  • 1. Data: 2005-03-01 16:46:33
    Temat: [wspólnota mieszkaniowa] zmiana przeznczenia lokalu, stawki czynszu
    Od: "Tomasz Nowicki" <t...@s...com>

    Mam dwa pytania do znających się na prawie mieszkaniowym:

    1. Jestem właścicielem lokalu w budynku zarządzanym przez wspólnotę, kilka
    lat temu za zgodą wspólnoty i odnośnych władz budowlanych zmieniłem
    przeznaczenie mojego lokalu na użytkowy (gabinet i biuro). Obecnie zarządca
    (administrator) usiłuje wymóc na mnie podniesienie stawek czynszu i
    remontowej z tej tylko racji, że mój lokal ma charakter użytkowy, mimo że
    dotąd płaciłem jak wszyscy:
    - czy ma do tego podstawę prawną?
    - czy miałby takie w momencie wystąpienia przez właściciela lokalu o zgodę
    na zmianę przeznaczenia lokalu?

    2. Na elewacji budynku, również za zgodą zarządu wspólnoty, umieściłem
    reklamę mojej działałności gospodarczej oraz - przy wejściu na klatkę
    schodową - szyld (wymagany przez ustawę o działalności gospodarczej):
    - czy wspólnota ma prawo zażądać ode mnie opłat za reklamy i/lub szyld, a
    jeśli tak, to w jakim trybie?
    - w jaki sposób ustala się stawki za takie opłaty?
    - czy reklama umieszczona w moim oknie - wewnątrz lokalu, ale za szybą -
    będzie traktowana na tej samej zasadzie, co reklama na elewacji?

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi i sugestie

    T.

  • 2. Data: 2005-03-01 19:13:52
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > - czy ma do tego podstawę prawną?
    > - czy miałby takie w momencie wystąpienia przez właściciela lokalu o zgodę

    "Czynszu" tak (we wspolnocie czynszu nie ma), stawki funduszu remontowego
    prawie na pewno tak (ale powinno byc to zawarte w ktorejs z uchwal
    wspolnoty, najszybciej w planie gospodarczym).

    > 2. Na elewacji budynku, również za zgodą zarządu wspólnoty, umieściłem
    > reklamę mojej działałności gospodarczej oraz - przy wejściu na klatkę
    > schodową - szyld (wymagany przez ustawę o działalności gospodarczej):

    Nawiasem mowiac, chyba nie jest juz wymagany.

    > - czy wspólnota ma prawo zażądać ode mnie opłat za reklamy i/lub szyld, a
    > jeśli tak, to w jakim trybie?

    Ma prawo. Co do pytania "w jakim trybie", to nie rozumiem go. Trzeba
    uchwalic, zawiadomic Cie, i juz.

    > - w jaki sposób ustala się stawki za takie opłaty?

    Uchwala wspolnoty.

    > - czy reklama umieszczona w moim oknie - wewnątrz lokalu, ale za szybą -
    > będzie traktowana na tej samej zasadzie, co reklama na elewacji?

    Nie. Choc otwiera sie tu pole do popisu dla "swirnietych" zarzadow. W kazdym
    razie uchwalic oplaty za takie cos raczej sie nie da.

    marekz

  • 3. Data: 2005-03-01 19:24:20
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <d02694$qcn$1@korweta.task.gda.pl>, Tomasz Nowicki wrote:
> [...]
    > (administrator) usiłuje wymóc na mnie podniesienie stawek czynszu i
    > remontowej z tej tylko racji, że mój lokal ma charakter użytkowy, mimo że

    ma

    > - czy miałby takie w momencie wystąpienia przez właściciela lokalu o zgodę
    > na zmianę przeznaczenia lokalu?

    nie rozumiem

> [...]
    > schodową - szyld (wymagany przez ustawę o działalności gospodarczej):
    > - czy wspólnota ma prawo zażądać ode mnie opłat za reklamy i/lub szyld, a

    ma, w trybie uchwały

    > - w jaki sposób ustala się stawki za takie opłaty?

    uchwałą

    > - czy reklama umieszczona w moim oknie - wewnątrz lokalu, ale za szybą -
    > będzie traktowana na tej samej zasadzie, co reklama na elewacji?

    nie, ale nie wiem czy nie mogą się przypadkiem przyczepić pod kątem
    oszpecania elewacji. Zajrzyj do Regulaminu, czy coś mówi na ten temat.

