  • 1. Data: 2006-06-05 05:37:25
    Temat: umowa o pracę
    Od: "mfy" <m...@m...pl>

    Witam

    Dopiero zaczełam pracę i jest to moja pierwsza praca. Myślałam o umowie o pracę a
    pracodawca coś wspominał o umowie zlecenie (pewnie chodzi mu o zminimalizowanie
    kosztów). Nie bardzo orientuje się w tych formalnościach. Czy ktoś może mi
    powiedzieć, czy powinnam "walczyć" o umowe o pracę, czy tracę coś będąc zatrudniona
    na zlecenie?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-06-05 06:44:38
    Temat: Re: umowa o pracę
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu mfy porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    powiedzieć, czy powinnam "walczyć" o umowe o pracę, czy tracę coś będąc zatrudniona
    Niewiele... inteligencji, ktorej miara jest umiejetnosc szukania
    informacji i tak nie uzyskasz
    Poszukaj w archiwum tutaj i na pl.praca.dyskusje - w skrocie powiem ze
    umowa zlecenie wiaze sie (zazwyczaj) z brakiem skladek emerytalnych,
    brakiem platnego urlopu, platnego chorobowego itp (ze o wiarygodnosci
    dla bankow nie wspomne)
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 3. Data: 2006-06-05 08:35:07
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 5 cze o godzinie 08:44, na pl.soc.prawo, badzio napisał(a):

    > w skrocie powiem ze umowa zlecenie wiaze sie (zazwyczaj) z brakiem
    > skladek emerytalnych,

    badzio - co ty pitolisz?
    Znowu siejesz ferment?? Co za ścierwo paliłeś przez weekend??
    Nie mieszaj ludziom w głowach.

    > brakiem platnego urlopu,

    Tu zgoda, choć .... można mieć na UZ dni *wolne* a wynagrodzenie wynikające
    z umowy i tak otrzymać.

    > platnego chorobowego itp

    Eee - znowu pierdolicie-hipolicie

    > (ze o wiarygodnosci dla bankow nie wspomne)

    Ale żeś pogrzał przez weekend.
    Czy dla banku wiarygodność oznacza umowa o pracę czy raczej opierają się na
    *zdolności kredytowej* - która często może nie mieć związku z umową o
    pracę?

    Sugestia - nie wpierdalaj się jak nie wiesz o czym piszesz - tylko ludziom
    zrobisz mętlik w głowie.

    --
    Herbi
    05-06-2006 10:35:03

  • 4. Data: 2006-06-05 09:19:50
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Herbi porozsypywal nastepujace haczki:
    > badzio - co ty pitolisz?
    > Znowu siejesz ferment?? Co za ścierwo paliłeś przez weekend??
    Rozumiesz slowo 'zazwyczaj'?
    > Tu zgoda, choć .... można mieć na UZ dni *wolne* a wynagrodzenie wynikające
    > z umowy i tak otrzymać.
    Ale jesli pracodawca chce zaoszczedzic na kosztach, to raczej nie da
    platnego urlopu. aczkolwiek zdarza sie inaczej - sam tego doswiadczylem
    (ale to rzadkosc)
    > Eee - znowu pierdolicie-hipolicie
    jw. nikt pracodawcy nie broni placic chorobowego komus na
    umowie-zlecenie. ale jesli pracodawca decyduje sie na umowe-zlecenie to
    czesto po to, zeby tego chorobowego nie placic
    > Ale żeś pogrzał przez weekend.
    > Czy dla banku wiarygodność oznacza umowa o pracę czy raczej opierają się na
    > *zdolności kredytowej* - która często może nie mieć związku z umową o
    > pracę?
    ROTFL Nie mowie o kredycie na 2000zl. Probowales zalatwic ostatnio
    kredyt hipoteczny w banku? Pierwsze pytanie doradcy - czy aby na pewno
    nie ma pan dzialalnosci gospodarczej. Kolejna rzecz. Jesli umowa
    zlecenie lub o dzielo, to najlepiej co najmniej od 6m-cy a wiekszosci od
    roku. I to najlepiej jako dochod dodatkowy a nie glowny. Jak chcesz
    sobie podyskutowac na temat sensownosci zalozen banku, to napisz do
    banku - ja Ci podaje fakty. Pekao SA - umowa o dzielo przynamniej od
    roku, ING tez. wbk, milleniu, bgz, nordea - 6m-cy.
    Rozroznij tez pojecie zdolnosci kredytowej i wiarygodnosci kredytowej.
    Co z tego ze teraz Cie stac na kredyt, jesli wg banku jest duze ryzyko
    ze utracisz za rok czy dwa prace a kredyt chcesz na 20-30 lat? Przyklad
    z zycia - kredyt hipoteczny na 92k, 30 lat, 20% wkladu wlasnego, umowa o
    prace od wrzesnia 2005 (na czas nieokreslony), na kwote wyzsza niz
    srednia krajowa, wczesniej 2 lata umowy-zlecenie u tego samego
    pracodawcy, do tego umowa o dzielo w szkole tez od wrzesnia 2005. Umowa
    o dzielo nie wzieta pod uwage juz na etapie doradcy kredytowego. Umowa o
    prace - spoko, luzik. Liczenie zdolnosci kredytowej - wzieta pod uwage
    tylko umowa o prace, wyliczona zdolnosc dla dwoch osob na poziomie
    blisko 2x niz wnioskowana kwota kredytu. Papierki do analitykow, wniosek
    odrzucony, z powodu malej wiarygodnosci kredytowej - fajnie ze umowa o
    prace na czas nieokreslony, ale niestety dopiero od wrzesnia zeszlego
    roku (sprawa rozpatrywana na poczatku maja, zatem 7 m-cy), to ze
    poprzednio u tego samego pracodawcy przez 2lata byla umowa-zlecenie
    banku juz nie itneresowalo.
    > Sugestia - nie wpierdalaj się jak nie wiesz o czym piszesz - tylko ludziom
    > zrobisz mętlik w głowie.
    Wlasnie... jak nie masz pojecia jak jest w praktyce a naczytasz sie
    tylko madrych ksiazek i poradnikow to nie wyladowywuj swoich frustracji
    na grupie a osobiste wycieczki zachowaj dla siebie
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 5. Data: 2006-06-05 10:51:31
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e60fve$5it$1@atlantis.news.tpi.pl mfy <m...@m...pl>
    pisze:

