  • 1. Data: 2006-08-14 12:16:59
    Temat: zasiedzenie
    Od: "b." <a...@i...pl>

    Witam!
    Będąc współwłaścicielem działki, chcę się starać o zasiedzenie działki
    przyległej (warunki do zasiedzenia są spełnione), ale wiem że drugi
    współwłaściciel nie zamierza tego robić, nie ma pieniędzy itp. Moje pytanie
    brzmi: czy mogę starać się o zasiedzenie połowy działki? Jeśli tak, to czy
    mogę sobie dowolnie wytyczyć tę część?
    Z góry dziękuję za pomoc.

    b.

  • 2. Data: 2006-08-14 13:28:50
    Temat: Re: zasiedzenie
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

    Użytkownik "b." <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pytanie
    > brzmi: czy mogę starać się o zasiedzenie połowy działki? Jeśli tak, to czy

    Zakładam , że jesteście oboje współposiadaczami /nie jest to oczywiste gdyż
    fakt, że jestescie wspówłaścicielami nie znaczy, ze tez współposiadaczami
    sąsiedniej działki/. Zatem współposiadacz może zasiedzieć jego udział. W
    Pana przypadku przy 2 posiadaczach będzi to 1/2 całości bez oznaczenia jaka
    to część. Po stwierdzeniu zasidzenia będzi Pan współwłaścicielem z
    dotychczasowym właścicielem.

  • 3. Data: 2006-08-14 13:55:39
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Lookasik napisał(a):
> [...]
    > Pana przypadku przy 2 posiadaczach będzi to 1/2 całości bez oznaczenia jaka
    > to część. Po stwierdzeniu zasidzenia będzi Pan współwłaścicielem z

    raczej sąd powinien stwierdzić zasiedzenie na rzecz obu...
    a i tak współposiadacz powinien być uczestnikiem postępowania

    KG

  • 4. Data: 2006-08-14 14:09:39
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

    > raczej sąd powinien stwierdzić zasiedzenie na rzecz obu...

    na jakiej podstawie??

  • 5. Data: 2006-08-14 14:16:38
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Lookasik napisał(a):
    > na jakiej podstawie??

    670§1 kpc w zw. z 610§1 kpc

    KG

  • 6. Data: 2006-08-14 14:17:32
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Lookasik napisał(a):

    > na jakiej podstawie??

    Na tej samej podstawie prawnej co stwierdzić zasiedzenie na rzecz jednego :)

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 7. Data: 2006-08-14 14:18:10
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    kam napisał(a):

    > 670§1 kpc w zw. z 610§1 kpc

    i jeszcze (a raczej) 677§1 kpc

    KG

  • 8. Data: 2006-08-14 14:22:52
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

    > i jeszcze (a raczej) 677§1 kpc
    >
    > KG

    II CZP 28/86
    Z uzasadnienia:

    Zgodnie z art. 677 § 1 w związku z art. 610 § 1 kpc sąd w postanowieniu o
    stwierdzeniu zasiedzenia wymienia osobę, która nabyła w ten sposób własność,
    choćby to była inna osoba niż wskazana przez wnioskodawcę, a jeżeli jest
    więcej osób uprawionych - należy wymienić ich udziały.

    Z takiego jednak stanu prawnego nie wynika jeszcze to, aby w postępowaniu o
    stwierdzenie zasiedzenia miała zastosowanie zasada z postępowania o
    stwierdzenie nabycia spadku, stosownie do której sąd bada z urzędu, kto jest
    spadkobiercą, i orzeka stosownie do art. 677 § 1 w związku z art. 13 § 2 kpc
    niezależnie od zgłoszenia przez uprawnionego w sensie materialnoprawnym
    wniosku o stwierdzenie nabycia własności przez zasiedzenie na swoją rzecz.

    W myśl art. 609 § 1 kpc legitymację procesową do zgłoszenia wniosku o
    stwierdzenie zasiedzenia własności ma każdy zainteresowany. Krąg osób
    zainteresowanych może być stosownie do okoliczności faktycznych i prawnych
    dość szeroki. Jeżeli wnioskodawca nie określa innych zainteresowanych, sąd
    wzywa innych zainteresowanych przez ogłoszenie. W ten sposób może nastąpić
    rozszerzenie kręgu zainteresowanych, choć niekoniecznie uprawnionych. Wymaga
    przy tym podkreślenia, że nie każdemu z zainteresowanych będzie przysługiwać
    uprawnienie w sensie materialnoprawnym. Słusznie stwierdza Sąd Wojewódzki,
    że z unormowania art. 610 § 1 kpc nie można wyciągać wniosku, iż w
    postępowaniu w sprawie o stwierdzenie zasiedzenia sąd z urzędu stwierdzi - i
    poprzednio zbada - nabycie własności bez wniosku uprawnionego w sensie
    materialnoprawnym.

    Nie można przyjąć zasady działania przez sąd z urzędu w celu ustalenia osób
    uprawnionych poza zgłoszeniem przewidzianym w art. 609 § 2 kpc. O
    uprawnieniach do nabycia własności w drodze zasiedzenia decydują udowodnione
    przez zainteresowanych przesłanki materialnoprawne (art. 172 i nast. kc).

  • 9. Data: 2006-08-14 14:35:35
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

    > Na tej samej podstawie prawnej co stwierdzić zasiedzenie na rzecz jednego
    > :)

    Wniosek dotyczy zasiedzenia 1/2 udzialu na rzecz X. Stwierdzenie zasiedzenia
    odnosnie drugiej polowki na rzecz Y byloby moim zdaniem razacym naruszeniem
    506 kpc. Przepis art 610 mozemy stosowac ale do czesci nieruchomosci objetej
    wnioskiem

  • 10. Data: 2006-08-14 14:54:49
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Lookasik napisał(a):

> [...]
    > 506 kpc. Przepis art 610 mozemy stosowac ale do czesci nieruchomosci objetej

    To ty napisałeś że "Zakładam , że jesteście oboje współposiadaczami /nie
    jest to oczywiste gdyż fakt, że jesteście wspówłaścicielami nie znaczy,
    ze tez współposiadaczami sąsiedniej działki", a skoro tak to posiadali
    obydwaj więc nie można stwierdzić zasiedzenia na jednego.
    Co więcej udziału w jakiejś nieruchomości zasadniczo nie można
    zasiedzieć. Można zasiedzieć część fizyczną nieruchomości.
    A po zasiedzeniu jakiejś nieruchomości jej dotychczasowy właściciel nie
    może być nadal jej właścicielem czy współwłaścicielem.