  • 1. Data: 2004-10-13 13:02:10
    Temat: za duzy przelew
    Od: "Yoshua" <yagher(at)klUSUNub.chTOip.pl.invTEZalid>

    jestem w takiej sytuacji:

    jak co miesiac moje wynagrodzenie za prace jest przelewane na moje konto
    osobiste, w tym miesiacu jednak pojawil sie problem, bo nie wiem kto sie
    pomylil, ale dostalem duzo wiecej pieniedzy niz zarobilem, albo pracodawca
    wykonujac przelew, albo bank, narazie nikt sie nie upomnial o te pieniadze,
    co jednak jak sie ktos dopatrzy, czy mam jakies prawa do tych pieniedzy? czy
    jest cos w prawie bankowym o takich przypadkach?

    z gory dzieki za odpowiedz

    --
    .:::::::: Copyright by Yoshua "Yagher" ZeNToO :::::::::..
    .:::: SL-75DRV5 | Duron 1400@1500 | MSI GF4 MX440 :::::..

  • 2. Data: 2004-10-13 13:21:19
    Temat: Re: za duzy przelew
    Od: "Galis" <g...@t...pl>

> [...]
    czy
    > jest cos w prawie bankowym o takich przypadkach?

    w prawie jest zapewne dużo (jeśli nie oddasz to zapewne moga wystąpić na
    droge sądową, a następnie do komornika aby ściągną tą kasę od ciebie), ale
    przede wszystkim są jakieś zasady moralne, skoro pieniądze jak sam
    napisales ci sie nie należą to chyba trzeba je odać, jak myślisz??

  • 3. Data: 2004-10-13 13:39:31
    Od: Tomasz Bidermann <z...@i...city>

    On Wed, 13 Oct 2004 15:02:10 +0200 Yoshua in message
    <416d272d$1@news.vogel.pl> wrote:

> [...]
    > co jednak jak sie ktos dopatrzy, czy mam jakies prawa do tych pieniedzy? czy
    > jest cos w prawie bankowym o takich przypadkach?

    Mamy tutaj do czynienia z tzw. bezpodstawnym wzbogaceniem, czyli uzyskaniem
    korzyści majątkowej bez podstawy prawnej. Niezależnie od przyczyny powstania,
    osoba wzbogacona ma obowiązek zwrotu nienależnej korzyści.

    Aczkolwiek przyjęcie korzyści, w tej sytuacji pieniędzy, w "dobrej wierze"
    i wydanie ich przed uświadomieniem sobie faktu bezpodstawnego wzbogacenia,
    może być podstawą do odmiennej interpretacji.

    Reasumując, jeśli dowiesz się o zaistnieniu nadpłaty po wydaniu środków, to
    w takiej sytuacji nie jesteś już wzbogacony, zatem nie masz czego zwracać.

    Jeśli natomiast stan faktyczny jest taki, jak opisałeś to nie masz żadnych
    praw do nadwyżki i jeśli poszkodowany upomni się o tą kwotę to musisz ją
    zwrócić.

    --
    Pozdrawiam, zizu.

  • 4. Data: 2004-10-13 14:19:38
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Reasumując, jeśli dowiesz się o zaistnieniu nadpłaty po wydaniu środków, to
    > w takiej sytuacji nie jesteś już wzbogacony, zatem nie masz czego zwracać.

    Nie jest to niestety prawdą ... kazde pieniadze otrzymane jako
    nienalezne trzeba bedzie zwrocic.

  • 5. Data: 2004-10-13 14:46:28
    Od: Tomasz Bidermann <z...@i...city>

    On Wed, 13 Oct 2004 16:19:38 +0200 KrzysiekPP in message
    <M...@n...task.gda.pl> wrote:

    > Nie jest to niestety prawdą ... kazde pieniadze otrzymane jako
    > nienalezne trzeba bedzie zwrocic.

    Błędna konkluzja.

    Art. 409 kodeksu cywilnego:
    Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten,
    kto korzyść uzyskał, zużył ją lub stracił w taki sposób, że nie jest już
    wzbogacony, chyba, że wyzbywając się korzyści lub zużywjąc ją pwinien był
    liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

    Jak wspomniałem we wcześniejszym poście, musi zajść pewna okoliczność, której
    efektem może być niezaistnienie obowiązku zwrotu, o czym świadczy przynajmniej
    kilka rozstrzygnięć sądowych.

    --
    Pozdrawiam, zizu.

  • 6. Data: 2004-10-13 15:07:09
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    Po pierwsze. Dzwon do ksiegowosci. Moze to po prostu zwrot ubezpieczenia
    albo innych swiadczen (tam tez sa jakies progi) - ja pod koniec
    roku tez dostaje pensje wyzsza niz zazwyczaj.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 7. Data: 2004-10-13 15:23:19
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > wzbogacony, chyba, że wyzbywając się korzyści lub zużywjąc ją pwinien był
    > liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

  • 8. Data: 2004-10-13 17:22:24
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

    1. jesli nawet zly przelew, kase i tak zwrocisz, ale odsetki sa Twoje ;)
    2. byc moze przekroczyles pewien prog (ponad 60tys) i niemasz odtracanej
    skladki na ubezp. emerytalne?
    3. moze jakas premia? ;)

    Jean

  • 9. Data: 2004-10-13 17:27:10
    Od: "Yoshua" <yagher(at)klUSUNub.chTOip.pl.invTEZalid>

    > 1. jesli nawet zly przelew, kase i tak zwrocisz, ale odsetki sa Twoje ;)
    > 2. byc moze przekroczyles pewien prog (ponad 60tys) i niemasz odtracanej
    > skladki na ubezp. emerytalne?
    > 3. moze jakas premia? ;)

    nie, poprostu o jedna cyferka przez pomylke wiecej :)

    pieniadze juz przelalem na nie moje konto, ciekawe jak ja teraz bede mial je
    zwrocic :)

    --
    .:::::::: Copyright by Yoshua "Yagher" ZeNToO :::::::::..
    .:::: SL-75DRV5 | Duron 1400@1500 | MSI GF4 MX440 :::::..
    .:: Kingston 256MB DDR 333MHz | WD800JB | LTR-52246S ::..
    .::::: O ludziach, z ludzmi i wylacznie dla nich ::::::..

  • 10. Data: 2004-10-13 17:44:08
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

    > nie, poprostu o jedna cyferka przez pomylke wiecej :)

    to moze byc wina banku, przelew papierowy, zmeczony pracownik i jest
    efekt.....
    pracodawca raczej uzywa systemu kd-pl + przelewy wiec to blad malo
    prawdopodobny aczkolwiek mozliwy

    Jean