  • 1. Data: 2004-03-13 12:46:19
    Temat: stan wyzszej koniecznosci czy co ?
    Od: "shogun" <l...@o...pl>

    Mam pytanie czy w Waszym przekonaniu w takich sytuacjach (gdyby
    dalo sie to udowodnic, ze miala chore dziecko) mozna mowic o stanie
    wyzszej koniecznosci. Czy w Waszym przekonaniu istnieje dla sedziego
    w takim przypadku jakas furtka pozwalajaca zniwelowac jakos
    surowosc prawa. Musialo byc w tym przypadku "dura lex sed lex" czy
    nie musialo ?

    Sędzia skazała kobietę za biedę

    "Fakt": Sędzia Sądu Rejonowego w Zabrzu wtrąciła do więzienia
    bezrobotną matkę trojga dzieci, która nie spłaciła na czas 480-złotowej
    grzywny. Nie pomogły tłumaczenia, że razem z mężem nie mają pracy, sprzedali
    wszystko, co mieli, i ich dzieci chorują.

    Wszystko zaczęło się w 1996 roku. Maria K. zrobiła debet na koncie w
    wysokości 5 tys. zł - jak tłumaczy - żeby ratować oczy syna, który ma
    poważną wadę wzroku. W 1997 r. Sąd Rejonowy w Zabrzu uznał, że celowo
    przywłaszczyła pieniądze banku i skazał ją na rok więzienia w zawieszeniu.
    Zobowiązał do spłacenia debetu i obciążył grzywną w wysokości 750 zł -
    informuje dziennik.

    Komornik zajął pensję męża. Co było wartościowego, rodzina oddawała do
    lombardu, debet spłaciła co do złotówki. Grzywna zmniejszyła się do 480 zł,
    ale wtedy mąż pani Marii stracił pracę. Sędzia Magdalena Sikorska z Sądu
    Rejonowego w Zabrzu nasłała komornika, ten jednak już nie miał czego zająć.
    W 2001 r. sędzia zamieniła grzywnę na areszt. W ub.r. Maria K.
    zaproponowała, że odpracuje resztę grzywny, jednak sędzia nie zgodziła się.
    Argumentowała, że stan zdrowia skazanej nie pozwala na podjęcie pracy
    społecznie użytecznej. Zażądała kategorycznie: "Albo pieniądze, albo
    odsiadka" - relacjonuje "Fakt".

    begin 666 0.gif
    K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$`0 ("1 $`.P``
    `
    end

  • 2. Data: 2004-03-13 16:51:08
    Temat: Re: stan wyzszej koniecznosci czy co ?
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Sat, 13 Mar 2004 13:46:19 +0100, na pl.soc.prawo, shogun napisal(a):

    > "Albo pieniądze, albo odsiadka" - relacjonuje "Fakt".

    Jak relacjonuje ten szmatlawiec to mozna byc pewnym ze w rzeczywistosci
    sprawa wyglada duuuuuzo inaczej. Po prostu dziennikarz musial "odrobinke"
    podretuszowac sprawe by wyciskala lzy z oczu i wzruszala.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 3. Data: 2004-03-13 18:00:59
    Od: "miab" <m...@f...pl>

    Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > rzeczywistosci sprawa wyglada duuuuuzo inaczej. Po prostu dziennikarz
    > musial "odrobinke" podretuszowac sprawe by wyciskala lzy z oczu i

    Dobrze jest być pewnym. Obiadek lepiej smakuje.
    Wyceń to:
    http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?wid=5033995
    52000000 zł/ 480zł /rok = ?
    http://serwisy.gazeta.pl/wyborcza/1,34513,1963592.ht
    ml
    16000000 zł/ 480zł/rok = ?

    miab

  • 4. Data: 2004-03-13 18:41:10
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "miab" <m...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Dobrze jest być pewnym. Obiadek lepiej smakuje.
> [...]

    A co konkretnie te informacje prasowe mają wnosic do sprawy?

