    From: "aari^^^" <a...@t...email.is.invalid.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Re: wada auta uzywanego po 8 miesiacach.
    Date: Sat, 24 Jan 2009 23:39:21 +0100

    Dnia Sat, 24 Jan 2009 19:03:16 +0100, Yakhub powiedział:

    > Dlaczego miałoby być bezprawne?

    Nie znam się na tym za bardzo, a wątek idzie też (jak widzę :) na
    pl.soc.prawo, ale poczytałem KC i stoi w nim tak:

    ----
    Art. 558. § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć,
    ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów
    ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest
    dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.
    ----

    W przypadku, gdy kupuje konsument, na mocy powyższego przepisu nie ma
    znaczenia, czy sprzedający również jest konsumentem, czy firmą.
    Nie wiem jakich przepisów szczególnych szukać, jeśli znasz taki, który
    pozwala ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność z tytułu rękojmi za stan
    techniczny pojazdu, to chętnie poczytam.

    I dalej za KC:
    ----
    Art. 558. § 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu
    rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed
    kupującym.
    ----

    Z tego z kolei przepisu IMO wynika, że nawet jeśli klauzla wyłączjąca
    odpowiedzialność z tytułu rekojmi za stan techniczny pojazdu jest
    dozwolona, to i tak staje się ona bezskuteczna, jeśli sprzedawca o wadzie
    wiedział i podstępnie ją zataił.

    Pozdrawiam,
    aari^^^

    --