    From: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spadek, testament i tym podobne...
    Date: Fri, 20 Nov 2009 11:26:37 -0000

    news:kjzk4xl3110.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...
    > NIE.
    >
    > Nie wliczaja sie darowizny, ktore ROWNOCZESNIE spelniaja dwa warunki:
    >
    > 1. Sa dokonane wiecej niz przed 10 laty.
    > 2. Sa na rzecz osob niebedacych spadkobiercami lub uprawnionymi do
    > zachowku.

    Bzdura :)))) Jak to wyczytałeś z tej ustawy?

    "§ 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn,
    zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej niż
    dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na rzecz osób
    nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku."

    "rzy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn,
    zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej niż
    dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku" - to jest jedna część

    A to druga niezależna od pierwszej: "darowizn na rzecz osób nie będących
    spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku." Gdyby w tej części nie było
    ma początku słowa darowizn, to owszem byłby to drugi warunek, a tak jasno
    widać, że to osobna kategoria.
    Zresztą pomyśl logicznie jak można by wliczyć do spadku coś co podarowałem
    panu X (nie będącemu spadkobierca itd.) 9 lat temu. po mojej śmiwerci
    odebrano by mu to co mu dałem, a może kazano by mu spłacać spadkobierców? A
    jakby to by samochód, który 3 lata później został zezłomowany? Obca osoba
    miałaby płacić za niego spadkobiercom, w 6 lat po zezłomowaniu?
    Nie i dlatego jest to ujete w ustawie.

    Pozdro Przemek