  • 1. Data: 2008-01-14 21:28:14
    Temat: wspólny majątek (małżeństwo) a wykup mieszkania ?
    Od: "sundayman" <sundayman<WYTNIJ>@poczta.onet.pl>

    Witam

    mam taki problem.
    Otóż, pani jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej, i właśnie dokonuje w
    najbliższym czasie "wykupu" - czyli ustanowienia odrębnej własności
    mieszkania.
    Mieszkanie ma po rodzicach (nieżyjących), którzy zmarli przed tym, jak pani
    zawarła związek małżeński. Pytanie jest takie czy w tej chwili wykupienie
    mieszkania spowoduje, że mąż nabędzie praw do tego mieszkania na zasadzie
    wspólnoty majątkowej ?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-01-14 23:46:45
    Od: "sundayman" <sundayman<WYTNIJ>@poczta.onet.pl>

    ok, to juz wiem, a zainteresowanych odsyłam
    http://www.serwisprawa.pl/porady_prawne,83,610,jak_w
    ykupic_mieszkanie_od_spoldzileni_przez_jednego_z_mal
    zonkow_w_czasie_trwania_malzenstwa__maz_moj

    pozdr.

  • 3. Data: 2008-01-15 13:42:39
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Obawiam się, że tak.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-01-15 17:37:15
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "sundayman @poczta.onet.pl>" <sundayman<WYTNIJ> napisał w
    wiadomości news:fmgs95$s32$1@news.onet.pl...
    > ok, to juz wiem, a zainteresowanych odsyłam
    > http://www.serwisprawa.pl/porady_prawne,83,610,jak_w
    ykupic_mieszkanie_od_spoldzileni_przez_jednego_z_mal
    zonkow_w_czasie_trwania_malzenstwa__maz_moj

    Obawiam, ze porada z powyzszego linku dotyczy troche innego stanu
    faktycznego. Nie chce mi sie teraz przegladac prawa o społdz.
    mieszkaniowych, ale z tego co pamietam to na 90% liczy sie moment i sposob
    nabycia prawa spoldzielczego (podstawa nabycia). Jezeli nabyla go pani jako
    osoba niezamezna albo w drodze darowizny lub spadku do majatku osobistego,
    to to prawo przysluguje wylacznie pani, a "uwlaszczyc" mozna tylko osobe,
    ktorej to prawo przysluguje. Jesli nie zawarla pani umowy majatkowej
    malzenskiej ani nie dokonywala pani innych czynnosci, w wyniku ktorych prawo
    spoldzielcze weszlo w sklad majatku wspolnego, to jest to pani majatek
    osobisty, w zwiazku z czym "uwlaszczone" mieszkanie wejdzie do pani majatku
    osobistego, czyli bedzie pani jego wylacznym wlascicielem.
    Najlepiej bedzie jak pani zadzwoni do notariusza, przed ktorym bedzie
    sporzadzana umowa ze spoldzielnie. On pani udzieli wiarygodnych i rzetelnych
    informacji.

  • 5. Data: 2008-01-15 19:25:49
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid>

    Użytkownik "Heming" <h...@w...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    majatku
    > osobistego, czyli bedzie pani jego wylacznym wlascicielem.

    Zupełnie nie tak. Przeniesienie własności prawa do lokalu następuje podczas
    trwania małżeństwa, a więc, jak sądzę, we wspólnocie majątkowej.
    Owo przeniesienie praw jest jednocześnie nabyciem prawa rzeczowego,
    zwykle należącego do obojga małżonków (z mocy prawa).
    Najważniejsze w tym wszystkim jest określenie źródła finansowania
    transakcji. Jeżeli ta pani może wykazać, że wszelkie opłaty związane
    z "wykupem" mieszkania zostały poniesione wyłącznie z jej majątku
    odrębnego, to i mieszkanie będzie należało do tego majątku.
    Odpowiedni zapis na ten temat musi się znaleźć w akcie notarialnym
    przeniesienia własności lokalu.

    Jeśli natomiast "wykup" mieszkania będzie sfinansowany z majątku
    dorobkowego małżonków, to mieszkanie będzie własnością wspólną.

    [...]

