  • 51. Data: 2008-12-30 07:21:50
    Temat: Re: urlop na żądanie - zaległy
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 29 Dec 2008 21:56:35 +0100, Animka napisał(a):

    > No dobrze, a jak ktoś musiał/a, bo mu/jej nakazano wykorzystać cały
    > urlop i później któregoś dnia zażyczył/a sobie 1 dnia urlopu na żądanie?
    > To nie może już wziąć tego urlopu na żądanie tylko ma nieobezność w
    > pracy? Z urlopu na żadanie w tym roku nie korzystał/a

    Pracodawca nie ma prawa ani planować ani nakazać wykorzystania całego
    urlopu wypoczynkowego. Musi pozostawić pracownikowi te dni urlopu na
    żądanie z bieżącego roku, których jeszcze nie wykorzystał.

  • 52. Data: 2008-12-30 07:27:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 30 Dec 2008 03:35:04 +0100, Goomich napisał(a):

    > Art 162.

    A możesz rozwinąć?

  • 53. Data: 2008-12-30 08:00:16
    Od: gazebo <g...@c...net>

    Goomich pisze:

    > W następnym roku jest już tylko zaległym wypoczynkowym. Do odfajkowania
    > do końca marca.

    A GIP stoi na przeciwstawnym stanowisku.

    --
    The Gnome

  • 54. Data: 2008-12-30 08:03:12
    Od: gazebo <g...@c...net>

    witek pisze:

    > Jak ci zostało 4 dni z poprzedniego roku, bo trzymales je na
    > niezaplanowane zdarzenia, to w nowym roku masz 4 dni starego urlopu i
    > caly nowy urlop, z czego 4 dni są "na żądanie".
    > W ogóle nie widzę tu potrzeby definiowanie co do kiedy.
    >
    > Przypominam, że termin marcowy to termin pracodawcy, nie pracownika.
    > To pracodawca dostanie w d... jak nie da pracownikowi urlopu do marca.
    > Roszczenia z tytułu umowy o pracę w tym o urlop przedawniają się po 3
    > latach, wiec pracownik ma 3 lata na zażądanie zaległego urlopu.

    Nie dyskutujcie ze mną tylko z GIP:

    Pracownik nie wykorzystał wciąż 5 dni urlopu z ubiegłego roku. Nie
    korzystał przy tym w 2007 r. z urlopu na żądanie. Czy pracodawca mógł
    domagać się wykorzystania 5 dni urlopu do końca I kwartału 2008 r., czy
    tylko 1 dnia, ponieważ 4 dni mają charakter urlopu na żądanie?

    Odpowiedź: Jeżeli pracownik nie wykorzysta w danym roku kalendarzowym
    urlopu na żądanie, urlop ten staje się zaległym urlopem wypoczynkowym,
    który pracownik musi wykorzystać w roku następnym. Z tym wyjątkiem, że
    pracodawca nie może domagać się wykorzystania tego urlopu do końca I
    kwartału 2008 r. W związku z tym pracownik może w planie urlopów wpisać
    dowolny termin wykorzystania 4 dni i połączyć ten urlop z dniami
    zwykłego urlopu wypoczynkowego. Natomiast pozostały 1 dzień urlopu
    powinien być wykorzystany przez pracownika do końca marca 2008 r.
    W sprawie terminu udzielania pracownikom zaległego urlopu na żądanie
    stanowisko zajął Departament Prawny GIP GPP-110-4560-170/08/PE, który
    poinformował, że zgodnie z art. 1672 ustawy z 26 czerwca 1974 r. -
    Kodeks pracy w danym roku kalendarzowym pracownikowi przysługują tylko 4
    dni urlopu na żądanie, dlatego też jeżeli pracownik w danym roku
    kalendarzowym nie wykorzystał 4 dni urlopu na żądanie, 4 dni urlopu
    przechodzą na rok następny, ale już jako normalne dni urlopu

    --
    The Gnome

  • 55. Data: 2008-12-30 08:14:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    gazebo wrote:

> [...]
    > kalendarzowym nie wykorzystał 4 dni urlopu na żądanie, 4 dni urlopu
    > przechodzą na rok następny, ale już jako normalne dni urlopu

    Ja bym to podsumował krótko. Głupoty.

  • 56. Data: 2008-12-30 09:21:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Dec 2008, Goomich wrote:

    > You have one message from: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Art 162.

    Hm... a w jaki sposób?
    Pracodawca *może*. Może.
    "Na wniosek pracownika urlop może być podzielony"
    Ale pracodawca nie chce.
    I co teraz?

    pzdr, Gotfryd

  • 57. Data: 2008-12-30 10:11:29
    Od: Goomich <k...@i...eu>

> [...]

    > Hm... a w jaki sposób?
    > Pracodawca *może*. Może.
    > "Na wniosek pracownika urlop może być podzielony"

    Ale w następnym artykule jest napisane, że jednak powinien.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    k...@i...eu UIN: 6750153

  • 58. Data: 2008-12-30 10:16:01
    Od: Goomich <k...@i...eu>

    You have one message from: gazebo <g...@c...net>

> [...]
    > pracownik w danym roku kalendarzowym nie wykorzystał 4 dni urlopu na
    > żądanie, 4 dni urlopu przechodzą na rok następny, ale już jako

    Z tym się zgadzamy. Problem jest w tym, że GIP uważa, że te normalne dni
    urlopu są jednak nienormalne i można je dodać w ciągu całego roku, gdy
    tymczasem my i twój pracodawca uważamy, że jednak są normalne i można je
    dodać tylko do konca marca.

  • 59. Data: 2008-12-30 14:25:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Goomich wrote:

    > Nie.
    >
    > Art. 168
    >
    > Urlopu nie wykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z art. 163 należy
    > pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego
    > roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego zgodnie z
    > art. 167 2.
    >
    > Według mnie wyraźnie chodzi o to, że obowiązek przeniesienia zaległego
    > urlopu do pierwszeggo kwartału nie dotyczy urlopu na żądanie. Czyli
    > trzeba go wykorzystać w roku, w którym nabyło się do niego prawo.

    Albo niewykorzystać.

    Przy czym "urlop" na żądanie to nie jest jakiś specjalny urlop, tylko
    przywilej wykorzystania normalnego urlopu w "specjalny sposób".
    Więc to co nie przechodzi na następny rok, to jest przywilej
    wykorzystania 4 dni urlopu w sposób niezaplanowany.
    Same 4 dni urlopu przdechodzą na normalnych zasadach.

    takie jest moje zdanie.

  • 60. Data: 2008-12-30 21:51:36
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    witek napisał/a:

    > Masz 26 dni urlopu.
    > Z tego 4 mozesz wziąc bez uzgadniania terminu z pracodawca.
    > Jasne?
    > Nie da się wziąć czegoś czgeo się już nie ma.

    Tak myślałam. Koleżanka już na początku pracy (umowa na okres próbny- 3
    m-ce) dostała 5 dni urlopu, o który nie prosiła. Dają urlopy dlatego,
    żeby ewentualnie potem nie wypłacać ekwiwalentu za urlop.
    Póżniej pracownik może mieć problem z jakimś wolnym dniem, a nigdy nie
    wiadomo co się może wydarzyć.

    --
    animka