    From: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa pisemna
    Date: Sun, 23 Jan 2005 16:12:13 +0100

    Użytkownik "ris" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ct0162$oc2$1@inews.gazeta.pl...
    > Tak były inne ustalenia w postaci emaili i rozmów w nich zawartych.
    > Najważniejsze jest to że zleceniodawca zdaje sobie sprawę (dlatego nie
    > wczyna sprawy sądowej) iż ma małe szanse wygrania sprawy ponieważ sma
    > nie dotrzymał warunków umowy, w zakresie podania (dokładnej) specyfkacji
    > produku (a także wykazu błędów) dlatego produkt można uznać za skończony
    > jak i nie, jest tyle za co przeciw.
    Gdy mówimy o ocenie prawnej, należy wziąć pod uwagę całość ustaleń, nie
    tylko te spisane. Wszelkie konsultacje, e-maile Sąd weźmie pod uwagę.
    Generalnie nie może być w mojej ocenie tak, że "zamawiający" (bo tak nazywa
    się strona umowy o dzieło - tak sklasyfikowałbym umowę) w związku z wadą
    dzieła żąda odszkodowania - prawo jasno stanowi, że najpierw musi wezwać do
    usunięcia braków, ergo musi wyszczególnić w wezwaniu co mu się nie
    podoba.Oddzielną kwestią jest, czy braki te stanowią wadę (tj. czy pewne
    braki stoją w sprzeczności z umową). To ostatnie zależy od treści umowy, na
    którą składa się część na piśmie i pozostała.

    Generalnie jest szansa, że jeśli nie zajmujesz się profesjonalnie takimi
    czynnościami (tj. nie jesteś przedsiębiorcą w myśl definicji KC), to można
    by podnieść zarzut formy pisemnej w celach dowodowych, z art. 75kc (a ten,
    mimo że został uchylony, to obowiązywał w chwili jej podpisywania).
    Podobnież powołać się należy na art. 77kc w starym brzmieniu:
    Jeżeli umowa została zawarta na piśmie, jej uzupełnienie, zmiana lub
    rozwiązanie za zgodą obu stron, jak również odstąpienie od niej powinno być
    stwierdzone pismem.

    Daj znać, czy jest jakiś pismemny "ślad" dalszych ustaleń - to ważne, nawet
    jeśli dodatkowe ustalenia nie zostały spisane (istotny jest fakt, czy
    dodatkowe ustalenia można "uprawdopodobnić" pismem.

    > Mnie interesuje jedynie czy umowa
    > taka z czasem przestaje mieć ważność, czy nie ma takiej możliwości?
    umowa sama w sobie nie traci ważności, natomiast roszczenia z niej
    wynikające się przedawniają - oznacza to, że w sporze sądowym możesz się
    zasłonić zarzutem przedawnienia - nie można wtedy takiego roszczenia
    skutecznie dochodzic, chyba że dłużnik z własnej woli zapłaci. Z
    przedawnionym roszczeniem nie można także potrącić także długu (gdy dwie
    strony są sobie krewne np. 4000 pln tzn. osoba A osobie B tytułem pożyczki,
    osoba B osobie A tytułem np. odszkodowania). Jeśli roszczenie o zwrot
    tytułem pożyczki się przedawni, a odszkodowanie nie, to osoba A podnosi
    zarzut przedawnienia, i mimo iż suma sumarum nikt nikomu nic nie wisi, to w
    sensie prawnym B musi zapłacić A 4000).

    > Treść umowy chętnie wyśle ale na priva można?
    ślij śmiało

    w...@w...pl

    p.
    W,