  • 11. Data: 2003-01-19 10:07:06
    Temat: Re: wezwanie małoletniej do sądu
    Od: Marcyś <m...@n...pl>

    > może być ale w karnym zastosujemy art.51 k.p.k

    Przecież to świadek, nie pokrzywdzona.

  • 12. Data: 2003-01-19 10:51:44
    Temat: Odp: wezwanie małoletniej do sądu
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Marcyś <m...@n...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b0dtcq$qfv$...@n...tpi.pl...

    > Przecież to świadek, nie pokrzywdzona.

    zgadza sie ale czy § 2 nie stosuje sie do tego stawiennictwa?

    Sandra

  • 13. Data: 2003-01-19 10:59:52
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):

    > może być ale w karnym zastosujemy art.51 k.p.k

    o pokrzywdzonym? Zresztą tam jest mowa o wykonywaniu praw, a nie
    składaniu zeznań... I czy w ogóle składanie zeznań jest czynnością do
    której potrzebna jest pełna zdolność do czynności prawnych? A co z
    ewentualnym prawem do odmowy - na pewno może to zrobić małoletni po
    skończeniu 13 lat... rodzice - ale do którego momentu? A co z dzieckiem
    poniżej 13 roku?

    > również doprowadzenie jeżeli będzie konieczne...ponadto po ukończeniu 13
    > roku życia małoletni może w postepowaniu karnym sam wyrazic zgodę na
    > przesluchanie ...

    Ooo, to świadek wyraża zgodę na przesłuchanie? ;)
    Ale wróćmy do post.karnego - w nim granicą wieku jest raczej 17 lat, jak
    ma się to do pojęcia małoletniego i władzy rodzicielskiej? Czy na
    małoletniego można nałożyć grzywnę? Kiedy - zawsze? jak skończy 17? Czy
    grzywnę można nałożyć na 'opiekuna'?
    Czy wzywa się też opiekuna?

    A postępowanie cywilne - co można zrobić z małoletnim świadkiem? Nałożyć
    grzywnę? Doprowadzić? Art.574 o którym pisałaś odnosi się tylko do
    specyficznych postępowań...

    > umiejetne rozplanowywanie czasu pozwala na wszystko czego tylko zapragniesz
    > :-)

    Teoria... ;))

    KG

  • 14. Data: 2003-01-19 11:02:47
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcyś napisa_(a):
    > Do świadka w sprawie karnej ma zastosowanie kpk.
    > Świadek niezależnie od wieku ma obowiąze stawienia
    > się i złożenia zeznań. Jeśli rozprawa jest jawna -
    > opiekun może przyjść jako "kibic".

    A co z karami porządkowymi? Można je nakładać na
    małoletniego/nieletniego świadka? Pieniężne?

    KG

  • 15. Data: 2003-01-19 13:29:22
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    ciach :-)
    trudno w k.p.k o przepis regulujacy tą sprawe z wyjątkiem jedynego 189§1 on
    stwierdza ,ze osoba ponizej 17lat świadkiem nie moze byc jednak art.177§1
    k.p.k daje nam już tą możliwość art. 92 k.r.o zgodnie z którym dziecko
    pozostaje do pełnoletnosci pod opieką ...godny uwagi jest art. 93§1
    obejmujacy w obowiazek rodzica nad piecza małoletniego oraz art.95§1 k.r.o.A
    art.98§1 rodzice ktorzy sa przedstawicielami dziecka winni wiedziec o takim
    wezwaniu stad i ich stawiennictwo jest zrozumiałe ...błedem będzie gdy ktos
    wytłumaczy sobie ,że rodzic powinien wyrazic zgode ponieważ dziecko nie jest
    jego własnością ...myśle ,ze te art. pozwolą na prawidłową analize a tym
    samym będą zrozumiałe w odniesieniu do świadka niepełnoletniego...
    świadków nieletnich pouczyć należy o treści przepisów ustawy o postępowaniu
    w sprawach nieletnich tak wiec wobec nieletniego świadka zastosowanie ma upn

    Sandra

  • 16. Data: 2003-01-19 13:45:00
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

> [...]
    > składaniu zeznań... I czy w ogóle składanie zeznań jest czynnością do
    > której potrzebna jest pełna zdolność do czynności prawnych?

    upn

    A co z
    > ewentualnym prawem do odmowy - na pewno może to zrobić małoletni po
    > skończeniu 13 lat... rodzice

    nie jest ich własnoscia ...

