  • 1. Data: 2003-01-18 10:25:56
    Temat: Uslugi bez prowadzenia dzialalnosci gospodarczej
    Od: "pawel miduch |" <n...@m...com>

    Serwus!

    Chcialem zapytac, czy jest mozliwosc powszechnego swiadczenia uslug
    dla osob fizycznych bez prowadzenia dzialalnosci gospodarczej? Chodzi
    mi o to, czy moge zawrzec umowe o dzielo z osoba prywatna (nie firma)
    i wyswiadczyc jej usluge, za ktora wezme pieniadze i zaplace podatek.
    Jak sie wtedy musze rozliczac z podatku i czy musze oplacac ZUS (ile
    procent)? Wiem, ze w przypadku swiadczenia uslugi firmie nie mam z tym
    problemu, ale czy podobnie jest z osobami prywatnymi?
    Bede wdzieczny za wszelkie informacje lub chciaz dokladniejsze miejsca
    w ustawach, gdzie moge ich szukac...

    --

    Pozdrawiam,
    Pawel Miduch

  • 2. Data: 2003-01-18 12:39:19
    Od: b...@T...ho.pl (Pawel Baranowski)

    "pawel miduch |" <n...@m...com> napisal <3...@n...home.net.pl>:

> [...]
    >mi o to, czy moge zawrzec umowe o dzielo z osoba prywatna (nie firma)
    >i wyswiadczyc jej usluge, za ktora wezme pieniadze i zaplace podatek.

    To właśnie jest działalność gospodarcza.

    --
    Przed odpowiedzia skasuj slowo "TNIJ"

    "badz odwazny gdy rozum zawodzi badz odwazny
    w ostatecznym rachunku jedynie to sie liczy"
    Z. Herbert

  • 3. Data: 2003-01-18 12:59:08
    Od: "pawel miduch |" <n...@m...com>

    Użytkownik "Pawel Baranowski" <b...@T...ho.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns93078B2184A7Dpbaranowskipocztaone@213.180.12
    8.20...
    > To właśnie jest działalność gospodarcza.

    Mi chodzi o to, czy bez rejestracji dzialalnosci gospodarczej (np.
    zakladania firmy, nawet jednoosobowej) moge zawrzec umowe o dzielo z
    osoba prywatna swiadczac jej usluge? Np. zawieram umowe o dzielo na
    wykonanie fotografii? W jaki sposob sie rozliczam z podatku i czy
    place skladke ZUS? Czy musze zakldac firme, by swiadczyc usluge?

    --

    Pozdrawiam,
    Pawel Miduch

  • 4. Data: 2003-01-18 17:47:22
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

> [...]
    > wykonanie fotografii? W jaki sposob sie rozliczam z podatku i czy
    > place skladke ZUS? Czy musze zakldac firme, by swiadczyc usluge?

    Poszukaj w usenetowych googlach hasla "dzialalnosc prowadzona osobiscie"

    Swojego czasu bylo to haslo bardzo popularne na tej grupie :-) Ciekawe,
    kiedy znowu zacznie...

    M.

  • 5. Data: 2003-01-18 23:41:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jan 2003, pawel miduch | wrote:

    >+ Użytkownik "Pawel Baranowski" <b...@T...ho.pl> [...]
    >+ > To właśnie jest działalność gospodarcza.
    >+
    >+ Mi chodzi o to, czy bez rejestracji dzialalnosci gospodarczej

    Daj sobie wytłumaczyć - że Paweł ci napisał iż właśnie
    idealnie opisujesz *definicję* DG z ustawy podatkowej !
    Poza wymienionymi w UoPDoOF przypadkami (np. zarządzanie
    budynkiem na rzecz właściciela [ogrodnik zdaje się też
    wchodzi w rachubę !], zbieranie grzybów itp) świadczenie
    usług "ludności" *jest* DG !
    Był (zeszły rok ?) wyrok, kiedy to sąd uznał USowi naliczenie
    VATu do samochodu "ściągniętego" z Niemiec przez "osobę
    fizyczną": kupujący zeznał że umawiał się wcześniej iż
    owa "osoba" mu ściągnie konkretny model.
    Wynik: "nie jest wymagane łączne wystąpienie wszystkich
    możliwych właściwości DG, *zamiar* wykonania usługi
    dla innej osoby fizycznej wystarczy do uznania że to DG
    i VAT się należy" !
    "Ścigany" bronił się oczywiście że "on tylko raz"
    (w Ordynacji coś jest o systematycznym działaniu).

    >+ Czy musze zakldac firme, by swiadczyc usluge?

    "Ludzności" ? AFAIK niestety tak...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-01-18 23:59:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > "Ludzności" ? AFAIK niestety tak...
    >

    > pozdrowienia, Gotfryd

    I żeby sąsiadowi skopać ogródek też?
    (jednorazowo i za wynagrodzeniem)

  • 7. Data: 2003-01-19 00:17:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Jan 2003, cef wrote:

    >+ > >+ Czy musze zakldac firme, by swiadczyc usluge?
    >+ >
    >+ > "Ludzności" ? AFAIK niestety tak...
    [...]
    >+ I żeby sąsiadowi skopać ogródek też?
    >+ (jednorazowo i za wynagrodzeniem)

    Cezary, tylko późna pora cię chroni od skomentowania faktu
    wycięcia cytatu: "Poza wymienionymi w UoPDoOF przypadkami" ;>,
    konkretnie ogrodnika wymieniałem :] (przypadkiem, bo
    charakterystyczny)
    O ile pamiętam komentarze - to (jako właściciel) ogrodnika
    możesz zatrudnić, ponieważ to do "zarządu nieruchomością"
    należy ! Art.13.8.b z wyłączeniem 13.9. ("menedżer").
    A rzeczone w cytacie grzyby (i inne takie) to z kolei
    z tytułu generalnego wyłączenia z podatku ("wolne są")
    w art.21., np. art.21.1.72.

    O to poszło ??

    pozdrowienia :) Gotfryd

  • 8. Data: 2003-01-19 15:41:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > wycięcia cytatu: "Poza wymienionymi w UoPDoOF przypadkami" ;>,
    > konkretnie ogrodnika wymieniałem :] (przypadkiem, bo

    No dobrze :-) - przysnąłem. Zostawmy ogrodnika. Niech będzie,
    że naprawię mu wiertarkę
    (jednorazowo i za wynagrodzeniem)
    Tego chyba nie będzie w tych "wymienionych przypadkach" :-)

    > O to poszło ??

    Raczej nie :-))

  • 9. Data: 2003-01-20 08:49:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Jan 2003, cef wrote:

> [...]
    >+ że naprawię mu wiertarkę
    >+ (jednorazowo i za wynagrodzeniem)
    >+ Tego chyba nie będzie w tych "wymienionych przypadkach" :-)

    No to chyba nasz ustawodawca "nie przewidział" :(
    Odnosząc się do rzeczonego wyroku "w sprawie zaimportowanego
    samochodu" to popatrzmy:
    - jest dla osoby fizycznej nie prow. DG ?
    - jest "zamiar" ? (jak rozumiem wystąpienie "konieczności"
    mogłoby tłumaczyć brak zamiaru :))
    - widać w ustawie jakiś limit kwoty powodujący inne traktowanie
    "jednego importu samochodu" i "jednej naprawy wiertarki" ?

    Czy przypadnie ci zrobić "na czarno" ? :] Nie wiem, może ktoś
    ma pomysł, ale ja w ustawie nie widzę :(

    pzdr, Gotfryd