    _____
    RF

  • 5. Data: 2004-03-13 18:46:23
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 13/03/2004 13:46, shogun wrote :
> [...]
    > Argumentowała, że stan zdrowia skazanej nie pozwala na podjęcie pracy
    > społecznie użytecznej. Zażądała kategorycznie: "Albo pieniądze, albo

    Zwrócę uwagę, że zgodnie z kkw (art 46 par. 1) grzywnę zamienia się na
    zastępczą karę pozbawienia wolności przyjmując, że jeden dzień jest
    równoważny dwóm stawkom dziennym. Przyjmując, że stawka dzienna została
    ustalona w minimalnej kwocie 10 zł (art. 33 par. 3 kk), to grzywna 480
    zł jest równoważna 48 stawkom dziennym. W najgorszym zatem wypadku
    skazana odsiedzi 24 dni. Zmienia to nieco opis sytuacji, nieprawdaż?

    Odpowiadając na pytanie, czy istnieje furtka? Oczywiście istnieje. Art
    46 par. 3 kkw, umożliwia warunkowe zawieszenie zastępczej kary
    pozbawienia wolności na okres próby trwający od roku do dwóch lat.

    Zastanawiające jest jak to się stało że przez 3 lata nie wykonano tej
    kary? Czyżby dały o sobie znać kolejki w zakładach karnych?
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    There is nobody so irritating as somebody with less intelligence and

  • 6. Data: 2004-03-13 19:11:04
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Sat, 13 Mar 2004 19:41:10 +0100, na pl.soc.prawo, Falkenstein napisal(a):

    > A co konkretnie te informacje prasowe mają wnosic do sprawy?

    Dziekuje ze kolega mnie wyreczyl bo mialem zapytac o to samo.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 7. Data: 2004-03-13 21:56:35
    Od: "miab" <m...@f...pl>

    Falkenstein <r...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik "miab" <m...@f...pl> napisał w wiadomości

    ml

    > A co konkretnie te informacje prasowe mają wnosic do sprawy?

    Prezentują pracowitych i jakże często anonimowych twórców tysięcy
    takich spraw, przez co prawo po raz kolejny może zatriumfować
    przysparzając przy okazji organom, sędziom i twórcom powodów
    do godziwych wynagrodzeń, a i odznaczeń budowniczego nierzadko.

    miab

  • 8. Data: 2004-03-13 22:25:59
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "miab" <m...@f...pl> napisał w wiadomości
    [ciach]

> [...]
    > przysparzając przy okazji organom, sędziom i twórcom powodów
    > do godziwych wynagrodzeń, a i odznaczeń budowniczego nierzadko.

    Proszę o wybaczenie, ale jestem tylko zwykłym prawnikiem, któremu obce są
    tak artystyczne formy wyrazu jak ta powyżej. Czy mogę prosić o sprecyzowanie
    i objeśnienie powyższej wypowiedzi?

    ______
    RF

  • 9. Data: 2004-03-13 22:48:00
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Sat, 13 Mar 2004 23:25:59 +0100, na pl.soc.prawo, Falkenstein napisal(a):

    > Proszę o wybaczenie, ale jestem tylko zwykłym prawnikiem, któremu obce są
    > tak artystyczne formy wyrazu jak ta powyżej. Czy mogę prosić o sprecyzowanie
    > i objeśnienie powyższej wypowiedzi?

    Ja koledze objasnie. Szlag go trafia ze to nie on ukradl te 50 mln.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 10. Data: 2004-03-14 09:59:02
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "shogun" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w takim przypadku jakas furtka pozwalajaca zniwelowac jakos
    > surowosc prawa. Musialo byc w tym przypadku "dura lex sed lex" czy

    Zróbmy tak. Załózmy, że masz sklep spozywczy, z którego utrzymujesz rodzinę.
    Nagle wpada do ciebie tłum głodnych bezrobotnych z chorymi dziećmi i czyści
    ci sklep do czysta - oczywiście nic nie płacąc. Pozywasz ich do sądu o
    zapłatę a sąd mówi ci, że ci ludzie byli głodni więc działali w stanie
    wyższej konieczności i nic ci się nie należy.