    - ale do którego momentu? A co z dzieckiem
    > poniżej 13 roku?

    upn

    > Ooo, to świadek wyraża zgodę na przesłuchanie? ;)

    gdzie to wyczytałes :-) fakt ,ze siedze na jednej nóżce i robie ble ble a z
    tego moze wyniknac bład:-)

    > Ale wróćmy do post.karnego - w nim granicą wieku jest raczej 17 lat, jak
    > ma się to do pojęcia małoletniego i władzy rodzicielskiej?
    jak pisałam nie odn.karnego ...własność i upn...

    Czy na
    > małoletniego można nałożyć grzywnę?

    na rodziców...

    Kiedy - zawsze?
    na rodziców zawsze jeśli utrudnią sądowi wysłuchanie nieletniego...

    jak skończy 17?

    zgodnie z upn tak...

    Czy
    > grzywnę można nałożyć na 'opiekuna'?

    można i zobowiązać go do odpowiednich zachowan upn...

    > Czy wzywa się też opiekuna?

    tak ...nieletniego nigdy nie wzywa sie bez opiekuna ewentualnie psycholog
    ,wychowawca itp.
    wszystko masz w upn...

    > A postępowanie cywilne - co można zrobić z małoletnim świadkiem? Nałożyć
    > grzywnę? Doprowadzić? Art.574 o którym pisałaś odnosi się tylko do
    > specyficznych postępowań...

    sporadycznie rodzice wykazuja negatywne zachowania na tego typu wezwania ale
    niekiedy bywają wtedy stosuje się środki przymusu...

    > Teoria... ;))

    ja sobie radze :P :-)

    Sandra

  • 17. Data: 2003-01-19 16:29:38
    Od: "minoryt" <b...@w...pl>

    Myślę że dla świętego spokoju córka pójdzie do sądu.Jednak pouczenie na
    wezwaniu tylko ma na celu wystraszyć swiadka.NIe podaje sie na nim żadnego
    paragrafu k.c,kpc,kk.cześć

  • 18. Data: 2003-01-19 16:30:34
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik minoryt <b...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b0ejq2$rq1$...@n...gazeta.pl...

    > Myślę że dla świętego spokoju córka pójdzie do sądu.Jednak pouczenie na
    > wezwaniu tylko ma na celu wystraszyć swiadka.NIe podaje sie na nim żadnego
    > paragrafu k.c,kpc,kk.cześć

    cześć:-) wystarczy kuknąć jaki sąd wzywa i wszystko będzie jasne ...

    Sandra

  • 19. Data: 2003-01-19 17:02:40
    Od: "minoryt" <b...@w...pl>

    Sąd Rejonowy Wodzisławiu Śl.Powiem jak jest,prawo to nie moja dziedzina.Nie
    boje się grzywny,ale nie lubię niepotrzebnego stresu,tym bardziej jeżeli
    chodzi o moją corkę.Cześć Sandra.

  • 20. Data: 2003-01-19 18:20:41
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):
    > tak ...nieletniego nigdy nie wzywa sie bez opiekuna ewentualnie psycholog
    > ,wychowawca itp.
    > wszystko masz w upn...

    Dlaczego chcesz stosować upn do innych postępowań? Na jakiej podstawie?
    upn ma swój zakres stosowania i już, raczej nie można go rozszerzać...

    A reszta później ;)

    KG