  • Data: 2014-07-26 14:12:57
    Temat: Re: rozliczanie bieg?ego w s?dzie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 25 Jul 2014, Marek wrote:

    > naleĹźy, i
    >
    > No ale nie chcą, uparcie pit-oligie stosują, podatek doch za opinię
    > sami odprowadzają.

    IMVHO ma to sens, przepis podałem w poście obok.
    Zauważ: mamy *kilka* *różnych* definicji DG!

    I teraz:
    - "DG dla ZUS" obejmuje "DG dla dochodowego" plus różne inne przypadki
    (jest szersza)
    - "DG dla VAT" ma definicję odrębną od podatku dochodowego, a część
    skutków wynika z wewnętrznych dla ustawy o VAT definicji, kiedy to
    np. "sprzedaż" w rozumieniu VAT to jest co innego niż "sprzedaż
    w rozumieniu cywilnoprawnym"; ze sporą dokładnością można przyjąć,
    że definicja "DG wg VAT" jest szersza, niż "DG wg dochodowego",
    choć fakt niepodlegania przedmiotowego lub podmiotowego pod VAT
    skutkuje pozorami, jakoby było inaczej (dajmy na to, działaność
    bankowa - pasowałaby pod DG w rozumieniu VAT, ale "nie podlega"
    pod przepisy, dlatego bank nie kasuje VATu od odsetek :>)

    No i sprawa dość... trudna i śmieszna: dla VAT, działalność
    wykonywana osobiście MOŻE nie podlegać (znaczy wykonujący może
    nie podlegać), ale ustawa narzuca dodatkowe warunki.
    Trudne w interpretacji dodajmy.
    Idzie to tak:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html
    +++
    Art. 15.
    1. Podatnikami są [...]
    2. Działalnoœć gospodarcza obejmuje [...]
    3. Za wykonywanš samodzielnie działalnoœć gospodarczš, o której mowa
    w ust. 1, nie uznaje się czynnoœci:
    1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy
    z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym [...]
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy
    [...] o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania
    tych czynnoœci osoby te sš zwišzane ze zlecajšcym wykonanie tych czynnoœci
    prawnymi więzami tworzšcymi stosunek prawny pomiędzy zlecajšcym wykonanie
    czynnoœci i wykonujšcym zlecane czynnoœci co do warunków wykonywania tych
    czynnoœci, wynagrodzenia i odpowiedzialnoœci zlecajšcego wykonanie tych
    czynnoœci wobec osób trzecich.
    ---

    Jak chcesz sobie zapsuć dzień, to spróbuj jednoznacznie zrozumieć
    powyższe ;)
    Mimo prowadzenia DG, podatnik VAT może wystawić rachunek nie będący
    fakturą, pod warunkiem jak wyżej.

    > Natomiast nie rozumiem co oznacza "działalność prowadzona osobiście"
    > i dlaczego w myśl cytowanej ustawy nie jest ona tym samym co
    > "działalność gospodarcza".

    Dla ścisłości - "wykonywana" (a nie "prowadzona").
    Nie jest tym samym, bo:
    - *JEDNYM* z warunków jest osobiste wykonywanie czynności
    - innym warunkiem jest lista podmiotów którym *może* być świadczona
    (w innym przypadku stanie się "DG w rozumieniu PDoOF")
    - na początku tysiąclecia, z litery ustawy dało się wydedukować iż
    powyższe warunki są warunkami wystarczającymi, tam w treści było
    jeszcze o "świadczeniu dla ludności", i zdarzyło się, były opisy
    w prasie, że USy próbowały "przekwalifikować" dochody z DG ktore
    nie spełniały tego kryterium; przyznaję, że z przezorności procesowej
    na wszelki wypadek wykonałem "usługę dla ludności" za jakieś 50 zł :P,
    niemniej NA DZIŚ nie jest to wymóg.

    Z grubsza - jest pewna, dość ograniczona ale wykonalna, kategoria
    czynności które mogą być "po uważaniu" kwalifikowane przez podatnika
    *dla PDoOF* (dla VAT nie ma wyboru - albo jest podatnikiem rejestrowanym
    albo nie jest) do "DG" lub "osobiście".
    Tyle, że nie przejdzie "po uważaniu" zaliczane od zwyczajnych klientów
    raz tak a raz inaczej.
    Natomiast w przypadku sądu, jest ów art.13 ustawy, który stanowi
    kwalifikację ustawową.

    > Dotąd myślałem, że skoro prowadzę dział. gosp. osobiście to jest to
    > właśnie "działalność prowadzona osobiście",

    No nie jest.

    > a okazuje się jednak ustawa o opodatkowaniu osób fizycznych to rozróżnia.

    "od zawsze" :D

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, "działalność osobista" również :>)