    Kasia

  • 6. Data: 2008-01-15 20:24:30
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:fmj1c5$l4u$1@news.onet.pl...

    > Zupełnie nie tak.

    Wlasnie, ze tak.

    Przeniesienie własności prawa do lokalu następuje podczas
    > trwania małżeństwa, a więc, jak sądzę, we wspólnocie majątkowej.

    Wspolnosc majatkowa postala pozniej, po nabyciu prawa do lokalu, nie ma tu
    nic do rzeczy. Skoro prawo nabyla jako osoba samotna, a po zawarciu
    malzenstwa nie zawierala umowy malzenskiej rozszerzajace wspolnosc o to
    prawo, to ono pozostaje w jej majatku OSOBISTYM.

    > Owo przeniesienie praw jest jednocześnie nabyciem prawa rzeczowego,
    > zwykle należącego do obojga małżonków (z mocy prawa).

    Prawa nabytego w drodze dziedziczenia i to jeszcze _przed_ postaniem
    wspolnosci? Ciekawa teoria, ale nieprawdziwa.

> [...]
    > Jeśli natomiast "wykup" mieszkania będzie sfinansowany z majątku
    > dorobkowego małżonków, to mieszkanie będzie własnością wspólną.

    BZDURY pleciesz moja droga. Przeksztalcenie lokalu w odrebna wlasnosc i
    przeniesienie wlasnosci na czlonka spoldzielni w trybie ustawy o społdz.
    mieszkaniowych, to _nie_ umowa sprzedaży, ktora zdaje sie caly czas masz na
    mysli. Tutaj nastepuje, w duzym uproszczeniu, _przeksztalcenie_ jednego
    prawa (lokatorskiego badz wlanosciowego spoldzielczego prawa do lokal) w
    drugie prawo (prawo odrebnej wlasnosci do lokalu). Gdy pierwsze prawo (prawo
    spoldzielcze) wchodzi w sklad majatku osobistego malzonka, to drugie,
    przeksztalcone prawo tez wejdzie do jego majtku osobistego. Nie ma znaczenia
    kto pokrywa koszt transakcji i skad pochodza srodki, bo to nie jest zakup.

    > Odpowiedni zapis na ten temat musi się znaleźć w akcie notarialnym
    > przeniesienia własności lokalu.

    Z tym to sie zgodze.

  • 7. Data: 2008-01-15 20:53:56
    Od: "sundayman" <sundayman<WYTNIJ>@poczta.onet.pl>

    kurka wodna...widzę, że opinie są rozbieżne :)

    Spółdzielnia twierdzi (a właściwie notariusz, do którego są kierowani
    mieszkańcy) - że mieszkanie pozostaje w majątku osobistym.No i dobrze.
    Niemniej jednak, "na wszelki wypadek" nie byłoby dobrze dokonać rodzielności
    majątkowej ? (zwłaszcza, że i tak w sumie należy to zrobić, jako że
    małżonkowie od kilku lat ze sobą nie mieszkają, i przymierzają się do
    rozwodu - jak sądzę zgodnie.

    pozdr.

  • 8. Data: 2008-01-16 12:16:07
    Od: "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid>

    > Użytkownik "Kasia" <kasiamuniak@op._ANTYspam_onet.pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:fmj1c5$l4u$1@news.onet.pl...

    > Wlasnie, ze tak.

    Jednak nie tak.

> [...]
    > malzenstwa nie zawierala umowy malzenskiej rozszerzajace wspolnosc o to
    > prawo, to ono pozostaje w jej majatku OSOBISTYM.

    W majątku odrębnym pozostawało spółdzielcze prawo do lokalu -
    jest to ograniczone prawo rzeczowe, zdefiniowane w art. 244 § 1 KC.

    > Prawa nabytego w drodze dziedziczenia i to jeszcze _przed_ postaniem
    > wspolnosci? Ciekawa teoria, ale nieprawdziwa.

