  • Data: 2014-07-26 13:50:02
    Temat: Re: rozliczanie bieglego w sadzie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 25 Jul 2014, ąćęłńóśźż wrote:

    > IMHO biegły powinien poinformować sąd, czy:
    > a) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie, w jakim wydał opinię;
    > b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
    > Jeśli a) to biegły do opinii powinien dołączyć rachunek, a jesli b) to
    > fakturę VAT.

    W kwestii formalnej: VAT ma *własną*, *odrębną* od podatku dochodowego
    definicję "DG".
    Nie jest rzeczą dziwną, że podatnik VAT wystawia fakturę, a mimo to
    przychód nie jest "przychodem z DG", lecz zalicza się do innej
    kategorii.
    Pierwsze w brzegu - wynajem składników majątku nie zaliczonych do DG.
    Oczywiscie, o ile nie chodzi o przypadek zwolniony przedmiotowo
    (konkretnie mam na myśli "mieszkanie w celach mieszkaniowych", ale
    już to samo mieszkanie wynajęte "na biuro" jest dobrym przykładem).

    > Poszukaj pomocniczo interpretacji dotyczących VAT od opinii biegłych.

    I jestem skłonny się zgodzić, że pod VAT może to podlegać.
    W efekcie biegły będący podatnikiem VAT dostanie "mniej na rękę", bo
    przecież "organ" nie będący podatnikiem VAT tego VATu mu nie dopłaci.
    Zastrzegam: MOŻE PODLEGAĆ.
    Przepis kwalifikujący do niepodlegania zapodałem w poście obok :)
    (art.15.3 ustawy o VAT)

    Ale to nadal nie dowodzi, że *przychód* (w odróżnieniu od obrotu) musi
    być DG :)

    Ale to jest odrębne od VAT :)
    Przykład? - sprzedaż praw majątkowych do własnopalczaście stworzonego
    utworu, wszelkiej maści, oprogramowania nie wyłączając.
    W archiwach .podatki były przykłady jednoznacznych interpretacji, że taki
    "gotowiec" nie kwalifikuje się do DG, do amortyzacji itp.
    Oczywiście kwalifikuje się do VAT. Ale do odliczenia kosztów związanych
    z takim "wytworzeniem" do kosztów w DG można się przyczepić (i o tym
    mowa, US musi mieć interes, żeby się przyczepić).
    Usługi w której ewentualne prawa są "powiązane" z wykonywaniem zadania
    u klienta raczej nikt się nie czepia, ale "gotowiec" może sprawić problem
    (bo np. w działalności "osobistej" nie przysługuje prawo do amortyzacji,
    jak ktoś nie widzi gdzie jest "problem kosztów").

    pzdr, Gotfryd