    Poczytaj Ustawę o własności lokali.

    Renata

  • 4. Data: 2005-03-01 19:31:35
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Renata Gołębiowska napisał(a):
    > ma, w trybie uchwały

    czy aby na pewno to uchwała wspólnoty jest podstawą do pobierania opłat? :)

    KG

  • 5. Data: 2005-03-01 19:51:41
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > czy aby na pewno to uchwała wspólnoty jest podstawą do pobierania opłat?
    > :)

    Noooooo.... zaryzykuje odpowiedz, ze TAK ? Mozna ewentualnie uznac takie cos
    za czynnosc zwyklego zarzadu, i wtedy podstawa mozna probowac zrobic wole
    zarzadu, ale raczej nie jest to chyba okej.

    marekz

  • 6. Data: 2005-03-01 19:59:28
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    MarekZ napisał(a):
    > Noooooo.... zaryzykuje odpowiedz, ze TAK ?

    a co daje wspólnocie prawo do wydania takiej uchwały?
    bo z takiej skróconej odpowiedzi wychodzi, że wspólnota uchwałą może
    wszystko :)

    KG

  • 7. Data: 2005-03-01 21:04:27
    Od: "Tomasz Nowicki" <t...@s...com>

    "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> wrote in message
    .waw.pl...

    > ma

    Ale jaką konkretnie? Bo wydawało mi się, że może mnie co najwyżej "dociążyć"
    opłatami za niewspółmierne do udziału używanie części wspólnych - o ile
    takie występuje (np. winda). Uchwalając wyższe opłaty np. za zarząd musi
    mieć jakąś rację prawną, podobnie - za fundusz remontowy. Co innego, gdybym
    był najemcą jakichś pomieszczeń w części wspólnej.
    Łatwo można wyobrazić sobie sytuację, że wszyscy płacą np. 1,5zł/m2, a dla
    członka wspólnoty, który w swoim mieszkaniu ma np. biuro rachunkowe uchwalą
    150zł/m2 - "bo tak, bo go stać".

    > nie rozumiem

    tzn. - jeśli właściciel mieszkania składa wniosek o zgodę na zmianę
    przeznaczenia lokalu, to czy wspólnota może zgodę na to warunkować
    podwyższeniem składki na fundusz remontowy i inne składki, niefortunnie
    określone przeze mnie wcześniej jako "czynsz".

    > oszpecania elewacji. Zajrzyj do Regulaminu, czy coś mówi na ten temat.

    Regulaminu wspólnoty?

    > Poczytaj Ustawę o własności lokali.

    Tam nic nie ma aż tak szczegółowego

    T.

  • 8. Data: 2005-03-01 21:05:26
    Od: "Tomasz Nowicki" <t...@s...com>

    "MarekZ" <m...@w...irc.pl> wrote in message

    > Nawiasem mowiac, chyba nie jest juz wymagany.

    ??? Jesteś pewny?

    T.

  • 9. Data: 2005-03-01 22:32:27
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > "MarekZ" <m...@w...irc.pl> wrote in message

    > ??? Jesteś pewny?

    No wiesz, to jest grupa dyskusyjna, wiec powinienes podchodzic z dystansem.
    Ale zaryzykuje stwierdzenie, ze jestem pewny.

    marekz

  • 10. Data: 2005-03-01 22:32:43
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <d02lcm$i9f$1@korweta.task.gda.pl>, Tomasz Nowicki wrote:
    > "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> wrote in message
    .waw.pl...

    > Ale jaką konkretnie?

    UoWL Art. 12.

> [...]
    > podwyższeniem składki na fundusz remontowy i inne składki, niefortunnie
    > określone przeze mnie wcześniej jako "czynsz".

    To chyba zależy od tego jak sformułowany jest projekt uchwały.

    > Regulaminu wspólnoty?

    Tak.

    > Tam nic nie ma aż tak szczegółowego

    Bo to podstawowe prawo regulujące funkcjonowanie wspólnot, a nie
    zbiór case studies czy FAQ:)

    Renata