  • 61. Data: 2009-01-24 21:34:05
    Temat: Re: wada auta uzywanego po 8 miesiacach.
    Od: LEPEK <a...@s...na.dole>

    SDD pisze:

    > Nie znam faceta, ale znajac troche zycie przewiduje, ze po prostu rozesmeije
    > Ci sie w twarz :)

    No widzisz - mi gość oddal kasę, ja jemu sprzęt w dość podobnej sytuacji
    (też wadliwa głowica, tyle że nie pęknięta, ale naprawiana dość
    nieudolnie po demolce). Są jeszcze ludzie na tym świecie (bo do tej pory
    nie mam pewności, czy on o tym wiedział).

    Pozdr,
    --
    L E P E K - P r u s z c z G d a n s k i
    no_spam [maupa] poczta [kropka] fm

  • 62. Data: 2009-01-24 21:45:12
    Od: "staszek" <d...@o...dfe>

> [...]
    > (też wadliwa głowica, tyle że nie pęknięta, ale naprawiana dość nieudolnie
    > po demolce). Są jeszcze ludzie na tym świecie (bo do tej pory nie mam

    wziales go z zaskoczenia? jaka byla gadka?

  • 63. Data: 2009-01-24 22:00:06
    Od: Warchlak <d...@d...zwierz>

    Końrad N.S. pisze:

    > kończę dyskus z tobą, ponieważ nie masz nic do napisania w temacie
    > wątku, nic nie wnosisz i nic nie wniesiesz poza kretyńskimi i
    > infantylnymi tekstami.

    Myślę, że każdy kto przeczytał ten wątek wie, kto tu pisał merytorycznie
    -- ja czy Ty i kto zaczął wycieczki osobiste -- ja czy Ty.

    --
    Chrumka i kwiczy w leśnej dziczy

  • 64. Data: 2009-01-24 22:19:50
    Od: LEPEK <a...@s...na.dole>

    staszek pisze:

    > wziales go z zaskoczenia? jaka byla gadka?

    Zaczął mi gasnąć w czasie jazdy, więc dałem do warsztatu.
    Sprawdzili gaźnik itp., ale nic to nie dało, więc zdjęli głowicę. Oczom
    ukazał się widok... ulepionej z "czegoś" w połowie głowicy (nalane i
    szlifowane gniazda łożysk wałka rozrządu). Złożyli tak, żeby się nie
    rozpadło. Zadzwoniłem do sprzedającego, że tak sprawa się ma i że to
    musiało być wcześniej (ja przejechałem może 150 km, nawet ślepy biegły
    określiłby przebieg spapranej głowicy na więcej), że nic mi nie
    powiedział, chociaż powinien. Że dla mnie to wada ukryta, skoro mi nie
    powiedział, więc powinien według prawa oddać mi kasę, a ja mu sprzęt. I
    że jestem pewny tej sytuacji, mechanicy też, więc tego właśnie oczekuję
    dla czystości sprawy. Pomarudził, ale przyjechał i zabrał truchło
    oddając mi moje własne banknoty.
    Aha - w ogłoszeniu na otomoto było "stan bdb" i to miało być moim
    ewentualnym punktem zaczepienia, bo ogólny zapis w umowie, że "stan
    techniczny jest kupującemu znany" jest z jednej strony zbyt ogólny (nie
    wymienia się tam co jest trafione), a z drugiej strony jest to klauzula
    "jakaśtam", która i tak może być uznana przez sąd za nieważną.

    Poczytaj KC art 556-576 - nie chce mi się teraz szperać, ale świta mi,
    że nawet jak sam nie wiedział o wadzie a ona istniała, to i tak jest to
    wada za którą odpowiada.

    Pozdr,

  • 65. Data: 2009-01-24 22:39:21
    Od: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>

    Dnia Sat, 24 Jan 2009 19:03:16 +0100, Yakhub powiedział:

    > Dlaczego miałoby być bezprawne?

    Nie znam się na tym za bardzo, a wątek idzie też (jak widzę :) na
    pl.soc.prawo, ale poczytałem KC i stoi w nim tak:

    ----
    Art. 558. § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć,
    ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów
    ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest
    dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.
    ----

    W przypadku, gdy kupuje konsument, na mocy powyższego przepisu nie ma
    znaczenia, czy sprzedający również jest konsumentem, czy firmą.
    Nie wiem jakich przepisów szczególnych szukać, jeśli znasz taki, który
    pozwala ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność z tytułu rękojmi za stan
    techniczny pojazdu, to chętnie poczytam.

    I dalej za KC:
    ----
    Art. 558. § 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu
    rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed
    kupującym.
    ----

    Z tego z kolei przepisu IMO wynika, że nawet jeśli klauzla wyłączjąca
    odpowiedzialność z tytułu rekojmi za stan techniczny pojazdu jest
    dozwolona, to i tak staje się ona bezskuteczna, jeśli sprzedawca o wadzie
    wiedział i podstępnie ją zataił.

    Pozdrawiam,
    aari^^^

    --
    Bright light is the end
    of the black light district.