    Albo ktoś włamuje ci się do domu i kradnie przedmioty wartości 5000 zł.
    Łapia go, trafia do sądu ale tam okazuje się, że ukradł by ratować oczy
    dziecka. Czy wtedy też będziesz uważać, że nie powinien ponieść kary?

    Nie ma róznicy pomiedzy okradaniem banku i okradaniem zwykłego szarego
    człowieka.

    > Sędzia skazała kobietę za biedę

    Kolejny tendencyjny tytuł. Te babe skazano za przywłaszczenie względnie
    wyłudzenie kredytu a nie za biedę. Pismaki mogłyby precyzyjniej posługiwać
    się terminologią prawną.

> [...]
    > grzywny. Nie pomogły tłumaczenia, że razem z mężem nie mają pracy,
    sprzedali
    > wszystko, co mieli, i ich dzieci chorują.

    Nie wtrąciła do więzienia tylko zarządziła wykonanie kary. A to, że nie ma
    pracy nie ma istotnego znaczenia.

    > Wszystko zaczęło się w 1996 roku. Maria K. zrobiła debet na koncie w
    > wysokości 5 tys. zł - jak tłumaczy - żeby ratować oczy syna, który ma
    > poważną wadę wzroku.

    Ciekawe czy panowie pismacy zweryfikowali twierdzenia pani skazanej, czy tez
    poprzestali na jej rozpaczliwym tłumaczeniu.

    > W 1997 r. Sąd Rejonowy w Zabrzu uznał, że celowo
    > przywłaszczyła pieniądze banku i skazał ją na rok więzienia w zawieszeniu.

    Jak wzięła kredyt pomimo, że wiedziała, że nie będzie miała z czego oddać to
    to się nazywa wyłudzenie kredytu. Jesli skazano ją za przywłaszczenie to
    albo sąd coś pokręcił albo pismaki.

    > Zobowiązał do spłacenia debetu i obciążył grzywną w wysokości 750 zł -
    > informuje dziennik.

    Prawidłowo.

> [...]
    do
    > lombardu, debet spłaciła co do złotówki. Grzywna zmniejszyła się do 480

    Nie on jeden.

    > Sędzia Magdalena Sikorska z Sądu
    > Rejonowego w Zabrzu nasłała komornika, ten jednak już nie miał czego
    zająć.

    Nie sędzia nasłała tylko Sąd w osobie sędzi. I nie nasłała, tylko skierowała
    do egzekucji - zgodnie z prawem tak jak setki innych.

    > W 2001 r. sędzia zamieniła grzywnę na areszt.

    Zgodnie z prawem. Jak ktoś nie płaci to idzie siedzieć.

> [...]
    się.
    > Argumentowała, że stan zdrowia skazanej nie pozwala na podjęcie pracy

    Czy Maria K. temu zaprzecza? Czy dziennikarze zweryfikowali to twierdzenie?
    Czy mamy tu kolejny przykład "rzetelnego dziennikarstwa"? Czy złozono
    zażalenie na to postanowienie?

    Zażądała kategorycznie: "Albo pieniądze, albo
    > odsiadka" - relacjonuje "Fakt".

    Na podstawie czego to relacjonuje? Czy ten cytat to czytat z protokołu
    posiedzenia czy też z relacji skazanej? Czy rzeczywiście sądzia tak
    powiedziała czy też tak jest bardziej dramatycznie?

    Profesjonalizm dziennikarzy mnie wprost poraża. Nie tak dawno zrobili
    męczennika z dzieciaka, który sfałszował legitymacje szkolną a potem olewał
    wezwania do sądu. Może należałoby zrobić im krótki kurs prawa? No, ale wtedy
    trudno byłoby pisać rozpaczliwe artykuły o ofiarach wymiaru
    sprawiedliwości...

    --
    RF
    oderint dum metuant