  • 11. Data: 2009-11-20 10:19:00
    Temat: Re: spadek, testament i tym podobne...
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.11.2009 02:19), Marcin Wasilewski wrote:
    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jest to całkiem dobry powód wydziedziczenia. Zresztą o tym i tak decyduje
    > zawsze sąd.

    > I znowu G prawda. Bo prawo do zachówku to jedynie połowa tego co
    > nalezało by się danej osobie wg dziedziczenia ustawowego.

    Racja, zapomniałem o tym że przecież spadkobierca testamentowy jest
    jednocześnie spadkobiercą ustawowym.

    Ale głównie chodziło mi o to że niezależnie jak jedno z rodzeństwa
    dostanie dom, czy przez testament, czy przez spadek - drugie dziecko ma
    prawo do takiej samej kasy z tytułu zachowku.

    p. m.

  • 12. Data: 2009-11-20 10:58:16
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Wydziela zdanie wtracone.

    Co nie zmienia faktu, że:

    Nie wliczają się darowizny dokonane przed 10 laty i darowizny na rzecz osób
    nie będących spadkobiercami bądź uprawnionymi do zachówku.

    A więc nie jest tak, jak pisze "witek", że cyt.:

    "10 lat tylko na rzecz osób nie będących spadkobieracami.
    w przypadku spadkobierców nie ma limitu 10 lat."

  • 13. Data: 2009-11-20 11:10:03
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> writes:

> [...]
    >
    > Nie wliczają się darowizny dokonane przed 10 laty i darowizny na rzecz osób
    > nie będących spadkobiercami bądź uprawnionymi do zachówku.

    NIE.

    Nie wliczaja sie darowizny, ktore ROWNOCZESNIE spelniaja dwa warunki:

    1. Sa dokonane wiecej niz przed 10 laty.
    2. Sa na rzecz osob niebedacych spadkobiercami lub uprawnionymi do
    zachowku.

    MJ

  • 14. Data: 2009-11-20 11:19:28
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:he5so3$tp6$1@news.task.gda.pl...
> [...]
    >
    > "10 lat tylko na rzecz osób nie będących spadkobieracami.
    > w przypadku spadkobierców nie ma limitu 10 lat."

    Witek się myli. Dokładnie zapis w ustawie brzmi:

    "§ 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn,
    zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej niż
    dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na rzecz osób
    nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku."

    Darowizny dokonane przed więcej niż 10 lat dotyczą wszystkich, a nie tylko
    spadkobierców. I trudno tu o inną interprtację. Dodatkowo osoby, które nie
    są spadkobiercami, ani uprawnionymi do zachowku mogą być obdarowane tuż
    przed śmiercią i tego się nie wlicza do spadku i to jest sprawiedliwe.

    Pozdrawia mPrzemek

  • 15. Data: 2009-11-20 11:26:37
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

> [...]
    >
    > 1. Sa dokonane wiecej niz przed 10 laty.
    > 2. Sa na rzecz osob niebedacych spadkobiercami lub uprawnionymi do

    Bzdura :)))) Jak to wyczytałeś z tej ustawy?

[...]

    dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku" - to jest jedna część

    A to druga niezależna od pierwszej: "darowizn na rzecz osób nie będących
    spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku." Gdyby w tej części nie było
    ma początku słowa darowizn, to owszem byłby to drugi warunek, a tak jasno
    widać, że to osobna kategoria.
    Zresztą pomyśl logicznie jak można by wliczyć do spadku coś co podarowałem
    panu X (nie będącemu spadkobierca itd.) 9 lat temu. po mojej śmiwerci
    odebrano by mu to co mu dałem, a może kazano by mu spłacać spadkobierców? A
    jakby to by samochód, który 3 lata później został zezłomowany? Obca osoba
    miałaby płacić za niego spadkobiercom, w 6 lat po zezłomowaniu?
    Nie i dlatego jest to ujete w ustawie.

    Pozdro Przemek

  • 16. Data: 2009-11-20 11:35:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl> writes:

> [...]
    > ma początku słowa darowizn, to owszem byłby to drugi warunek, a tak jasno

    Bzdura.

    Są dwa wyłączenia, połączone spójnikiem "ani"

    a) "drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych,"

> [...]

    > został zezłomowany? Obca osoba miałaby płacić za niego
    > spadkobiercom, w 6 lat po zezłomowaniu? Nie i dlatego jest to ujete

    Owszem, spadkobiercom sie nalezy zachowek.

    Nie po to jest przepis od zachowku, zeby posiadacz majatku mogl go w
    calosci oddac obcej osobie na dzien przed smiercia.

    MJ

  • 17. Data: 2009-11-20 11:41:47
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

> [...]
    >
    > b) "dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty (licząc wstecz od
    > otwarcia spadku) darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami

    Zapomniałeś o przecinku :))))))) A jest istotny, bo w tym momencie wali się
    Twoja interpretacja :)

    > Nie po to jest przepis od zachowku, zeby posiadacz majatku mogl go w
    > calosci oddac obcej osobie na dzien przed smiercia.

    Rozumiem, że nie mam prawa dysponować swoją własnością?

    Pozdro Przemek

  • 18. Data: 2009-11-20 11:51:05
    Od: Dominika Widawska <d...@b...man.szczecin.pl>

    Przemek Lipski pisze:
    > Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Zapomniałeś o przecinku :))))))) A jest istotny, bo w tym momencie wali się
    > Twoja interpretacja :)

    O którym przecinku?
    IMO wszystko gra, Art. 994 został przez Michała rozparcelowany na dwie
    części, żeby było łatwiej załapać zapis kodeksowy.

    > Rozumiem, że nie mam prawa dysponować swoją własnością?

    No, w Polsce jest to dość utrudnione, Twoje prawo jest ograniczone m.in.
    tym zapisem.

    D.

  • 19. Data: 2009-11-20 11:53:50
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

> [...]
    >
    > b) "dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty (licząc wstecz od
    > otwarcia spadku) darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami

    zeby było tak jak chcesz to po słowie "ani" powinno wystapić słowo
    "darowizn", a przed "na rzecz osób" nie powinno.

    Pozdro Przemek

  • 20. Data: 2009-11-20 11:59:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Dominika Widawska pisze:

> [...]
    > części, żeby było łatwiej załapać zapis kodeksowy.

    "dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachowku."

    Faktycznie jest orzeczenie sądu apelacyjnego w Białymstoku (I ACa
    285/04), gdzie Sąd uzasadnił taką wykładnię przepisu art. 994 K.c. tym,
    że gramatyczna wykładnia tego przepisu, która stanowi podstawową metodę
    wykładni norm prawnych, wskazuje, iż zdanie ,,licząc wstecz od otwarcia
    spadku" jest tzw. wyrażeniem wtrąconym, oddzielonym od pozostałej części
    zdania dwoma przecinkami.

    Na szczęście Sąd Apelacyjny w Białymstoku nie ma możliwości dokonywać
    wiążących wykładni przepisów prawa. Różnice w interpretacji tego
    przepisu będą się zatem zdarzały.

    --
    Liwiusz