  • 1. Data: 2005-01-18 18:47:32
    Temat: zaliczka w sklepie
    Od: Wojtek Sulewski <w...@o...pl>

    byłem dzisiaj w sklepie komputerowym, w celu kupienia nagrywarki. nie mieli
    akurat takiego modelu jak chciałem i powiedzieli, że mogą na jutro
    sprowadzić z magazynu... wszystko fajnie, tyle tylko, że musiałem zapłacić
    zaliczkę (50zł), z której, jak mi powiedzieli, nie mogę się wycofać.

    rozumiem, że zamawiając jakiś rzadki towar, albo np. szyte na miarę ubranie,
    sklep chce się zabezpieczyć przed tym, że zrezygnuję z chęci zakupu. ale w
    moim przypadku chciałem kupić zwykłą nagrywarkę, której akurat nie mieli w
    sklepie - jeśli bym zrezygnował, to sklep nic by na tym nie stracił.

    i teraz pytania ;)
    - czy są jakieś przepisy, regulujące kiedy sklep może żądać wpłacenia
    zaliczki za towar?
    - czy zwykła kartka z pieczątką i napisaną kwotą zaliczki może być
    wystarczającym dowodem, czy powinienem dostać paragon/rachunek?
    - i jeszcze jedno, trochę mniej związane z tematem - czy zakupiony towar
    można zwrócić w ciągu iluś-tam dni (oczywiście jeśli jest nieużywany itd) -
    w wielu sklepach internetowych jest taka możliwość - czy tak samo jest w
    tradycyjnych sklepach i czy regulują to jakieś ogólne przepisy, czy
    regulamin sklepu?

    pozdr.
    --
    Wojtek Sulewski

  • 2. Data: 2005-01-18 19:00:34
    Temat: Re: zaliczka w sklepie
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Wojtek Sulewski napisał(a):
    > - czy są jakieś przepisy, regulujące kiedy sklep może żądać wpłacenia
    > zaliczki za towar?

    nie ma, to kwestia umowy

    > - czy zwykła kartka z pieczątką i napisaną kwotą zaliczki może być
    > wystarczającym dowodem, czy powinienem dostać paragon/rachunek?

    może być, może nie być ;)

    > - i jeszcze jedno, trochę mniej związane z tematem - czy zakupiony towar
    > można zwrócić w ciągu iluś-tam dni (oczywiście jeśli jest nieużywany itd) -

    nie

    > w wielu sklepach internetowych jest taka możliwość - czy tak samo jest w
    > tradycyjnych sklepach i czy regulują to jakieś ogólne przepisy, czy
    > regulamin sklepu?

    według ogólnych przepisów nie możesz zwracać bez zgody sprzedawcy,
    inaczej jest w sklepach internetowych - tam konsument ma 10 dnia na
    odstąpienie od umowy

    KG

  • 3. Data: 2005-01-18 19:37:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wojtek Sulewski" <w...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:csjls2$fvt$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > - czy są jakieś przepisy, regulujące kiedy sklep może żądać wpłacenia
    > zaliczki za towar?

    Nie ma. Oznacza to, ze nie ma również zakazu. Nie popadajmy w paranoję.
    sprawę postawili ajsno. Mogłe wpłącić te 50 zł, albo iść dalej i szukać.

    > - czy zwykła kartka z pieczątką i napisaną kwotą zaliczki może być
    > wystarczającym dowodem, czy powinienem dostać paragon/rachunek?

    Z punktu widzenia cywilnego jest to wystarczający dowód. Z punktu widzenia
    podatkowego, to inna sprawa. Zapytaj na pl,soc.prawo.podatki. Wydaje mi sie,
    ze powinien być paragon fiskalny, jeśli jest kasa fiskalna.

    Nie można, chyba że sklep wyrazi zgodę.

  • 4. Data: 2005-01-21 23:01:13
    Od: "Krzysiek M." <s...@w...pl>

> [...]
    > sie,
    > ze powinien być paragon fiskalny, jeśli jest kasa fiskalna.

    A przepraszam, za jaki towar, objety jaka stawką podatku VAT ma być ten
    paragon ?

    Moim zdaniem powinien dostać KP, a jak odbierze nagrywarkę to wtedy paragon
    lub fakturę.

    --
    Krzysiek M.
    GG 3025201

  • 5. Data: 2005-01-22 10:49:37
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Krzysiek M. wrote:

    > A przepraszam, za jaki towar, objety jaka stawką podatku VAT ma być ten
    > paragon ?
    >
    > Moim zdaniem powinien dostać KP, a jak odbierze nagrywarkę to wtedy
    > paragon lub fakturę.

    Masz racje - wydaje Ci sie...
    Od 1 maja 2004 kazda zaliczka rodzi "obowiazek podatkowy"
    Jak ktos nie potrafi wystawic faktury na zalizcke na nagrywarke,
    to niechnie bierze zaliczki.

    Boguslaw