  • 1. Data: 2008-03-03 15:06:38
    Temat: zasiedzenie a dziedziczenie i in. pomocy!
    Od: "Joanna" <j...@w...pl>

    Witam,
    dzis zapadl wyrok w sprawie mojej babci dotyczacej zasiedzenia dzialki
    znajdujacej sie tuz przy jej posesji.Dzialaka byla uzytkowana od 1946 r.
    przez matke mojej babci, ktora nastepnie w 1986r. zapisalam majatek babci,
    oczywiscie bez tej dzialki ktora uzytkowali, ale nie mieli na nia
    dokumentow.
    Babcia wniosla o zasiedzenie, ale sad odrzucil pozew, poniewaz nie chce do
    zasiedzenia policzyc lat zasiedzenia mojej prababci - czyli od wojny i
    uznaje zasiedzenie dopiero od sierpnia 1990 r. Skad taka data?Poniewaz w
    2000 roku, po blisku 50 latach pojawil sie na terenie dzialki urzad miasta i
    przeprowadzil jakis pomiar i mapke, Sad odrzucil zasiedzenie.Sedzia uznal,
    ze wie,bo byl w terenie, ze babcia faktycznie to uzytkowla przez cale
    dziesieciolecia, ale ze uzytkowala w zlej wierze i ze musialoby minac 15
    lat, a nie minelo.
    Moze chaotycznie opisane, ale..
    Czy jest sens sie odwolywac?
    Jakich argumentow urzyc?
    Babcia wydala juz na adwokata, teraz koszty przegranej sprawy ponad tysiac
    zloty, czy jest jakas szansa i warto wydawac kolejne pieniadze, znaczy sie
    zaciagac kredyt na sprawe?
    Z gory dziekuje.
    Pozdrawiam, Asia

  • 2. Data: 2008-03-03 19:55:31
    Temat: Re: zasiedzenie a dziedziczenie i in. pomocy!
    Od: "Jerzy" <j...@c...pl>

    Użytkownik "Joanna" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    .
> [...]
    > ze wie,bo byl w terenie, ze babcia faktycznie to uzytkowla przez cale
    > dziesieciolecia, ale ze uzytkowala w zlej wierze i ze musialoby minac 15

    Dwa cytaty:

    "Przed 1990 r. spod zasiedzenia wyłączone były nieruchomości stanowiące
    przedmiot własności państwowej. Od 1 października 1990 r., w związku z
    uchyleniem art. 177 kodeksu cywilnego, zakaz ten przestał obowiązywać."

    "upływ terminów zasiedzenia; ustawa przewiduje dwa terminy zasiedzenia:
    dwadzieścia lat w wypadku posiadania w dobrej wierze i trzydzieści lat w
    wypadku posiadania w złej wierze; przypomnieć jednak należy, że terminy te
    zostały wprowadzone ustawą z 28 lipca 1990 r. o zmianie ustawy kodeks
    cywilny (Dz. U. nr 55, poz. 321), z mocą obowiązującą od 1 października 1990
    roku; przed nowelizacją terminy zasiedzenia własności nieruchomości były
    krótsze i wynosiły: dziesięć lat w wypadku dobrej wiary oraz dwadzieścia lat
    w wypadku złej wiary.; do zasiedzenia, którego bieg rozpoczął się przed
    dniem wejścia w życie tej ustawy, tj. 1 października 1990 roku, stosuje się
    nowe terminy; jednak do zasiedzenia, którego termin dwudziestoletni upłynął
    przed 1 października 1990 r., nie ma zastosowania nowy termin
    trzydziestoletni (III CZP 73/90, OSN 1991, poz. 83); należy również mieć na
    uwadze, że zgodnie z postanowieniami art. 176 kodeksu cywilnego, jeżeli
    podczas biegu zasiedzenia nastąpiło przeniesienie posiadania, obecny
    posiadacz może doliczyć do czasu, przez który sam posiada, czas posiadania
    swego poprzednika; jeżeli jednak poprzedni posiadacz uzyskał posiadanie
    nieruchomości w złej wierze, czas jego posiadania może być doliczony tylko
    wtedy, gdy łącznie z czasem posiadania obecnego posiadacza wynosi
    przynajmniej trzydzieści lat; ta zasada ma zastosowanie również w wypadku,
    gdy obecny posiadacz jest spadkobiercą poprzedniego posiadacza;"

  • 3. Data: 2008-03-07 13:15:32
    Od: "Joanna" <j...@w...pl>

    Witam,
    bardzo dziękuję za odpowiedz dotyczącą zasiedzenia.
    Czy przepis z 1990 r. znoszący brak możliwości zasiedzenia mienia
    państwowego daje szanse doliczenia poprzednich lat, tzn. w przypadku mojej
    babci zasiedzenie biegnie od 1946 r, ale sędzia naliczył od 1990. Wcześniej
    na tej działce "władała" moja prababcia. Widziałam przepis mówiący, ze można
    łączyć zasiedzenie,w przypadku,gdy suma lat wynosi co najmniej 30. W tym
    przypadku by tak było.
    Mamy pełno wątpliwości i małą wiedzę.
    Babcia chce wnieść apelację.
    Czy mamy szansę na wygraną?
    Z góry dziękuję.
    Z pozdrowieniami, Joanna

  • 4. Data: 2008-03-07 13:26:05
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Joanna pisze:

    > Czy przepis z 1990 r. znoszący brak możliwości zasiedzenia mienia
    > państwowego daje szanse doliczenia poprzednich lat, tzn. w przypadku mojej
    > babci zasiedzenie biegnie od 1946 r, ale sędzia naliczył od 1990.

    1)
    Art. 10. Jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy istniał
    stan, który według przepisów dotychczasowych wyłączał zasiedzenie
    nieruchomości, a według przepisów obowiązujących po wejściu w życie tej
    ustawy prowadzi do zasiedzenia, zasiedzenie biegnie od dnia wejścia jej
    w życie; jednakże termin ten ulega skróceniu o czas, w którym powyższy
    stan istniał przed wejściem w życie ustawy, lecz nie więcej niż o połowę.

    2)
    2003.03.19 postanow. SN I CKN 106/01 LEX nr 78265

    Okresu posiadania przed wejściem w życie przepisów wyłączających
    zasiedzenie nieruchomości państwowych nie dolicza się do okresu
    niezbędnego do zasiedzenia takiej nieruchomości.

    2002.01.31 uchwała SN III CZP 72/01 OSNC 2002/9/107

    Okresu posiadania przed wejściem w życie przepisów wyłączających
    zasiedzenie nieruchomości państwowych nie dolicza się do okresu, o który
    skraca się termin zasiedzenia nieruchomości państwowej, ani nie
    uwzględnia przy ustalaniu czasu posiadania niezbędnego do zasiedzenia
    takiej nieruchomości (art. 10 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o zmianie
    ustawy - Kodeks cywilny, Dz. U. Nr 55, poz. 321).

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 5. Data: 2008-03-09 18:30:45
    Od: "Joanna" <j...@w...pl>

    Czy jest szansa na wygrana w tej sytuacji?
    Dziękuje za odp.J.