    From: "Jerzy" <j...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zasiedzenie a dziedziczenie i in. pomocy!
    Date: Mon, 3 Mar 2008 20:55:31 +0100

    Użytkownik "Joanna" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:fqh45m$aa6$1@opal.futuro.pl..
    .
    > Babcia wniosla o zasiedzenie, ale sad odrzucil pozew, poniewaz nie chce do
    > zasiedzenia policzyc lat zasiedzenia mojej prababci - czyli od wojny i
    > uznaje zasiedzenie dopiero od sierpnia 1990 r. Skad taka data?Poniewaz w
    > 2000 roku, po blisku 50 latach pojawil sie na terenie dzialki urzad miasta
    > przeprowadzil jakis pomiar i mapke, Sad odrzucil zasiedzenie.Sedzia uznal,
    > ze wie,bo byl w terenie, ze babcia faktycznie to uzytkowla przez cale
    > dziesieciolecia, ale ze uzytkowala w zlej wierze i ze musialoby minac 15
    > lat, a nie minelo.

    Dwa cytaty:

    "Przed 1990 r. spod zasiedzenia wyłączone były nieruchomości stanowiące
    przedmiot własności państwowej. Od 1 października 1990 r., w związku z
    uchyleniem art. 177 kodeksu cywilnego, zakaz ten przestał obowiązywać."

    "upływ terminów zasiedzenia; ustawa przewiduje dwa terminy zasiedzenia:
    dwadzieścia lat w wypadku posiadania w dobrej wierze i trzydzieści lat w
    wypadku posiadania w złej wierze; przypomnieć jednak należy, że terminy te
    zostały wprowadzone ustawą z 28 lipca 1990 r. o zmianie ustawy kodeks
    cywilny (Dz. U. nr 55, poz. 321), z mocą obowiązującą od 1 października 1990
    roku; przed nowelizacją terminy zasiedzenia własności nieruchomości były
    krótsze i wynosiły: dziesięć lat w wypadku dobrej wiary oraz dwadzieścia lat
    w wypadku złej wiary.; do zasiedzenia, którego bieg rozpoczął się przed
    dniem wejścia w życie tej ustawy, tj. 1 października 1990 roku, stosuje się
    nowe terminy; jednak do zasiedzenia, którego termin dwudziestoletni upłynął
    przed 1 października 1990 r., nie ma zastosowania nowy termin
    trzydziestoletni (III CZP 73/90, OSN 1991, poz. 83); należy również mieć na
    uwadze, że zgodnie z postanowieniami art. 176 kodeksu cywilnego, jeżeli
    podczas biegu zasiedzenia nastąpiło przeniesienie posiadania, obecny
    posiadacz może doliczyć do czasu, przez który sam posiada, czas posiadania
    swego poprzednika; jeżeli jednak poprzedni posiadacz uzyskał posiadanie
    nieruchomości w złej wierze, czas jego posiadania może być doliczony tylko
    wtedy, gdy łącznie z czasem posiadania obecnego posiadacza wynosi
    przynajmniej trzydzieści lat; ta zasada ma zastosowanie również w wypadku,
    gdy obecny posiadacz jest spadkobiercą poprzedniego posiadacza;"