]
    > Jaka jest podstawa prawna dla takich działań?
    >
    > Ktoś tu kiedys napisał że można nagrywać to co się widzi, a tak

    Etykiety masują po to, aby nie robić darmowej reklamy. A rejestracje
    dlatego, że nie chcą ich pokazywać. Bo po co? To, że wolno, nie znaczy,
    że trzeba wszystko odsłaniać.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-05-03 07:42:40
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    > A tu mylisz pojęcia.
    > Bo zacząłeś od emitowania nagranych programów, a teraz piszesz o nagrywaniu.
    > To są różne sytuacje.

    A możesz to jakoś wytłumaczyć bo nie za bardzo rozumiem?

  • 7. Data: 2011-05-03 11:57:22
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-05-03 09:42:40 +0200, slawek7 <s...@w...pl> said:

    > nagrywaniu.
    >
    > A możesz to jakoś wytłumaczyć bo nie za bardzo rozumiem?

    Zacząłeś tak:

    ==============
    On 2011-05-01 16:05:36 +0200, slawek7 <s...@w...pl> said:

> [...]
    > Polski" zakrywane są nr rejestracyjne samochodów lub etykiety z na
    > napojach które są nakręcane gdzieś w tle?

    Mówisz o emisji nagranych programów.

    A tu:

    On 2011-05-01 16:05:36 +0200, slawek7 <s...@w...pl> said:

    > Ktoś tu kiedys napisał że można nagrywać to co się widzi, a tak
    > przecież jest w takich materiałach.

    Mówisz o nagrywaniu.

    Nagrywanie to zupełnie inna czynność niż publikowanie.
    Jakby to wytłumaczyć...?

    Mam! Możesz nagrywać to co widzisz/słyszysz.
    Dlaczego? Bo to widzisz, bo to słyszysz.

    Czy możesz publikować takie nagrania?
    Tak, jeśli masz zgodę osób występujących na nagraniu (pomijamy ustawowo
    wyłączone przypadki dla jasności przekazu).

    Ad rem: nazwy produktów nakazuje pikslować biuro reklamy, bo nie wzięli
    za to pieniędzy, czasem dyżurny prawnik, by nazwa produktu nie
    wystąpiła w złym kontekście, tablice rejestracyjne pikslują bo prawnicy
    są bardziej papiescy od papieża.
    (no, wystarczyłoby jeszcze każdorazowe obarczanie przez sąd wszystkim
    kosztami pozywającego plus zwrot _prawdziwych_ kosztó pozwanemu, bo się
    po paru latach debile nauczyli, że numer pojazdu nie jest daną osobową
    i nie trzeba go chronić... ;>)

    --
    Bydlę

  • 8. Data: 2011-05-03 14:15:01
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-05-03 13:57, Użytkownik Bydlę napisał:

> [...]
    > kosztami pozywającego plus zwrot _prawdziwych_ kosztó pozwanemu, bo się
    > po paru latach debile nauczyli, że numer pojazdu nie jest daną osobową i

    Bo i za tablicę nie pozywa się z paragrafu o ochronie
    danych osobowych.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2011-05-03 17:11:44
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-05-03 16:15:01 +0200, RadoslawF <r...@o...pl> said:

    > Bo i za tablicę nie pozywa się z paragrafu o ochronie
    > danych osobowych.

    Zabrakło ci drugiej części zdania.

    --
    Bydlę

  • 10. Data: 2011-05-03 20:14:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    slawek7 wrote:
> [...]
    > Polski" zakrywane są nr rejestracyjne samochodów lub etykiety z na
    > napojach które są nakręcane gdzieś w tle?

    ochrona przed zarzutem kryptoreklamy...

    > Jaka jest podstawa prawna dla takich działań?
    >
    > Ktoś tu kiedys napisał że można nagrywać to co się widzi, a tak
    > przecież jest w takich materiałach.

    nagrywać i fotografować można sobie co się chce ale już nie publikować.

    Pokazanie tablic rejestracyjnych mogłoby potencjalnie naruszych w jakiś
    sposób prawa właściciela pojazdu, np poprzez publiczne ujawnienie gdzie
    przebywał w określonym czasie. Takie ujawnienie może potencjalnie kogoś
    narazić na utrate jakiś korzyści osobistych.