  • 1. Data: 2003-08-23 14:15:51
    Temat: służebność mieszkania - prosze o rade
    Od: "Iwona.eM." <m...@o...pl>

    Witam serdecznie,
    Jako zem ludzik w tej materii baardzo zielony prosze o rade...

    W maju br stalam sie wspolwlascicielem domu (dostalam go z bratem od
    rodzicow w darowiznie przy okazji ich rozwodu) - obecnie mieszka tam tylko
    ojciec,ma zastrzezona sluzebnosc mieszkania ["(...)polegajaca na bezplatnym
    i dozywotnim korzystaniu przez niego ze wszystkich pomieszczen polozonych na
    parterze(...)]". Do momentu odebrania darowizny sam utrzymywal dom. Teraz
    zada abym ja wraz z bratem przejela te obowiazki, z racji tego ze on juz nie
    jest wlascicielem. Twierdzi ze mamy mu zapewnic wszystkie srodki, aby mogl
    swobodnie korzystac z mieszkania. Stad moje pytanie: skoro nikt poza nim
    (ojcem) tam nie mieszka - czy mamy pokrywac JEGO koszty?? Czy myle się
    rozumiejac zapis z aktu notarialnego "o bezplatnym korzystaniu" - ze nie
    mozemy zadac od niego jakiegokolwiek "czynszu" za to ze mieszka w naszym
    domu??

    Bardzo prosze o pomoc - sprawa jest bardzo pilna.

    Z gory dziękuje --
    Iwona

  • 2. Data: 2003-08-23 18:02:43
    Temat: Re: służebność mieszkania - prosze o rade
    Od: "mec.Michał" <m...@p...pl>

    Użytkownik "Iwona.eM." <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > domu??
    >
    > Bardzo prosze o pomoc - sprawa jest bardzo pilna.

    Właściciel (współwłaściciele) maja obowiązek zapewnienia by służebność
    (osobista w tym przypadku) była wykonywana zgodnie z przepisami kodeksu
    cywilnego (patrz: art. 296 i 297 k.c. w związku z art. 289 k.c.).
    Ponieważ ojciem ma prawo do bezpłatnego mieszkania to wy macie obowiązek mu
    je zapewnić i pokryć wszelkie koszty.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2003-08-23 18:56:56
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > domu??
    >
    > Bardzo prosze o pomoc - sprawa jest bardzo pilna.

    Nie jestem prawnikiem, ale z Twojego cytatu wynika dla mnie jasno- nie jest
    to zawily jezyk prawniczy-
    ze ma prawo mieszkac bezplatnie. Czyli bez czynszu czy partycypowania w
    kosztach rmontu.
    Własciwie to niezbyt rozumiem pytanie.Przyjmujac darowizne nie wiedzialas
    ze jest słuzebnosc?
    Nie mogłaś sie jej zrzec?
    Poczytaj http://www.srm.com.pl/kwartalnik/prawo/36_TP.shtml
    Tk

  • 4. Data: 2003-08-25 00:47:58
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bi8a84$ef8$1@taurus.webcorp.pl>, mec.Michał wrote:
> [...]
    > cywilnego (patrz: art. 296 i 297 k.c. w związku z art. 289 k.c.).
    > Ponieważ ojciem ma prawo do bezpłatnego mieszkania to wy macie obowiązek mu

    A możesz napisać z czego to ("wszelkie koszty") konkretnie wynika, bo w
    sumie nie specjalnie mogę się w Dziale III tego doszukać? Ja rozumiem, że
    zakres taki jak korzystanie z mieszkania i części wspólnych, tudzież
    odpowiadające tym częścią np. remonty, ale już płacenie za wszelkie media
    z Internetem włącznie?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2003-08-25 10:35:15
    Od: "Iwona.eM." <m...@o...pl>

> [...]
    > zakres taki jak korzystanie z mieszkania i części wspólnych, tudzież
    > odpowiadające tym częścią np. remonty, ale już płacenie za wszelkie media

    No wlasnie -- przeciez gdyby chcial byc zlosliwy to moze utrzymywac w
    domu temp 30st zainstalowac sobie saune, 24h/dobe nie gasic swiatel i
    zamontowac sobie wanne z wodotryskiem -- itp, itd - bo ma to za darmo??? I
    czy naprawde maja za to placic bezrobotna corka i jeszcze sie uczacy synek,
    (ktory btw jest jeszcze na jego utrzymaniu - alimenty)
    pzdr.i.