  • 1. Data: 2006-06-24 16:01:02
    Temat: wynajem mieszkania na czas oznaczony
    Od: k...@d...pl

    Opis sprawy:

    W zeszlym roku zawarlem umowe najmu na mieszkanie na okres 1 roku. W
    miedzyczasie jednak, po 6 miesiacach nadarzyla sie okazja zakupu nowego
    mieszkania z ktorej skorzystalem.
    Poinformowalem wlasciciela mieszkania (emailem), ze bede musial skrocic
    okres wynajmowania. Dostalem odpowiedz, ze bedzie to dla nich trudne
    ale zeby pomoc im szukac kogos na moje miejsce.
    Rozpoczalem poszukiwania i nawet znalazlem osobe ktora byla zobaczyc
    mieszkanie.
    W miedzyczasie wlasciciel poprosil mnie o podanie na pismie terminu
    opuszczenia lokalu gdyz ma kogos na moje miejsce.
    Za dwa dni jednak dostalem od wlasciciela pismo , ze umowa trwa i ze
    mam placici do konca trwania umowy.
    Nastepnie opuscilem mieszkanie i rozliczylem sie za okres w ktorym w
    nim przebywalem. Obecnie jednak wlasciciel wystapil do sadu grodzkiego
    o zaplate za okres do konca umowy.
    Sprawa wydaje sie dla mnie trudna, gdyz umowa byla na okres 1 roku i
    nie przewidywala wypowiedzenia.
    Obecnie dostalem decyzje sadu o zaplate czynszu za 5 miesiecy lub
    napisanie sprzeciwu.

    Posiadam:
    - potwierdzenia mailowe w ktorych poinformowalem wlasciciela o terminie
    opuszczenia lokalu ponad 2 miesiace wczesniej przed opuszczeniem
    lokalu.
    - potwierdzenie mailowe wlasciciela ze ma swiadomosc ze opuszczam lokal
    i jego sugestie o poszukiwaniu nowego najemcy.

    Czy jest szansa to wygrac, czy jestem skazany na zaplate?
    Moze ktos przechodzil podobna sprawe i jest wstanie mi pomoc?

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2006-06-24 18:53:28
    Temat: Re: wynajem mieszkania na czas oznaczony
    Od: "Michal Wilk" <m...@g...pl>

> [...]
    > - potwierdzenie mailowe wlasciciela ze ma swiadomosc ze opuszczam lokal
    > i jego sugestie o poszukiwaniu nowego najemcy.

    Ze ma swiadomosc czy ze sie godzi?

    Jesli umowa byla zawarta na czas oznaczony i nie byly spelnione ustawowe
    przeslanki do wypowiedzenia przed terminem, to zakonczyc najem mozesz tylko
    za zgoda drugiej strony. Wiec musi byc zgoda i musisz dodatkowo udowodnic ze
    byla. Nie masz zgody wyraznej tylko co najwyzej dorozumiana i to w dodatku w
    mailu a nie na pismie. Ciezko;-)

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 3. Data: 2006-06-24 19:07:21
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    k...@d...pl wrote:

> [...]
    >
    > Czy jest szansa to wygrac, czy jestem skazany na zaplate?
    > Moze ktos przechodzil podobna sprawe i jest wstanie mi pomoc?

    Jesteś skazany na zapłatę.
    Umowa nie przewidywała wcześniejszej możliwości rozwiązania najmu.
    To, że kogoś poinformowałeś to dobrze, ale to tylko infrmacja i nic więcej.
    On się po prostu na twoją propozycję rozwiązania umowy najmu nie zgodził.

  • 4. Data: 2006-06-25 07:27:16
    Od: k...@d...pl

> [...]
    > On się po prostu na twoją propozycję rozwiązania umowy najmu nie zgodził.

    No i wlasnie nie wiem czy na pewno jestem skazany na zaplate, gdyz co
    prawda umowa nie przewidywala ale mam potwierdzenie na mailu ze
    wlasciciel mieszkania ma nowego wynajmujacego od 1 czerwca i prosi mnie
    o potwierdzenie opuszczenia lokalu. Potwierdzenie wyslalem.
    Teraz natomiast domaga sie ode mnie kasy za okres od czerwca do
    wrzesnia czyli do konca umowy.

    Wydaje mi sie, ze email to tez dowod.

  • 5. Data: 2006-06-25 07:36:14
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > wlasciciel mieszkania ma nowego wynajmujacego od 1 czerwca i prosi mnie
    > o potwierdzenie opuszczenia lokalu. Potwierdzenie wyslalem.

    Mozna bronic oczywiscie tezy, ze on sie zgodzil na rozwiazanie umowy w
    zaproponowanym przez Ciebie terminie W SPOSOB DOROZUMIANY, czego dowodem byloby
    szukanie i znalezienie przez niego nowego lokatora i zwrocenie sie do Ciebie o
    opuszczenie likalu przed uplywem terminu okreslonego w umowie zawartej z Toba.
    Czyli - skoro kaze Ci opuscic lokal, to na logike najpierw musial sie zgodzic na
    Twoja propozycje.

    > Teraz natomiast domaga sie ode mnie kasy za okres od czerwca do
    > wrzesnia czyli do konca umowy.

    No jasne ze sie domaga, tez bym tak zrobila. On widzi w tym swoja szanse na
    dodatkowa forse. Zdaje sobie sprawe z tego, ze nic nie podpisal (porozumienia) i
    ze masz slabe dowody. Wiec gra. Pytanie czy sie przylaczysz

    > Wydaje mi sie, ze email to tez dowod.

    Tez dowod, oczywiscie. Tylko pytanie brzmi - jak oceni go sad w zestawieniu z
    dowodami przedstawianymi przez wynajmujacego. Czy da mu wiare, czy wlasciciel go
    podwazy i ewentualnie na ile skutecznie.

    No i wreszcie jeszcze jedna istotna kwestia - jezeli umowa zostala zawarta na
    pismie - winna byc na pismie rozwiazana. Mysle, ze to tu wlasnie bedzie lezal
    najwiekszy problem (niezachowanie formy - nieskutecznosc).

  • 6. Data: 2006-06-25 07:57:27
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    T wrote:

    > No i wreszcie jeszcze jedna istotna kwestia - jezeli umowa zostala zawarta na
    > pismie - winna byc na pismie rozwiazana. Mysle, ze to tu wlasnie bedzie lezal
    > najwiekszy problem (niezachowanie formy - nieskutecznosc).

    Chyba, że wykaże, że w tamtym mieszkaniu ktoś zamieszkał.
    Wówczas za bezprawne zajęcie wynajętego przez neigo mieszkania, można by
    poprosić o odszkodowanie, w równowartości czynszu.

  • 7. Data: 2006-06-28 07:22:36
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

    > Chyba, że wykaże, że w tamtym mieszkaniu ktoś zamieszkał.
    > Wówczas za bezprawne zajęcie wynajętego przez neigo mieszkania, można by
    > poprosić o odszkodowanie, w równowartości czynszu.

    No ale to sie juz robi bardzo skomplikowane... :-/ A poza tym - wszystkie znaki
    na niebie i ziemi wskazuja, ze on sie jednak DOBROWOLNIE i na wlasne zyczenie
    wyprowadzil. Wiec po stronie wynajmnujacego nie ma w tej mierze winy - tzn. nie
    mozna uznac za zawinione oddanie w posiadanie tego mieszkania komus innemu. Nie
    dzialo sie to wbrew woli naszego bohatera. A w zw. z tym - kwestia odszkodowania
    staje sie problematyczna...