  • 1. Data: 2003-08-23 12:38:30
    Temat: dziecko po rozwodzie
    Od: "hoover" <h...@g...pl>

    mam nastepujacy problem
    rozwiodlem sie w maju(wyrok uprawomcniony 25.05.2003).W trakcie trwania
    procesu rozwodowego moje byla zona byla w ciazy z innym facetem(nie wypiera
    sie tego). W sierpniu urodzila im sie corka i teraz najlepsze-w/g prawa jest
    podobno moja....nie minelo iles tam dni od rozwodu
    Chodzi teraz o to, czy wystarczy, ze "on"(biologiczny ojciec) zlozy pozew o
    ustanowienie ojcostwa, czy ja tez musze skladac pozew o zaprzeczenie
    ojcostwa.
    Biologiczny ojciec jak najbardziej uznaje dziecko i chca(razem z moja byla)
    zalatwic sprawe jak najszybciej i jak najbardziej zgodnie-zreszta ja tez.
    Jakie papiery i w jakim sadzie nalezy zlozyc i jakie sa mniej wiecej koszty
    takiego postepowania(tak w przyblizeniu).
    Bede wdzieczny za wszelkie info

  • 2. Data: 2003-08-23 12:58:55
    Temat: Re: dziecko po rozwodzie
    Od: Dredd<...@...pl>

    Cytuję kodeks rodzinny i op.:

    "Art. 63. Mąż matki może wytoczyć powództwo o zaprzeczenie ojcostwa
    w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o urodzeniu
    dziecka przez żonę."

    Pamiętaj o tym terminie. Po nim pozostaniesz na łasce prokuratora,
    który może wytoczyć takie powództwo niezależnie od tego terminu.

    "Art. 67. Jeżeli dziecko urodziło się po upływie sto osiemdziesiątego
    dnia od zawarcia małżeństwa, a przed upływem trzechsetnego dnia od
    jego ustania lub unieważnienia, obalenie domniemania ojcostwa może
    nastąpić tylko przez wykazanie niepodobieństwa, żeby mąż mógł być
    ojcem dziecka."

    "Art. 72. Jeżeli nie zachodzi domniemanie, że ojcem dziecka jest mąż
    jego matki, albo gdy domniemanie takie zostało obalone, ustalenie
    ojcostwa może nastąpić albo przez uznanie dziecka przez ojca, albo
    na mocy orzeczenia sądu."

    Tu zachodzi domniemanie które najpierw trzeba obalić, a zatem
    wytoczyć stosowne powództwo o zaprzeczenie ojcostwa i jak wynika z
    art. 67 krio obalenie wymaga mocnych podstaw

    Dorzucam orzeczenia SN:

    1997.03.18 wyrok SN CKU 20/97 Prok.i Pr. 1997/10/31

    Nie może być mowy o "niepodobieństwie", którego wykazania wymaga
    art. 67 k.r.o., w sytuacji, kiedy małżonkowie nieprzerwanie mieszkali
    razem w okresie koncepcyjnym, jeżeli nie udowodniono, że zachodziły
    przeszkody szczególne (np. impotencja męża). Zgodnie z
    orzecznictwem wystarczającym dowodem "niepodobieństwa" nie może
    być dowód z przesłuchania strony (orzeczenie SN z dnia 17 lipca 1956
    r. - OSN 1957, poz. 55; orzeczenie SN z dnia 21 stycznia 1957, PiP
    1958, nr 2, s. 347; orzeczenie SN z dnia 17 czerwca 1958 r., OSN
    1959, poz. 87).

    1982.09.14 wyrok SN IV CR 316/82

    Niepodobieństwo, by mąż matki mógł być ojcem dziecka występuje
    nie tylko wtedy, gdy zachodzą okoliczności wyłączające ojcostwo, ale
    także wówczas gdy wyłączona była możliwość cielesnego obcowania
    małżonków w okresie poczęcia dziecka. W każdym przypadku
    zaprzeczenie pochodzenia dziecka z małżeństwa wymagane jest, aby
    zostało ustalone, że mąż matki nie tylko nie był, lecz i nie mógł być
    ojcem dziecka.Postępowanie dowodowe powinno więc bezwzględnie
    prowadzić do wyjaśnienia obu powyższych przesłanek.

    1981.07.15 wyrok SN II CR 271/81
    Do zakresu pojęcia niepodobieństwa, żeby mąż matki mógł być
    ojcem jej dziecka, włączone są wszystkie sytuacje, które stwarzają
    zupełną pewność, że dziecko nie pochodzi od męża matki. Uzyskanie
    zupełnej pewności w zakresie wyłączenia ojcostwa dostarcza także
    dowód z grupowego badania krwi, wyłączający ojcostwo.

    1973.04.06 wyrok SN I CR 111/73

    W sprawie o zaprzeczenie ojcostwa prowadzenie dowodów na
    okoliczność, czy matka dziecka obcowała z innym lub innymi
    mężczyznami jest bezprzedmiotowe gdyby bowiem nie nastąpiło
    wykazanie niepodobieństwa, żeby mąż matki mógł być ojcem dziecka,
    to chociażby w okresie koncepcyjnym matka dziecka obcowała również
    z innym lub innymi mężczyznami, to i wtedy powództwo o zaprzeczenie
    ojcostwa ulegałoby oddaleniu.

    1971.07.16 wyrok SN III CRN 193/71
    Domniemanie przewidziane w art. 62 § 1 kod. rodz. i op. może być
    obalone tylko w sposób określony w art. 67 kod. rodz. i op., a więc
    może nastąpić tylko przez wykazanie niepodobieństwa, żeby mąż
    mógł być ojcem dziecka.
    Tak długo, jak długo nie zostanie obalone domniemanie
    przewidziane w art. 62 § 1 kod. rodz. i op. nie wchodzi w grę
    domniemanie określone w art. 85 § 1 kod. rodz. i op.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-08-23 18:38:32
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bi7oef$fj8$...@a...news.tpi.pl...

    :) starszy kolega Dredd przytoczył wszystkie inf. ,ktore są słusze dodam
    tylko ,że skladasz taki pozew o zaprzeczenie ojcostwa do sądu rejonowego ,w
    okregu zam. pozwanego w 5 egz. poniewaz i prokuratorowi doręcza się odpis
    takiego pozwu art.457 k.p.c oraz kuratorowi ,ktory bedzie dzialał w imieniu
    dziecka ...wpis od sprawy od 30 do 600 zl. pozywasz matke i maloletnie
    dziecko dzialajace przez kuratora

    Sandra

  • 4. Data: 2003-08-24 12:48:55
    Od: Dredd<...@...pl>

    > :) starszy kolega Dredd >

    Tym razem bez zastrzeżeń.;)
    Lubię ludzi z poczuciem humoru :)
    Pozdrowienia

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-08-24 18:11:48
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Dredd <...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:biac7n$t5$...@n...news.tpi.pl...

    > Tym razem bez zastrzeżeń.;)
    > Lubię ludzi z poczuciem humoru :)

    a ja lubie ludzi ,ktorzy mnie poprawiają wiecej sie wtedy ucze :)

    pozdrawiam
    Sandra

  • 6. Data: 2003-08-26 18:50:27
    Od: "hoover" <h...@g...pl>