  • Date: Sat, 13 Mar 2004 19:46:23 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: stan wyzszej koniecznosci czy co ?

    On 13/03/2004 13:46, shogun wrote :
    > Mam pytanie czy w Waszym przekonaniu w takich sytuacjach (gdyby
    > dalo sie to udowodnic, ze miala chore dziecko) mozna mowic o stanie
    > wyzszej koniecznosci. Czy w Waszym przekonaniu istnieje dla sedziego
    > w takim przypadku jakas furtka pozwalajaca zniwelowac jakos
    > surowosc prawa. Musialo byc w tym przypadku "dura lex sed lex" czy
    > nie musialo ?
    >

    > Sędzia skazała kobietę za biedę
    >

    > "Fakt": Sędzia Sądu Rejonowego w Zabrzu wtrąciła do więzienia
    > bezrobotną matkę trojga dzieci, która nie spłaciła na czas 480-złotowej
> [...]
    Zwrócę uwagę, że zgodnie z kkw (art 46 par. 1) grzywnę zamienia się na
    zastępczą karę pozbawienia wolności przyjmując, że jeden dzień jest
    równoważny dwóm stawkom dziennym. Przyjmując, że stawka dzienna została
    ustalona w minimalnej kwocie 10 zł (art. 33 par. 3 kk), to grzywna 480
    zł jest równoważna 48 stawkom dziennym. W najgorszym zatem wypadku
    skazana odsiedzi 24 dni. Zmienia to nieco opis sytuacji, nieprawdaż?

    Odpowiadając na pytanie, czy istnieje furtka? Oczywiście istnieje. Art
    46 par. 3 kkw, umożliwia warunkowe zawieszenie zastępczej kary
    pozbawienia wolności na okres próby trwający od roku do dwóch lat.

    Zastanawiające jest jak to się stało że przez 3 lata nie wykonano tej
    kary? Czyżby dały o sobie znać kolejki w zakładach karnych?
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    There is nobody so irritating as somebody with less intelligence and