    To nie teoria, lecz omówienie obowiązującego w Polsce prawa.
    Jak napisałam powyżej, w majątku osobistym małżonki znajdowało
    się *spółdzielcze prawo do lokalu*.
    W czasie trwania małżeństwa dochodzi do nabycia *własności* tego
    lokalu (zgodnie z art. 155 KC), a to jest już inna kategoria prawa
    rzeczowego (nieograniczone prawo rzeczowe), przy czym małżonka
    zachowuje jako majątek osobisty wartość wkładu finansowego
    (tzw. "wkład mieszkaniowy"), jaki wnieśli do spółdzielni spadkodawcy
    w celu uzyskania prawa do lokalu (zwykle się tego nie dostrzega,
    ale ta odrębność majątkowa ma znaczenie przy podziale majątku
    po ew. rozwodzie).
    Praktycznie oznacza to, że mieszkanie będzie własnością
    wspólną obojga małżonków (na mocy art. 31 kodeksu rodzinnego
    i opiekuńczego).

    Proszę się zapoznać z wyrokiem Sądu Najwyższego z 8.09.2006 r.,
    II CSK 110/06, stosując zasadę per analogiam.
    Mam nadzieję, że stanowiska tego sądu nie uznasz za bzdury.

> [...]
    znaczenia
    > kto pokrywa koszt transakcji i skad pochodza srodki, bo to nie jest zakup.

    Faktycznie, uproszczenie jest tyleż duże, co błędne.
    Prawo do własności lokalu wiąże się z prawem do gruntu.
    Posiadacz spółdzielczego prawa do lokalu (lokatorskiego lub
    własnościowego) nie ma żadnych praw do gruntu (jego części),
    na którym posadowiony jest budynek. W toku postępowania
    o uzyskanie własności mieszkania (od spółdzielni) występują
    dwa etapy, przy czym w różnych dywagacjach na ten temat
    pierwszy etap jest zwykle (i niesłusznie) pomijany
    (patrz uwaga na końcu):
    - wyodrębnienie lokalu
    - przeniesienie własności

    Na mocy Art. 42 ustawy o SM, w powiązaniu z Art. 3 ust. 3-6
    ustawy o własności lokali, wyodrębnienie lokalu wymaga
    określenia i wyodrębnienia części gruntu przypadającej
    na dany lokal (zwanej dalej "działką wydzieloną").
    Aby móc przejść do etapu drugiego, właściciel musi ową
    działkę wydzieloną *kupić* od spółdzielni, co, jako
    przeniesienie własności nieruchomości, musi być
    dokonane w formie aktu notarialnego (Art. 158 KC).
    Zwyczajowe postępowanie w tej kwestii wygląda tak,
    że ustalona przez spółdzielnię kwota za działkę wydzieloną
    jest wpłacana do kasy spółdzielni bez zawierania aktu
    notarialnego. A zatem samo wpłacenie pieniędzy nie oznacza,
    że stajemy się właścicielem działki.
    Dopiero akt notarialny potwierdzający zawarcie umowy
    ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz umowy
    przeniesienia własności (zwykle jest to jeden akt
    dla obu umów) potwierdza nabycie działki wydzielonej
    poprzez nabycie lokalu wydzielonego.

    A zatem nie jest to, jak piszesz powyżej (cyt.):
    "... _przeksztalcenie_ jednego
    prawa (lokatorskiego badz wlanosciowego spoldzielczego
    prawa do lokal) w drugie prawo (prawo odrebnej wlasnosci
    do lokalu).", bowiem w obu przypadkach mamy do czynienia
    z różnymi kategoriami prawa rzeczowego, a mówiąc wprost:
    właściciel mieszkania jest także współwłaścicielem
    w określonej części gruntu pod budynkiem i części
    wspólnych nieruchomości, czego dotychczas nie miał.

    > Z tym to sie zgodze.

    Uwaga: dla uproszczenia przyjmuję, że spółdzielnia
    ma uregulowane stosunki prawno-gruntowe.

    Kasia

  • 9. Data: 2008-01-16 15:37:10
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    IMHO spółdzielcze własnościowe prawo jest tu wyjątkiem, i było nawet orzeczenie SN w
    tej kwestii - nalezy do obydwojga
    małżonków, niezaleznie z czyich środków.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2008-01-16 15:39:11
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Jest przeniesienie właśności ze spółdzielni (lokatorskie) na małżonków
    (własnościowe).
    JaC

    -----