    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zatrudnienie męża
    Date: Mon, 18 Dec 2006 08:17:42 +0000 (UTC)

    Dnia Sat, 16 Dec 2006 22:20:01 +0100, Edyta napisał(a):

    > 1. Czy mogę zatrudnić w swojej firmie męża ?

    Podsumuję to co napisali inni.
    Da się zatrudnić na umowę o pracę mężą, ale jest to całkowicie
    nieopłacalne. Jego pensja będzie dla niego dochodem od którego zapłaci
    podatek, Nie będzie natomiast kosztem dla firmy (czyli nie zmniejszy
    podatku firmy). Do tego jeśli firma nie zatrudnia innych pracowników,
    dochodzą wszystkie obostrzenia związane z pracownikami (zgłoszenia w
    inspekcji pracy, szkolenia BHP, badania lekarskie, rozmiar toalety etc)

    > 2. Czy za męża pomagającego w prowadzeniu firmy powinnam opłacać ZUS?
    > Jeśli tak to na jakich zasadach? Czy tylko zdrowotny czy również
    > społeczny i od jakiej podstawy?

    Na zasadach osoby współpracującej. Czyli w praktyce tyle samo co prowadzący
    DG, bez prawa do ulgi dla początkującego.

    W zasadzie są dwa wyjścia:
    1. Ustanowić meża pełnomocnikiem. Wtedy jak twierdzą niektórzy można nie
    płacić ZUS. Sprawa śliska - zdarza sie kwestionowanie takiego statusu
    małżonka pzez ZUS.
    2. Normalnie potraktować męża jako osobę współpracującą bez umowy i bez
    wynagrodzenia. Ktoś kiedyś podawał, że w kodeksie rodzinnym można znaleźć
    podstawę do stosowania tych zasad. Wtedy płaci się ZUS jak podałem wyżej
    ale nie ma żadnych dodatkowych podatków.