eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoumowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej › Re: umowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej
  • Data: 2009-10-10 13:10:39
    Temat: Re: umowa przedstepna notarialna a ujawnienie w ksiedze wieczystej
    Od: "eg" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Strasznie to wszystko skomplikowane.

    Ja gdzies czytalem artykul w gazecie o takiej wlasnej realnej sytuacji, jak
    jeden gosc sprzedal trzy razy ta sama nieruchomosc u roznych notariuszy
    chyba w ciagu jednego dnia, albo jakims rownie krotkim okresie, juz nie
    pamietam. Komentarz prawny byl taki, ze w takiej sytuacji "wygrywa", czyli
    zostaje wlascicielem mieszkania ten, ktorego akt notarialny jako pierwszy
    dotrze do sadu (czyli ani pierwszy, ani ostatni ktory zawarl umowe wg czasu,
    ale po prostu kwestia szybkosci notariusza i troche przypadku). Choc nie
    przytocze juz argumentacji prawnej....

    Jak zmniejszyc ryzyko? Czy sa np. jakies komercyjne ubezpieczenia od takiej
    sytuacji? Bo jednak jedyny pomysl jaki mi przychodzi do glowy to ta umowa
    przedstepna z wpisem do ksiegi wieczystej. Nikt mi tu jasno tego nie
    potwierdzil, ani nie zaprzeczyl (albo przynajmniej ja nie zrozumialem), ale
    wtedy mozna co najwyzej stracic kwote zadatku, czy tak (np. jesli tego
    samego dnia co ja zawieram umowe przedwstepna, gosc zawrze akt notarialny
    sprzedazy z innym czlowiekiem i ten akt jako pierwszy trafi do sadu)?

    Jesli dobrze rozumiem, jak pojawi sie wzmianka o czekajacej na wpis w
    ksiedze mojej umowie przedwstepnej, generalnie ja bede mial prawo do tego
    mieszkania (zakladajac ze bedzie to pierwsza wzmianka). Bo nawet gdyby inna
    osoba pozniej je kupila, zanim ja podpisze umowe glowna i zanim dotrze do
    sadu, to ze wzgledu na moje prawo wynikajace z umowy przedwstepnej bedzie to
    transakcja nie wazna, czy tak?