  • 1. Data: 2004-12-16 22:56:06
    Temat: pismo procesowe a poświadczenie nieprawdy
    Od: "Design" <t...@j...com>

    Witam,

    Nurtuje mnie kwestia jak w temacie. Zeznania odbierane są pod przysięgą i
    wówczas sprawa jest jasna.
    Co jednak jeśli strona składa przed sądem pisma w których poświadcza
    nieprawdę? Nie ma żadnej sankcji?
    Czy nie ma zastosowania przestępstwo przeciwko dokumentom, np. osoba pisze
    iż nie jest w stanie pokryć kosztów sądowych, a jest oczywiste że jej
    dochody na to pozwalają np koszty zażalenia to 5.000 zł, a wynagrodzenie tej
    osoby to 200.000 tys miesięcznie. Jeśli taka osoba podaje taką argumentację
    w celu przeciągnięcia postępowania to wedle zdrowego rozsądku poświadcza
    nieprawdę. Drugi przepis sankcjonujący takie postępowanie to próba
    wprowadzenia w błąd celem uzyskania korzyści majątkowej - brak opłaty. Czy
    sąd jest instytucją która nie może być przedmiotem oszustwa? Chyba jak
    najbardziej, dlatego wprowadzanie sądu w błąd powinno móc mieć cechy
    oszustwa.
    Takie mam zdanie i nie widzę argumentu, który by mówił, że przed sądem można
    składać dowolne oświdczenia bez jakiejkolwiek odpowiedzialności.

    pozdrawiam
    DS

  • 2. Data: 2004-12-17 12:30:41
    Temat: Re: pismo procesowe a poświadczenie nieprawdy
    Od: "sanders" <m...@t...com>

    "Design" <t...@j...com> wrote in message ...
> [...]
    można
    > składać dowolne oświdczenia bez jakiejkolwiek odpowiedzialności.

    Niestety ale jest tak, że do odpowiedzialności można pociągnąć tylko za
    zeznania.
    Praktycznie można przed sądem składać jakiekolwiek pisma procesowe.
    Przestepstwo przeciwko dokumentom polega na podrabianiu dokumentu.
    Wypowiedź strony w piśmie procesowym najbardziej absurdalna i nieprawdziwa
    nie będzie więc przestępstwem przeciwko dokumentom.

    sanders

  • 3. Data: 2004-12-17 18:57:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Design" <t...@j...com> napisał w wiadomości
    anews...
    > Witam,

    Jest na to sposób. Wniosek o przesłuchanie w charakterze świadka strony na
    okoliczności podniesione w piśmie. Jeśli zezna nieprawdę, to popełni
    przestępstwo. Bo pisać, to można ...

  • 4. Data: 2004-12-17 19:45:55
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Jest na to sposób. Wniosek o przesłuchanie w charakterze świadka strony

    to się nie da :)

    KG

  • 5. Data: 2004-12-17 20:01:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mak" <X#k...@w...pl#X> napisał w wiadomości

    > to się nie da :)

    No dobra, masz rację. Przesłuchanie stron. Ale skutek ten sam (art. 304
    kpc).

    Choć co do zasady, to nie było napisane o jakie postępowanie chodzi. W
    karnym się da. Zresztą w cywilnym też się da, jak jest kilku
    współuczestników.

  • 6. Data: 2004-12-17 20:17:31
    Od: "Design" <t...@j...com>

    "sanders" <m...@t...com> napisał:>
> [...]
    > Wypowiedź strony w piśmie procesowym najbardziej absurdalna i nieprawdziwa
    > nie będzie więc przestępstwem przeciwko dokumentom.

    Była kiedyś na ten temtat dyskusja z przesłaniem, że można pisać wszystko w
    pismach procesowych.
    Jest chyba coś takiego jak poświadczenie nieprawdy, w dodatku na okoliczność
    postępowania sądowego.
    Wprowadzanie sądu w błąd jest dozwolone, można się rozmijać ze stanem
    materialnym, pisać dowolne rzeczy - może tak jest w postępowaniu karnym, ale
    w postępowaniu cywilnym? Dla mnie jest oczywiste, że jak ktoś wprowadza sąd
    w błąd w celu osiągnięcia korzyści (wyrok sądu) do dopuszcza się oszustwa.
    Czyżby nikt nie praktywał składania wniosku do prokuratury gdy strona
    przeciwna poświadcza w pismach procesowych nieprawdę?
    Jeżeli w pismach procesowych można pisać wszystko, w tym nieprawdę, to po co
    je czytać?

    DS

  • 7. Data: 2004-12-19 12:41:26
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    > Jest na to sposób. Wniosek o przesłuchanie w charakterze świadka strony na
    > okoliczności podniesione w piśmie. Jeśli zezna nieprawdę, to popełni
    > przestępstwo. Bo pisać, to można ...

    Strony nie możesz przesłuchiwać w charakterze świadka :) Strony można
    przesłuchać w charakterze strony, przy czym każda ma prawo zrezygnować z
    takiego przesłuchania.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 8. Data: 2004-12-19 14:40:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Waszczyński" <w...@w...org> napisał w wiadomości

    > Strony nie możesz przesłuchiwać w charakterze świadka :) Strony można
    > przesłuchać w charakterze strony, przy czym każda ma prawo zrezygnować z
    > takiego przesłuchania.

    Masz racje co do samego przesłuchania - o czy zresztą tak ze dwa dni temu z
    KAM pisaliśmy w tym właśnie wątku. Natomiast napisz na jakiej podstawie
    strona może odmówić wzięcia udziału w przesłuchaniu strony. Nie jestem
    biegły w kpc, tym nie mniej z pobieżnego przejrzenia podstawy nie znalazłem.

  • 9. Data: 2004-12-20 11:40:56
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

> [...]
    > strona może odmówić wzięcia udziału w przesłuchaniu strony. Nie jestem
    > biegły w kpc, tym nie mniej z pobieżnego przejrzenia podstawy nie

    Po pierwsze do stron nie stosuje się środków przymusowych jak wobec świadków
    (art. 304 Kpc). W związku z tym nie ma możliwości przymuszenia strony do
    zeznawania. Skutkiem tego rezygnacja strony z przesłuchania jej samej
    powoduje taką sytuację procesową, że przesłuchanie drugiej strony jest
    możliwe (o ile sąd nie pominie w ogóle zeznać ze stron), a w stosunku do
    strony odmawiającej zastosowanie będzie miał art. 233 par. 2 Kpc. Oczywiście
    konkretne skutki takiej rezygnacji będą zależały od konkrentej sprawy.

    W sumie nie jest to więc prawo przyznane przez konkretny przepis ustawy, ale
    wynikające z niej faktycznie. W szczególności ma zastosowanie przy
    procesach, w których stronami są osoby prawne zastępowane przez
    pełnomocników, którzy co do zasady rezygnują z takich zeznań (i tak jest to
    odnotowywane w protokołach rozpraw).

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 10. Data: 2004-12-20 16:42:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W szczególności ma zastosowanie przy
    > procesach, w których stronami są osoby prawne zastępowane przez
    > pełnomocników, którzy co do zasady rezygnują z takich zeznań (i tak jest
    > odnotowywane w protokołach rozpraw).

    W wypadku osób prawnych ich przedstawiciele z reguły nie mają żadnej wiedzy
    merytorycznej w zakresie zagadnienia będącego przedmiotem postępowania. ani
    nie uczestniczyli w tych wydarzeniach, ani nawet często nie znają dokładnie
    procedur. Ich przesłuchiwanie faktycznie nie ma większego sensu.