  • 1. Data: 2004-12-17 06:05:22
    Temat: renta rodzinna a praca na stale czy zglosic do zus?
    Od: "kolin82" <k...@o...pl>

    Witam!

    Mam pytanie bo nie jestesm pewine ( w sumie to nie mam pojecia), otrzymuje
    rente rodzinna i jestem stuentem, aleod jakiegos czasu znalazlem prce. Czy
    musze ten fakt zglosic do zusu ze pracuje, czy wystarczy ze firma pplaci za
    mnie zus i zlosila mnie jako pracownika...

    Dzieki wielkie za odpowiedzi
    Pozdrawiam
    Mikolaj

  • 2. Data: 2004-12-17 11:52:13
    Od: "Roman" <t...@o...pl>

> [...]
    > za
    > mnie zus i zlosila mnie jako pracownika...
    Raczej nie pobieraj nie należnych Ci świadczeń. Może to wypłynąć po latach .
    W najbardziej nieoczekiwanym momencie np. twojej kariery. I jeszcze jedno
    odsetki karne są dość wysokie a pomnożone przez lata mogą kiedyś mocno
    nadszarpnąć twój budżet. To tak na chłopski rozum:)

  • 3. Data: 2004-12-17 15:35:07
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    najlepiej byłoby, gdybyś przed podjęciem pracy zapytał u źródła, tzn.
    w ZUS, czy w Twojej konkretnej sytuacji możesz podjąć pracę. Skoro
    tego jeszcze nie uczyniłeś, to radzę to zrobić. Na razie wklejam
    poniżej odpowiedź, jakiej udzieliłam w dniu 09.12.br. studentowi,
    pobierającemu rentę rodzinną, który miał zamiar podjąć pracę.

    Oto ten tekst:

    > Mam przyznaną rentę po śmierci rodzica i jestem studentem. Ostatnio
    > postanowiłem do tego skromnego swiadczenia troszkę dorobić.
    Pracodawca dał
    > mi stos dokumentów do uzupełnienia i m.in. Oświadczenie że otrzymuję
    rentę.
    > Czy moze mi ktoś wyjaśnic po co mu to ?

    Pracodawca ma obowiązek zawiadomienia ZUS o zatrudnieniu rencisty i
    wysokości jego wynagrodzenia, ponadto w deklaracji zgłoszeniowej do
    ubezpieczeń (ZUS ZUA) wpisze kod cyfrowy odpowiedni dla rencisty. Do
    28 lutego ma obowiązek zawiadomić ZUS o kwocie przychodu uzyskanego
    przez Ciebie w poprzednim roku. Więc musi wiedzieć.

    Czy moze mi grozić cofnięcie renty ?
    > moje zarobki nie będą przekraczać 4,5 zł / godzinę / netto (na rękę)
    praca
    > na 0,5 etatu z uzupełnieniem do całego (czyli 8h :-) tylko ładnie
    nazwane)

    Bez konsekwencji można dorobić do renty do 70% przeciętnego
    wynagrodzenia w poprzednim kwartale (od grudnia 2004 r. do lutego 2005
    r. - 1.589 zł miesięcznie brutto).
    O podjęciu zatrudnienia i orientacyjnej wysokości przychodu rencista
    ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić ZUS.
    To są ogólne przepisy. Radzę jednak przed podjęciem zatrudnienia
    skontaktować się z ZUS w celu uzyskania dokładnych informacji w Twojej
    konkretnej sytuacji, żeby nie okazało się, że podejmując zatrudnienie
    stracisz prawo do renty (podobno tak jest, gdy renta rodzinna została
    przyznana w drodze wyjątku przez prezesa ZUS).

    Pozdrawiam

    wa