> [...]
    > Czy ktoś może mi powiedzieć, czy powinnam "walczyć" o umowe o pracę, czy
    > tracę coś będąc zatrudniona na zlecenie?
    Różnica polega na tym, że w przypadku umowy o pracę jesteś pracownikiem,
    korzystasz i podlegasz zapisom prawa pracy, zaś w przypadku zlecenia jesteś
    zleceniobiorcą, a ze zleceniodawcą wiąże cię prawo cywilne.
    Zarobkowanie zarówno umowę o pracę, jak i na umowę-zlecenie mają swoje wady
    i zalety. Jeśli zdecydujesz się na zlecenie to radziłbym udać się przed
    podpisaniem po poradę prawną - chodzi o zawarcie w treści umowy chociaż
    części uprawnień, jakie pracownik otrzymuje z mocy prawa podpisując umowę o
    pracę.
    I jeszcze jedno - istnieje całkiem prawdopodobna możliwość, że pomimo pracy
    na umowę-zlecenie (na papierze), de facto będziesz zatrudniona na umowę o
    pracę - art. 22 §1, §1^1 i §1^2 KP.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-06-05 16:58:10
    Od: "mfy" <m...@m...pl>

    > I jeszcze jedno - istnieje całkiem prawdopodobna możliwość, że pomimo
    > pracy
    > na umowę-zlecenie (na papierze), de facto będziesz zatrudniona na umowę o
    > pracę - art. 22 §1, §1^1 i §1^2 KP.

    No właśnie. Według tego, co wyczytałam, praca moja to jakby nie patrzeć
    podlega umowie o pracę. (praca pod nadzorem, 8h w jednym miejscu itp)
    Mniemam, że szef chciał jak najkorzystniej dla siebie proponując umowe
    zlecenie.

  • 7. Data: 2006-06-05 17:21:28
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e61nr5$71k$1@news.onet.pl mfy <m...@m...pl> pisze:

> [...]
    > podlega umowie o pracę. (praca pod nadzorem, 8h w jednym miejscu itp)
    > Mniemam, że szef chciał jak najkorzystniej dla siebie proponując umowe
    Pewnie tak, to często spotykane oszustwo. Jeśli się zdecydujesz na przyjęcie
    tej formy zarobkowania to staraj się (poza odpowiednimi zapisami w umowie, o
    czym już wspominałem) od razu gromadzić dowody pozwalające w przyszłości na
    ew. bezproblemowe wykazanie faktycznie istniejącego stosunku pracy. Ale
    przede wszystkim nie dopuść do przedłużającej się sytuacji pracy "na gębę".

    Jotte

  • 8. Data: 2006-06-06 03:01:33
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 5 cze o godzinie 11:19, na pl.soc.prawo, badzio napisał(a):

    > jw. nikt pracodawcy nie broni placic chorobowego komus na
    > umowie-zlecenie.

    Ja w kwestii formalnej tylko:
    - ubezpieczenie chorobowe to nie wymysł pracodawcy (ba zresztą jakiego
    PRACODAWCY, skoro mowa o Umowie Zleceniu??).
    Ubezpieczenie chorobowe jest DOBROWOLNE i opłacane z "części wynagrodzenia
    pracownika, zleceniobiorcy (tudzież osoby prowadzącej DG). O "zapisaniu
    się" do ubez. chorobowego decyduje osoba ubezpieczona a nie płatnik
    składek.

    > ale jesli pracodawca decyduje sie na umowe-zlecenie to czesto po to,
    > zeby tego chorobowego nie placic

    Znowu widze że posługujesz się zupełnie innymi pojęciami niż poruszany jest
    temat wątku. Przy umowie zleceniu nie ma żadnego pracodawcy, zastosowanie
    ma Kodeks Cywilny a nie Kodeks Pracy - jest tylko ZLECENIODAWCA.
    W kwestii ubez. chorobowego - napisałem Ci już wyżej.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany