  • 1. Data: 2007-08-10 07:55:52
    Temat: zaswiadczenie a pobyt w innym kraju
    Od: "Jurek" <s...@s...pl>

    mam maly problem - ojciec umarl i toczy sie sprawa spadkowa, chce sie
    wszystkiego zrzec (dla mamy, nie ma testamentu)
    problem w tym, ze przebywam w uk i nie za bardzo wiem jak to rozwiazac -
    isc do tutejszego angielskiego prawnika i potem przetlumaczyc? nie wiem
    czy bedzie to respektowane
    a moze szukac jakiegos polskiego prawnika, ale czy moze on takie
    dokumenty wystawiac bedac zagranica? do polski nie za bardzo mam czasu
    leciec

  • 2. Data: 2007-08-10 11:32:47
    Temat: Re: zaswiadczenie a pobyt w innym kraju
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jurek" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > a moze szukac jakiegos polskiego prawnika, ale czy moze on takie
    > dokumenty wystawiac bedac zagranica? do polski nie za bardzo mam czasu

    witam

    pytanie zasadnicze - czy to jest sprawa spadkowa o stwierdzenie nabycia
    spadku czy juz dział spadku?
    ponadto czy masz dzieci?
    czy ojciec zostawił jeszcze jakieś inne dzieci poza tobą?
    czy żyją jeszcze jego rodzice, rodzenstwo?

    bo można zrobić tak:
    1) jeżeli w sądzie jest dopiero sprawa o stwierdzenie nabycia spadku, a
    ojciec poza żoną i tobą nikogo już nie ma (ani innych dzieci, ani rodziców,
    ani rodzenstwa), wówczas mozesz zwyczajnie złożyć oświadczenie o odrzuceniu
    spadku przed notariuszem; myślę, że jeżeli pójdziesz w Anglii do notariusza,
    to powinien takie oświadczenie ci sporządzić i wtedy wysyłasz do mamy a ona
    daje do tłumacza przysiegłego i składa do akt sądu oryginał aktu
    notarialnego w języku angielskim i jego tłumaczenie; do aktu musisz znac
    sygnature sprawy; najlepiej sie udac do miejscowego notariusza i spytac się
    czy w ogole moze taki akt wystawic i co do niego jest potrzebne - jakie
    dokumenty;
    2) jeżeli zaś jest ktoś jeszcze poza toba i twoja mama uprawnionym do spadku
    po ojcu, to wtedy jeżeli upłyneło już 6 miesięcy od dnia, w którym
    dowiedziałeś się o tym, że jesteś spadkobierca po ojcu, to wówczas nie
    musisz nic oświadczać, bo wtedy przyjmujesz spadek; potem twoja mama może
    złożyć do sądu wniosek o zawezwanie do próby ugodowej, w której zaproponuje
    ugodę w kwestii działu spadku, tak jak chcecie i wówczas napiszesz zwykłe
    pełnomocnictwo na piśmie dla jednej z pozostałych spadkobierców, ale nie
    może to być twoja mama - np. jeżeli jeszcze masz rodzenstwo, i wszyscy chca
    zrzec się spadku na rzecz matki, to wtedy jednego z nich upowazniasz do
    zawarcia ugody działu spadku, w której zgadasz się na przekazanie swych
    udziałów matce bez dopłat

    w razie pytań, pytaj :)

    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-10 17:13:48
    Od: "william" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Jurek" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > mam maly problem - ojciec umarl i toczy sie sprawa spadkowa, chce sie
    > wszystkiego zrzec (dla mamy, nie ma testamentu)

    Nie można się zrzec na kogoś. Można się zrzec bezwarunkowo. Jesteś wówczas
    traktowany tak jak byś nie żył w chwili otwarcia spadku (będa zamiast ciebie
    dziedziczyć np. twoje dzieci czy żona).

> [...]
    > a moze szukac jakiegos polskiego prawnika, ale czy moze on takie
    > dokumenty wystawiac bedac zagranica? do polski nie za bardzo mam czasu

    Zrzec się można:
    - przed polskim sądem właściwym dla twojego miejsca zamieszkania
    - przed polskim sądem właściwym dla miejsca zamieszkania spadkodawcy
    - u polskiego notariusza
    - przed konsulem / ambasadorem