  • 21. Data: 2006-12-18 02:55:39
    Temat: Re: zatrudnienie męża
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Mon, 18 Dec 2006 02:29:16 +0100, r3d1 napisał(a):

    > Współmałzonka nie można zatrudnić.

    A jakie względy za tym przemawiają?

    Do pytającej:
    - możesz *zatrudnić* męża, będzie normalnym pracownikiem, pod względem
    kodeksu pracy, ale np. pod względem systemu ubezpieczeń społecznych -
    będzie traktowany "wyjątkowo" - otrzyma status osoby współpracującej, z w
    pełni wynikającymi konsekwencjami z tego tytułu (o ile prowadzicie wspólne
    gospodarstwo domowe).
    Niuansów jest więcej ....
    Np. składki na ZUS odprowadzać będziesz jako płatnik od kwoty *nie
    mniejszej* niż zadeklarowana (60% podstawy od średniej krajowej), jednak
    zarabiać de facto będzie mógł ...... 8tys miesięcznie ;)
    Ze względu na status osoby *współpracującej* dla ZUS i tak będzie istotne
    ile zadeklarujesz za niego - a nie tak jak dla "zwykłego pracownika" -
    podstawą byłoby owe 8tys.
    No - temat jest bardzo rozległy - najlepiej będzie udać się do biura
    doradztwa podatkowego i zasięgnąć opinii - oraz przeprowadzić "symulacje"
    co i jak ;)

  • 22. Data: 2006-12-18 08:17:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 16 Dec 2006 22:20:01 +0100, Edyta napisał(a):

    > 1. Czy mogę zatrudnić w swojej firmie męża ?

    Podsumuję to co napisali inni.
    Da się zatrudnić na umowę o pracę mężą, ale jest to całkowicie
    nieopłacalne. Jego pensja będzie dla niego dochodem od którego zapłaci
    podatek, Nie będzie natomiast kosztem dla firmy (czyli nie zmniejszy
    podatku firmy). Do tego jeśli firma nie zatrudnia innych pracowników,
    dochodzą wszystkie obostrzenia związane z pracownikami (zgłoszenia w
    inspekcji pracy, szkolenia BHP, badania lekarskie, rozmiar toalety etc)

    > 2. Czy za męża pomagającego w prowadzeniu firmy powinnam opłacać ZUS?
    > Jeśli tak to na jakich zasadach? Czy tylko zdrowotny czy również
    > społeczny i od jakiej podstawy?

    Na zasadach osoby współpracującej. Czyli w praktyce tyle samo co prowadzący
    DG, bez prawa do ulgi dla początkującego.

    W zasadzie są dwa wyjścia:
    1. Ustanowić meża pełnomocnikiem. Wtedy jak twierdzą niektórzy można nie
    płacić ZUS. Sprawa śliska - zdarza sie kwestionowanie takiego statusu
    małżonka pzez ZUS.
    2. Normalnie potraktować męża jako osobę współpracującą bez umowy i bez
    wynagrodzenia. Ktoś kiedyś podawał, że w kodeksie rodzinnym można znaleźć
    podstawę do stosowania tych zasad. Wtedy płaci się ZUS jak podałem wyżej
    ale nie ma żadnych dodatkowych podatków.

  • 23. Data: 2006-12-18 13:44:20
    Od: "Edyta" <n...@w...pl>

    Panowie, chyba nie to było tematem tej dyskusji. Chcę się czegoś sensownego
    dowiedzieć, więc jeśli macie coś sensownego do powiedzenia w sprawie to
    mówcie a jak nie to idźcie gdzie indziej się słownie przepychać.

  • 24. Data: 2006-12-18 17:31:07
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

> [...]
    > sensownego dowiedzieć, więc jeśli macie coś sensownego do powiedzenia w
    > sprawie to mówcie a jak nie to idźcie gdzie indziej się słownie

    Piszę sensownie. FINANSOWO NIE OPŁACA SIĘ! Lepiej uczynić go pełnomocnikiem.

    +inż.leva+

  • 25. Data: 2006-12-18 17:31:34
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

    > podstawa prawna czego? Że jesteś głupi?

    Nawzajem :-)

    +inż.leva+

  • 26. Data: 2006-12-18 22:38:06
    Od: "r3d1" <r...@p...fm>

    > A jakie względy za tym przemawiają?

    Tak mi odpowiedzial doradca podatkowy, gdy spytalem o to samo.

  • 27. Data: 2006-12-19 11:03:19
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 18 gru o godzinie 23:38, na pl.soc.prawo, r3d1 napisał(a):

    > Tak mi odpowiedzial doradca podatkowy, gdy spytalem o to samo.

    To zmień "doradcę" - ten Cię okłamuje i jeszcze mu za to płacisz :P

    --
    Herbi
    19-12-2006 12:03:17