eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoumowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej › Re: umowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej
    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej
    Date: Fri, 09 Oct 2009 09:01:34 +0200

    eg pisze:

    > Ile orientacyjnie kosztuje taki wniosek? O ile wpisanie umowy przedwstepnej
    > do ksiegi wieczystej podraza koszty operacji?
    Tyle co każdy wpis do KW, około 200 zł z tego co pamiętam.

    > I tak sie wlasnie zastanawiam, skoro wpisanie umowy tez trwa tak strasznie
    > dlugo w wawie, czy wystarczajacym zabezpieczeniem nie jest w zasadzie
    > pojawienie sie wzmnianki o umowie przedwstepnej czekajacej na wpis i
    > odczekanie powiedzmy tydzien, no na wszelki wypadek dwa od pojawienia sie
    > tej wzmianki, by potem moc zawrzec umowe glowna? Bo chyba raczej zaden
    > sprzedajacy nie bedzie chcial czekac pol roku na wpis umowy do ksiegi
    > (pewnie w umowie nalezaloby zawrzec wpis, ze glowna transakcja dojdzie do
    > skutku np. miesiac od wpisania umowy przedstepnej do ksiegi)?
    Jak znam życie to nie będzie chciał czekać. Poza tym taka procedura nie
    ochroni Cię przed oszustem który zawrze kilka umów jednego dnia. Dopiero
    potem w sądzie możesz dochodzić swoich praw na podstawie chwili wpisu.
    Weź tylko pod uwagę, że moment wpisu będzie się różnić od momentu
    zawarcia umowy, bo rzadko który notariusz biegnie od razu do sądu.

    > Kiedy nalezy zalatwiac w banku kredyt? Tuz po podpisaniu umowy przedwstepnej
    > czy dopiero od jej wpisania do ksiegi? Czy bank bedzie gotow czekac np. te
    > pol roku od zlozenia wniosku na wpis umowy przedwstepnej do ksiegi
    > wieczystej? I czy umowe kredytu mialbym podpisac tak duzo wczesniej?
    Banki mają dość dokładne regulaminy. Zwykle od momentu przyznania
    kredytu "oferta" jest ważna właśnie 6 miesięcy. Kredyt raczej zacznij
    załatwiać zanim podpiszesz umowę przedwstępną, sama procedura decyzji
    bankowej potrafi trwać kilka tygodni. Niemniej wg mnie nie tędy droga.

    Właśnie.

    > Jesli dobrze rozumiem umowa przedstepna notarialna i jej wpis do ksiegi
    > wieczystej zabezpiecza przed "umoczeniem" glownej kwoty? Mozna co najwyzej
    > "umoczyc" zaliczke wplacana przy umowie przedwstepnej?

    I tak i nie. W teorii każdy notariusz w akcie notarialnym opisuje stan
    KW, więc jeśli wpiszesz umowę przedwstępną to pojawi się o niej wzmianka
    i inny potencjalny kupujący będzie wiedział że jest coś na rzeczy. Przy
    umowie przyrzeczonej ten wpis musi zostać usunięty, za co znów ekstra
    zapłacisz. Tracisz dużo czasu, sporo potencjalnie ciekawych ofert gdzie
    sprzedający nie pójdą na taką procedurę. Wcześniej pisałem o nie
    spieszeniu się, ale to to jest ekstremum w drugą stronę.
    > Spotkalem sie tez z propozycja 3 stopniowej transakcji: umowa cywilno prawna
    > i przy niej symobliczna zaliczka, pozniej umowa przedwstepna i zaliczka 5-10
    > procent i pozniej umowa glowna. Czy tutaj powinna sie zapalic czerwona
    > lampka czy tez jest to tez dosc powszechne podejscie? Np. deweloperzy tak
    > chca, choc pomiedzy umowa cywilna prawna, a przed notariuszem i umowa
    > przedwstepna chca powiedzmy te 5 procent?
    Dziwna praktyka, ale przy deweloperach wszystko jest dziwne. Po co
    podpisywać umowę C-P skoro za chwilę i tak będzie przedwstępna
    notarialna. To jakaś forma rezerwacji, tylko po co.
    Zauważyłem że używasz słowa "zaliczka". W przypadku tego typu umów
    zwykle mówimy o zadatku. Tez na "zet" ale diametralnie się różnią, radzę
    poczytać żebyś nie był zaskoczony potem.

    --
    MZ