  • 11. Data: 2003-12-19 12:22:46
    Temat: Re: umowa o zakazie konkurencji
    Od: w...@p...onet.pl

    > Klauzula w umowie jest niewazna. Musi byc odrebna umowa.

    Też tak uważam, ale sądy i bieglejsi ode mnie (znaczy się doktryna) są innego
    zdania. Zatem trzeba było zrewidowac swoje poglądy :) Niemnmiej jednak jest
    ważna i tego nie zmienisz. Próbowałem kiedyś uzasadniać ale jest tyle orzeczeń
    SN, że dałem sobie spokój.

    Paweł

  • 12. Data: 2003-12-19 15:43:10
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    jest
    > ważna i tego nie zmienisz. Próbowałem kiedyś uzasadniać ale jest tyle

    KP
    Art. 101 1. § 1. W zakresie określonym W ODRĘBNEJ UMOWIE, pracownik nie może
    prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć
    pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu
    prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji).

    Litera prawa jest jasna i nie pozostawia miejsca na zadne doktryny i sady
    nie maja tu nic do rzeczy. Zakaz konkurencji zawarty w umowie o prace nie ma
    po prostu mocy prawnej.

    --

    Leszek Grelak - Lesio5
    "Ino to ciarachy tworde, trza by stoć i walić w morde"

  • 13. Data: 2003-12-19 16:21:49
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    > To silnie zależy od treści umowy. Jeśli miał standardową, to pewnie jest w
    > niej napisane, że ma zakaz konkurencji w trakcie zatrudnienia oraz na
    > przykład 2 lata po jego ustaniu.

    Jeszcze nie spotkalem pracodawcy, który chcialby placic 25% pensji 2 lata po
    rozstaniu z pracownikiem.

  • 14. Data: 2003-12-19 17:49:27
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Lesio5 wrote:
    > Litera prawa jest jasna i nie pozostawia miejsca na zadne doktryny i
    sady
    > nie maja tu nic do rzeczy. Zakaz konkurencji zawarty w umowie o prace nie ma
    > po prostu mocy prawnej.

    Życzę powodzenia w sądzie :)

    KG

  • 15. Data: 2003-12-19 18:01:27
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.plX> napisał w wiadomości

    > Życzę powodzenia w sądzie :)

    Dziekuje. Wlasnie niedawno wygralem taka sprawe.

  • 16. Data: 2003-12-20 17:58:33
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Robert Tomasik w wiadomości <brv8c1$3ch$2@inews.gazeta.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Również, jeśli jest to umowa nie przewidująca okresu po ustaniu
    > zatrudnienia, to nie widzę powodu, by miała nagle wygasać. Przy ponownym
    > zatrudnieniu moim zdaniem pozostaje ważna, o ile oczywiście nie napisano w

    IMHO taka umowa jest nieważna, co pośrednio wnoszę z treści art. 101(2)
    par. 2 kp.
    Zastanowiłbym się - już OT - co w razie rozwiązania umowy za
    porozumieniem stron? Czy wówczas klauzula o zakazie konkurencji też
    wygasa?

    --
    Olgierd
    Każda władza korumpuje, władza samorządowa - samorzutnie

  • 17. Data: 2003-12-20 18:14:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > IMHO taka umowa jest nieważna, co pośrednio wnoszę z treści art. 101(2)
    > par. 2 kp.

    Czyli rozumiem, że uważasz, że taki zakaz przestał obowiązywać, ponieważ
    "ustała przyczyna uzasadniająca", czy ponieważ pracodawca niewywiązuje się
    z obowiązku wypłaty odszkodowania. Pierwsza przyczyna chyba nie wchodzi w
    rachubę, skoro na nowo tam pracuje. Druga jest również mocno dyskusyjna,
    skoro pewnie w umowie jest klauzula, że odszkodowanie jest wypłacane po
    ustaniu zatrudnienia, a zatrudnienie obecnie trwa.

    > Zastanowiłbym się - już OT - co w razie rozwiązania umowy za
    > porozumieniem stron? Czy wówczas klauzula o zakazie konkurencji też
    > wygasa?

    To zależy moim zdaniem, czego dotyczyło to porozumienie się stron. Skoro
    umowa o zakazie konkurencji jest osobną umową, to wymagała by osobnego
    porozumienia. Jeśli umieszczono ją w umowie o pracę - bo nie jestem
    przekonany, że tak nie można - to zaczyna być bardzo ważne odpowiednie
    sformułowanie tego porozumienia. Musi być jasno w nim określone, że
    wypowiadamy tylko pracę, bo jeśli będzie to wypowiedzenie całej umowy, to
    faktycznie "za porozumieniem stron" i zakaz konkurencji.

  • 18. Data: 2003-12-21 06:06:44
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

> [...]
    > umowa o zakazie konkurencji jest osobną umową, to wymagała by osobnego
    > porozumienia. Jeśli umieszczono ją w umowie o pracę - bo nie jestem

    Za to ja i KP jestesmy przekonani, ze tak nIE mozna.

  • 19. Data: 2003-12-21 11:32:17
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Lesio5 wrote:
    > Dziekuje. Wlasnie niedawno wygralem taka sprawe.

    To gratuluję. Inni przegrali.

    KG

  • 20. Data: 2003-12-21 16:19:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lesio5" <I...@w...pI> napisał w wiadomości

    > Za to ja i KP jestesmy przekonani, ze tak nIE można.

    Domyślam się, że opierasz się na treści art. 101(1) § 1 kp: "W zakresie
    określonym w ODRĘBNEJ UMOWIE, pracownik nie może prowadzić działalności
    konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku
    pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką
    działalność (zakaz konkurencji)." Jeśli tak, to ja się kiedyś nad tym
    zastanawiałem i nie jestem pewien, czy masz rację.

    Załóżmy sytuację, że ja mam zamiar Ci sprzedać samochód, ty zaś masz
    zamiar wynająć mi mieszkanie. Obydwie transakcje nie mają ze sobą nic
    wspólnego (poza stronami), a zatem stanowią bez wątpienia odrębne umowy.
    Ale czy jeśli wykażemy się samozaparciem i spiszemy jedną umowę opiewającą
    obydwie te operacje, to takie zapisy będą nieważne? Moim zdaniem nie.
    Oczywiście w praktyce raczej żako się tak postępuje, tym nie mniej w
    niektórych wypadkach może to być wygodne. I jestem w stanie przedstawić
    wiele przypadków, gdy w jednej umowie umieszcza się unormowania dotyczące
    poniekąd wielu różnych umów. I jakoś nikt nie twierdzi, że takie umowy są
    nieważne.

    Tak więc nie widzę osobiście przeciwwskazań, by w ramach dopuszczalnego w
    prawie cywilnym tworzenia umów w jednym dokumencie zawrzeć dwie umowy:
    umowę o pracę i umowę o zakazie konkurencji. Chyba, że opierasz swoje
    twierdzenia na innym fragmencie kodeksu pracy.