  • 66. Data: 2009-01-24 23:25:39
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 24 stycznia 2009 (23:39:21) napisano:

    > Dnia Sat, 24 Jan 2009 19:03:16 +0100, Yakhub powiedział:

    > Nie znam się na tym za bardzo, a wątek idzie też (jak widzę :) na
    > pl.soc.prawo, ale poczytałem KC i stoi w nim tak:

    Pisząc swojego posta zaznaczyłem, że nie chodzi mi o dokładną literę
    prawa, a raczej o zdrowy rozsądek i moje prywatne poczucie
    uczciwości (które może się różnić od Twojego). Podałem przykład
    hipotetycznej sytuacji, w której taki zapis byłby jak najbardziej
    sensowny i *IMHO* uczciwy dla obu stron. Uważam, że nawet jeżeli prawo
    mówi inaczej, to jedynie gorzej świadczy o prawie. Owszem, można na
    tej podstawie dochodzić swoich "praw", nawet jeżeli *IMHO* nam się te
    prawa nie powinny należeć - ale *IMHO* to już nie będzie uczciwe.

> [...]
    > odpowiedzialność z tytułu rekojmi za stan techniczny pojazdu jest
    > dozwolona, to i tak staje się ona bezskuteczna, jeśli sprzedawca o wadzie

    Kupujący, jeżeli poczuł, że został w jakiś sposób oszukany, powinien w
    miarę możliwości od razu w tej sprawie interweniować, a nie po 8
    miesiącach. Teraz to już musztarda po obiedzie, bo nawet nie jesteśmy
    pewni, czy ta wada nie powstała lub nie pogłębiła się po zakupie, w
    wyniku zaniedbania kolegi Staszka. Żeby dochodzić od kogoś jakichś
    roszczeń musimy najpierw udowodnić mu winę (i tutaj przynajmniej
    zgadzamy się ja i litera prawa :) ). Domyślnie każdy człowiek jest
    niewinny.

    Yakhub
    Nie pisz do mnie na ten adres.

  • 67. Data: 2009-01-24 23:27:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jan 2009 23:39:21 +0100, aari^^^ wrote:
> [...]
    >
    >W przypadku, gdy kupuje konsument, na mocy powyższego przepisu nie ma
    >znaczenia, czy sprzedający również jest konsumentem, czy firmą.

    ustawa o szczegolnych warunkach sprzedazy konsumenckiej

    Art. 1. 1. Ustawe stosuje sie do dokonywanej w zakresie dzialalnosci
    przedsiebiorstwa sprzedazy rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która
    nabywa te rzecz w celu niezwiazanym z dzialalnoscia zawodowa lub
    gospodarcza (towar konsumpcyjny).

    4. Do sprzedazy konsumenckiej nie stosuje sie przepisów art. 556-581
    ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny

    Ale stosuje sie wtedy przepisy powyzszej ustawy..

> [...]
    >odpowiedzialność z tytułu rekojmi za stan techniczny pojazdu jest
    >dozwolona, to i tak staje się ona bezskuteczna, jeśli sprzedawca o wadzie

    Owszem, chyba ze firma konsumentowi :-)

    ale mamy jeszcze
    Art. 559. Sprzedawca nie jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za
    wady fizyczne, które powstały po przejściu niebezpieczeństwa na
    kupującego, chyba że wady wynikły z przyczyn tkwiącej już poprzednio w
    rzeczy sprzedanej.

    J.

  • 68. Data: 2009-01-24 23:36:05
    Od: "staszek" <d...@o...dfe>

> [...]
    >roszczeń musimy najpierw udowodnić mu winę (i tutaj przynajmniej
    >zgadzamy się ja i litera prawa :) ). Domyślnie każdy człowiek jest

    pekniecie glowicy nie bylo spowodowane np przegrzaniem czy przez brak plynu.
    mechanik mowil ze ktos wkrecil za gruba srube (od kolektora wydechowego
    zdaje sie) i po prostu w tym miejscu rozsadzilo aluminium. przypuszczam ze
    pomysl wkrecenia grubszej sruby zrodzil sie po stwierdzeniu ze gwint jest
    zerwany i orginalna sie nie trzyma.

  • 69. Data: 2009-01-25 01:32:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.01.2009 Daniel <w...@w...pl> napisał/a:
    > Miał wymienić wszystkie wady używanego samochodzie czy też wymienić których
    > wad brak?
    > Jeżeli podpisujesz, że znasz stan techniczny samochdu to znaczy, że znasz
    >:-)

    Możemy się poprzerzucać argumentami, ale wiadomo o co chodzi, prawda? :)

    --
    Marcin

  • 70. Data: 2009-01-25 01:36:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.01.2009 Warchlak <d...@d...zwierz> napisał/a:
    > A orzecznictwo mówi, ?e r?kojmia w przypadku rzeczy u?ywanej nie dotyczy
    > ka?dej wady, bo oczywistym jest, ?e rzecz u?ywana mo?e si? zepsu?, bo
    > taka jest jej istota. Orzecznictwo mówi tak?e, ?e zasadniczo w przypadku
    > aut sprzedawca "nieprofesjonalny" odpowiada za wady, o których wiedzia? i
    > które zatai?, a "profesjonalny" zasadniczo za wszystkie istotne które
    > istnia?y w momencie sprzeda?y i o których nie poinformowa? kupuj?cego
    > (nawet jak o nich nie wiedzia?).

    I MZ tak z grubsza jest a wynika to z tego, że od profesjonalisty
    wymaga się dużo wiekszej wiedzy i staranności, czyli "powinien był
    wiedzieć".
    Pytanie, czy jeśli przy sprzedaży niekonsumenckiej ktoś sprzedaje nowy
    produkt to nalezy też brać to tą samą miarką.

    --
    Marcin